به گزارش خبرنگار ایرنا، آیین تحویل و ورود یک هزار دستگاه تاکسی برقی جدید در روزهای میانه خرداد در حالی برگزار شد که مسیری برای هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل پایتخت فراهم شد اما با وجود اینکه یک هزار خودرو وارد تهران شد اما ۲۰۰ دستگاه وارد ناوگان تاکسیرانی پایتخت شد و مابقی تاکسیها نیز به مرور زمان با طی روال اداری واگذاری به تاکسیرانان وارد چرخه خدماترسانی میشوند.
ورود تاکسیهای برقی به تهران در حالی شیرینی آن را برای همه مردم شیرینتر میکند که همه تاکسیداران توان خرید این نوع خودروها را داشته باشند، خودروهایی که از چین وارد ایران شده هرکدام نیازمند تامین مبالغ هنگفتی برای خرید هستند که از توان برخی از رانندگان خارج است.
تسهیلات مربوط به خودروهای هوشمند و برقی برای ناوگان تاکسیرانی به گفته برخی از رانندگان تاکسی حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان میشود که آورده راننده حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان و مابقی آن با حدود یک میلیارد و بیشتر را باید تاکسیداران تسهیلات بانکی دریافت کند که پرداخت اقساط آن در توان آنها نیست.
موضوعی که بسیاری از رانندگان تاکسی نسبت به دریافت تسهیلات تاکسیهای برقی گلایههایی دارند زیرا پرداخت بیش از ۱۰ میلیون تومان به صورت ماهانه برای بازپرداخت این تسهیلات در توان بسیاری از رانندگان ناوگان تاکسیرانی نیست و باید چارهای دیگر برای آن اندیشیده شود.
توان بازپرداخت اقساط ۹۰۰ میلیون تومان تسهیلات را نداریم
تسهیلات مربوط به خودروهای هوشمند و برقی برای ناوگان تاکسیرانی به گفته برخی از رانندگان تاکسی حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان میشود که آورده راننده حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان و مابقی آن با حدود یک میلیارد و بیشتر را باید تاکسیداران پرداخت کنندبه گفته یکی از رانندگان تاکسی در تهران، برای خرید تاکسی برقی هزینهای حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان نیاز است که باید۹۰۰ میلیون تومان تسهیلات به عنوان آورده راننده و ۳۰۰ میلیون تومان نیز آورده خود تاکسیداران باشد اما بسیاری از تاکسیداران توان پرداخت هزینههای زندگی خود را ندارند چه برسد به اینکه هر ماه بیش از ۱۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت کنیم.
وی ادامه داد: اینکه تمهیداتی برای نوسازی ناوگان فرسوده تهران اندیشیده شده اقدام مثبتی است اما باید جیب رانندگان هم در این فعالیت دیده میشد زیرا اغلب رانندگان تاکسی به دلیل نداشتن توان مالی بالا مجبور هستند که از ساعت پنج صبح تا پاسی از شب در خیابانها حضور داشته باشند تا بتوانند علاوه بر تامین مایحتاج زندگی برای استهلاک خودورهای فرسوده خود هم اندوختهای داشته باشند.
انجام معاینه فنی هر سه ماه یکبار، تعویض روغن خودرو در برخی مواقع هر ماه یکبار، هزینههای مربوط به تعمیرات خودرو به دلیل آسفالت نامناسب برخی خیابانها از دیگر مواردی است که این راننده مطرح کرد و گفت: با این اوصاف داشتن خودرویی نو و جدید به عنوان مطالبه جدی رانندگان است اما نه اینکه بازپرداخت تسهیلات آنها به شیوهای باشد که از توان بسیاری از رانندگان خارج باشد.
اگر مدیریت شهری به فکر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و جلوگیری از فرسوده شدن بیشتر ناوگان حمل و نقل به وییه تاکسیهای فرسوده تهران هستند باید برای بازپرداخت تسهیلات هم برنامهریزی داشته و وامهایی در اختیار رانندگان قرار دهند که طولانی مدت و اقسط پایین باشد نه اینکه بیش از ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان قسط در ماه، اقساطی که در توان بسیاری از رانندگان نیست.
چشمانداز مدیریت شهری برای ناوگان حمل و نقل تهران
تاکسیرانان باید کمکهای بلاعوض دریافت کنند تا بتوانند با شرایط آسانتری اقدام به جایگزینی خودروهای فعلی خود با برقی کنند. اکنون شهرداری تهران تسهیلاتی را در حد توان به تاکسیرانان برای جایگزینی خودروها با برقی ارایه کرده است
با توجه به اینکه چشمانداز مدیریت شهری در سال جاری ورود ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی و پنج هزار دستگاه ون برقی است بنابراین باید درراستای تحقق این چشمانداز نیمنگاهی هم به وضعیت مالی تاکسیداران داشته و با اعطای تسهیلات با کارمزد پایین و میزان اقسط نه چندان زیاد، به این گروه از تاکسیداران کمک کنند.
با وجود چنین مشکلاتی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران در این باره به ایرنا گفت: تاکسیرانان باید کمکهای بلاعوض دریافت کنند تا بتوانند با شرایط آسانتری اقدام به جایگزینی خودروهای فعلی خود با برقی کنند. اکنون شهرداری تهران تسهیلاتی را در حد توان به تاکسیرانان برای جایگزینی خودروها با برقی ارایه کرده است. علاوه براین خواستار و پیگیر تحقق ماده ۱۲ (قانون رفع موانع تولید) برای ایجاد شرایط سهلتر رانندگان هستیم.
شادی مالکی در پاسخ به این سوال که نرخ تعیین شده خودروهای برقی در توان مالی رانندگان تاکسی نیست افزود: بطور قطع قیمت خودرو برقی نسبت به تاکسیهای دوگانه سوز فعلی متفاوت و گرانتر است اما در برنامهریزیهای آتی تلاش میشود تا در قالبهای دیگری، کمکهای مناسبی به تاکسیرانان ارایه شود تا آنان بتوانند به آسانی اقدام به جایگزینی تاکسیهای خود با خودروهای برقی مدرن کنند.
وی با تاکید به رویکرد تشویقی تاکسیرانانی که اقدام به خرید خودرو برقی می کنند، افزود: معتقدم رانندگانی که اقدام به خرید تاکسیهای برقی می کنند به لحاظ آنکه به کاهش آلودگی و هوای پاک کمک میکنند باید تشویق شوند، باید تمهیداتی در این راستا اتخاذ شود تا بتوان به آنان کمک کرد البته امیدواریم با تحقق ماده ۱۲ (قانون رفع موانع تولید)، قیمت تمام شده تاکسی برقی برای راننده کاهش یابد و راننده مجبور به دریافت تسهیلاتی در قالب وام و پرداخت اقساط ماهانه نباشد.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران درباره تسهیلات ارایه شده برای جایگزینی تاکسیهای برقی یادآور شد: نباید تمام هزینههای خودرو را به راننده تحمیل کرد و باید به گونهای این خودروها عرضه شوند که اقساط ماهیانه آنها بیشتر از ۱۰ میلیون تومان نباشد.
به گفته او، در راستای نوسازی تاکسیهای غیربرقی ۱۵۰ میلیون تومان با کارمزد هشت درصد و برای خودروهای برقی ۳۰۰ میلیون تومان اعطا میشود. همچنین به منظور حمایت از خودروهای برقی تسهیلاتی نیز از طریق شرکت خودروساز به آنان داده خواهد شد.
مالکی آورده رانندگان تاکسی در تهران برای نوسازی خودروهای خود را ۲۰۰ میلیون تومان بیان کرد و افزود: در بحث کمک به خوردهای برقی باید «ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور» محقق شود تا میزان اقساط این تسهیلات برای رانندگان کمتر شود. در صورتی که این ماده محقق نشود به نظر میرسد شرایط سختتر خواهد شد زیرا در طرح واگذاری ماشینهای برقی، گران بودن ماشین و میزان اقساط بالای تسهیلات به عنوان مشکلات جدی این رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی به شمار میرود و معتقدیم باید دولت در این زمینه کمک کند.
وی اضافه کرد: در راستای حمایت از رانندگان تاکسی شهرداری تهران وامهایی را با کارمزد پایین در قالب ۳۰۰ میلیون تومان از طریق بانک و ۶۰۰ میلیون از طریق خودروساز در نظر گرفته و ممکن است این میزان تسهیلات اقساط بالایی داشته باشد اما این موضوع برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت اختصاص مییابد که معتقدیم باید بخشی به عنوان کمک بلاعوض به این گروههای هدف داده شود و ما تمام تلاش خود را برای تحقق این موضوع انجام خواهیم داد.
۲۰۰ دستگاه خودروی برقی پلاک شده است
براساس آمارهای موجود از سازمان تاکسیرانی تهران، با توجه به اینکه از ۸۰ هزار دستگاه تاکسی در تهران نیمی از آن فرسوده است، حرکت به سمت حمل و نقل هوشمند با ورود تاکسیهای برقی در مدیریت شهری آغاز شد و اکنون ساز برقی شدن تاکسیهای پایتخت زده شده که امیدواریم در این مسیر علاوه بر همراهی با تاکسیداران برای اعطای تسهیلات کمبهره با سود پایین، برای داشتن توان پرداخت این افراد نیز فکری اساسی شود.
با این وجود اکنون ۲۰۰ دستگاه خودرو برقی پلاک شده در سطح شهر فعالیت دارند و پلاک مابقی تاکسیهای وعده داده شده نیز صادر و بزودی پلاک خواهد شد، از ۲۵ هزار خودرو خریداری شده تاکنون ۳۰ دستگاه خودرو وارد تهران شده و در ماههای آینده نیز ۱۵۰ دستگاه دیگر نیز وارد تهران میشود.
بر اساس تصمیم اتحادیه تاکسیرانی تهران، قرار است خودروی چانگان چینی در کنار خودرو سورن ایرانی به عنوان تاکسی فعالیت میکند، یکی از برنامههای اصلی سازمان تاکسیرانی تهران ورود خودروهای برقی است که شهرداری تهران با استفاده از ظرفیت خودروسازان داخلی تفاهمنامه با وزارت صمت منعقد کرد و تاکنون با پنج شرکت خودروساز، موافقتنامه ۱۰ هزار خودروی وارداتی امضا شده است.
همچنین در ۶ نقطه امکان شارژ این خودروهای برقی در تهران فراهم شده است که براساس برنامهریزیهای انجام شده از سوی مدیریت شهری تا پایان سال جاری ۹۰۰ ایستگاه شارژ دیگر اضافه خواهد شد تا با این اقدام ۴۰ هزار دستگاه را پوشش دهیم.
با توجه به اینکه سهم میزان آلایندگی هوا و عوامل موثر آن در تولید آلایندههای گازی منابع متحرک ۸۳ درصد است، خودروهای سواری نقش ۳۷ درصدی و تاکسی بیش از ۹ درصد است بنابراین حرکت به سمت خوردوهای برقی حرکت به سمت هوای پاک است در همین راستا سازمان تاکسیرانی تلاش خود را برای نوسازی ۴۰ هزار دستگاه تاکسی تا پایان سال ۱۴۰۳ انجام داده که امیدواریم محقق شود.
اقدامات شهرداری تهران برای برقی کردن ناوگان حمل و نقل
معاون شهردار تهران نیز چندی پیش از ورود بیش از ۷۰۰ واگن مترو، ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی چینی و ۲۷ هزار تاکسی تا پایان امسال و ابتدای سال آینده به کشور خبر داد و گفت: شهرداری تهران توجه ویژهای به حمل و نقل عمومی دارد که موجب ایجاد تحول در حوزه حمل و نقل عمومی شهر تهران خواهد شد که بخشی از آنها در سال جاری و مابقی در سال آینده وارد ناوگان خواهد شد
لطفالله فروزنده اظهار کرد: با ورود ناوگان جدید برقی به تهران، فرآیند برقیسازی برای رسیدن به هوای پاک و آلایندگی کمتر با عبور از سوختهای فسیلی آغاز میشود، بطور قطع مدل توسعه حمل و نقل برقی در تهران میتواند به عنوان الگو در سایر شهرهای کشور توسعه یابد و صنعت خودروسازی را ارتقا دهد.