اراک - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: طرح غربالگری بینایی برای ۵۲ هزار کودک سه تا ۶ سال این استان در ۲۴۰ پایگاه سنجش آغاز شد.

«محمود حسین‌آبادی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: این طرح در تمام مجتمع‌های بهزیستی، خانه‌های بهداشت و مهدهای قرآن در سراسر استان به عنوان پایگاه تنبلی چشم آماده غربالگری از کودکان است.

وی بیان کرد: برای اجرای این طرح از ظرفیت ۷۶ غربالگر بینایی سطح اول، ۱۸ اپتومتریست و پنج چشم پزشک استفاده می‌شود و لازم است در اجرای این طرح والدین در همراهی کودکان، همکاری لازم را داشته باشند.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی درباره این طرح توضیح داد: تنبلی چشم یا آمبلیوپی، اختلالی در بینایی فرد است که باعث می‌شود، دید یک چشم و گاهی هر ۲ چشم کاهش پیدا کند به طوری‌که حتی با اصلاح عیب انکساری (با استفاده از عینک و لنز ) و رفع مشکلات ساختمانی چشم نیز برطرف نشده و ادامه دارد.

وی بیان کرد: تنبلی چشم یکی از شایع‌ترین علل کاهش دید اما قابل پیشگیری در دهه اول زندگی است و میزان شیوع آن از ۲ تا پنج درصد گزارش شده است که در صورت عدم درمان، اثرات آن تا آخر عمر برای بیمار باقی می‌ماند.

حسین آبادی گفت: نکته قابل توجه اینکه در بیشتر موارد ظاهر چشم تنبل، کاملا طبیعی است و هیچ نشانه‌ای از بیماری در آن دیده نمی‌شود به همین دلیل پدر و مادر و اطرافیان متوجه خطر مهمی که بینایی کودک را تهدید می‌کند، نیستند.

وی بیان کرد: تنها راه پیشگیری از «تنبلی چشم» تشخیص به موقع عوامل ایجاد کننده آن است و از آنجا که بسیاری از این عوامل برای خانواده‌ها ناشناخته است، چشم همه کودکان باید حداقل سه بار هر سال ( در سنین چهار تا ۶ سال) قبل از دبستان غربالگری شود.

وی اضافه کرد: برنامه پیشگیری از تنبلی چشم با هدف کاهش شیوع تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی از طریق تشخیص و درمان به موقع بیماری تنطیم شده است.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: ۵۰ هزار و ۳۸۶ کودک سال گذشته در ۲۴۰ پایگاه سنجش بینایی استان غربالگری شدند که از این تعداد ۲ هزار و ۴۳۶ کودک مشکوک شناسایی، ۲۰۳ کودک مبتلا به آمبلیوپی و یک‌هزار و ۷۰۴ کودک با سایر اختلالات بینایی شناسایی شدند.

۶۵ هزار توانجو در استان مرکزی از خدمات بهزیستی استفاده می‌کنند.