طرح غربالگری بینایی برای ۵۲ هزار کودک استان مرکزی آغاز شد

اراک - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: طرح غربالگری بینایی برای ۵۲ هزار کودک سه تا ۶ سال این استان در ۲۴۰ پایگاه سنجش آغاز شد.

«محمود حسین‌آبادی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: این طرح در تمام مجتمع‌های بهزیستی، خانه‌های بهداشت و مهدهای قرآن در سراسر استان به عنوان پایگاه تنبلی چشم آماده غربالگری از کودکان است.

وی بیان کرد: برای اجرای این طرح از ظرفیت ۷۶ غربالگر بینایی سطح اول، ۱۸ اپتومتریست و پنج چشم پزشک استفاده می‌شود و لازم است در اجرای این طرح والدین در همراهی کودکان، همکاری لازم را داشته باشند.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی درباره این طرح توضیح داد: تنبلی چشم یا آمبلیوپی، اختلالی در بینایی فرد است که باعث می‌شود، دید یک چشم و گاهی هر ۲ چشم کاهش پیدا کند به طوری‌که حتی با اصلاح عیب انکساری (با استفاده از عینک و لنز ) و رفع مشکلات ساختمانی چشم نیز برطرف نشده و ادامه دارد.

وی بیان کرد: تنبلی چشم یکی از شایع‌ترین علل کاهش دید اما قابل پیشگیری در دهه اول زندگی است و میزان شیوع آن از ۲ تا پنج درصد گزارش شده است که در صورت عدم درمان، اثرات آن تا آخر عمر برای بیمار باقی می‌ماند.

حسین آبادی گفت: نکته قابل توجه اینکه در بیشتر موارد ظاهر چشم تنبل، کاملا طبیعی است و هیچ نشانه‌ای از بیماری در آن دیده نمی‌شود به همین دلیل پدر و مادر و اطرافیان متوجه خطر مهمی که بینایی کودک را تهدید می‌کند، نیستند.

وی بیان کرد: تنها راه پیشگیری از «تنبلی چشم» تشخیص به موقع عوامل ایجاد کننده آن است و از آنجا که بسیاری از این عوامل برای خانواده‌ها ناشناخته است، چشم همه کودکان باید حداقل سه بار هر سال ( در سنین چهار تا ۶ سال) قبل از دبستان غربالگری شود.

وی اضافه کرد: برنامه پیشگیری از تنبلی چشم با هدف کاهش شیوع تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی از طریق تشخیص و درمان به موقع بیماری تنطیم شده است.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: ۵۰ هزار و ۳۸۶ کودک سال گذشته در ۲۴۰ پایگاه سنجش بینایی استان غربالگری شدند که از این تعداد ۲ هزار و ۴۳۶ کودک مشکوک شناسایی، ۲۰۳ کودک مبتلا به آمبلیوپی و یک‌هزار و ۷۰۴ کودک با سایر اختلالات بینایی شناسایی شدند.

۶۵ هزار توانجو در استان مرکزی از خدمات بهزیستی استفاده می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha