گرگان- ایرنا- رییس کل دادگستری گلستان گفت: ۸۰۰ فقره پرونده تخلف معطل مانده در امور اراضی جهاد کشاورزی این استان کشف شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی دادگستری گلستان، حیدر آسیابی اظهار کرد: متهمان، پرونده‌های مربوط به تخلفات ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و باغی را برای تعقیب قضایی به دادسرا ارسال نمی‌کردند تا این تغییر کاربری از تعقیب کیفری مصون مانده و مشمول مرور زمان کیفری شوند.

وی بیان کرد: متخلفان در یکی دیگر از اقدامات مجرمانه خود، آرای احکام قطعی قلع و قمع بناهای غیرمجاز و یا تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری زمین‌های کشاورزی را، صوری اجرا و صورتجلسه می‌کردند و به این ترتیب پرونده متخلفان بسته می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: پس از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر وقوع این تخلفات، دادستان مرکز استان به این موضوع ورود کرد و در بازرسی از امور اراضی یکی از شهرستان‌های استان ، ۸۰۰ پرونده مخفی شده، کشف شد.

رییس کل دادگستری گلستان گفت: در همین زمینه برای چهار نفر از کارکنان امور اراضی استان اعلام جرم شده که ۲ نفر آنها از مدیران سابق امور اراضی شهرستان مربوطه هستند.

وی یادآور شد: پرونده مربوط به این تخلف در دادسرا تشکیل شده و تحقیقات ادامه دارد.

آسیابی همچنین از لغو مجوز برداشت شن و ماسه از رودخانه در منطقه باغشاه توسکستان خبر داد و گفت: ۲ ماه پیش دادستان مرکز استان دستور توقف برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه در منطقه موردد نظر از توابع شهرستان گرگان را صادر کرده بود و از همان زمان، بررسی کارشناسی این طرح برای تصمیم‌گیری نهایی آغاز شد.

وی اضافه کرد: در بررسی کارشناسی مشخص شد این برداشت غیرقانونی بوده و بطور طبیعی صدور مجوز برای این موضوع سبب تضییع انفال و آسیب به جنگل و رودخانه می‌شود.

وی افزود: پس از اعلام نظر کارشناسی و با پیگیری دادستان مرکز استان، مجوز از سوی مرجع صادر کننده باطل شد و مشکل مرتفع شد.

رییس کل دادگستری گلستان گفت: ۲ نفر از مدیران دستگاه‌های مرتبط با این موضوع هم تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند.

به گزارش ایرنا، «محمود اسپانلو» دادستان گرگان اردیبهشت امسال پس از بادید از محل برداشت شن و ماسه در منطقه جنگل «باغ شاه» توسکستان این شهرستان در عمق جنگل‌های هیرکانی، دستور توقف عملیات برداشت را تا زمان بررسی کارشناسی مجوز، صادر کرده بود.