تیتراژ آثار سینمایی و تلویزیونی در واقع ویترین و شاکله موضوع و محتوا و جذابیت های آن است. تولید و ساخت تیتراژ، تخصص و تبحر و کارگردانی ویژه ای را می طلبد تا بتواند شرایط مناسب جذب مخاطب جهت تماشای آثار را فراهم آورد.
استفاده از تصاویر شیک و تماشایی و عناصری که در خدمت معرفی مضامین آثار باشند، تدوین مناسب، موسیقی دلنشین و سرانجام آوای خوش، مهمترین ارکان ساخت تیتراژها را تشکیل می دهند.
در میان عوامل و عناصر یادشده، بهره گیری از یک خواننده خوش صدا در بخشیدن جذابیت به تیتراژها جایگاهی شاخص دارد و در چنددهه اخیر بر استفاده از خوانندگانی با آوهای مخملین و گوش و دلنواز در تیتراژها افزوده شده و استقبال خوب مخاطب گواه صدق این مدعا است.
تیتراژها غالبا به دوشکل و شیوه تولید و در ابتدا و انتهای آثار جای می گیرند و بعضی از تولیدکنندگان فیلم ها و سریال ها و حتی تئاترها از دو خواننده برای خوانش در آغاز و پایان آثار خود بهره می برند.
دعوت از هنرمندان شناخته شده و معروف موسیقی و آواز برای خواندن در آثار سینمایی و هنری و تلویزیونی، سبب پیدایش و ظهور دو مساله مهم و جدی شده است؛ نخست دستمزدهای بالای خوانندگان و دوم تشکیل شدن باندهای مافیایی که با دریافت دستمزدهای راهزنی، صرفا از خواننده های خاص در فیلم ها و سریال ها استفاده می برند و اجازه حضور و معرفی و فعالیت را از هنرمندان مستعد و خوش نوا سلب کرده و با انواع تبانی ها و ترفندها فقط خودی را به کار می گیرند.
دهها خواننده مستعد و شناخته شده و گمنام در سراسر کشور بویژه شهرستان ها وجود دارند که راه ورود آن ها به عرصه هنر و موسیقی و خواندن در تیتراژها بسته است و متاسفانه قربانی زد و بندها و بده و بستانهای مافیای موسیقی و تیتراژ شده اند
بدون تردید خواندن و پخش آوای خوانندگان تیتراژها در جذب مخاطب تاثیر مهم دارد و از آن سو باعث شهرت خواننده و رونق کار او می شود، اما مافیای .این عرصه و دست های سوداگر پنهان و آشکار، مانع بروز و ظهور استعدادهای جدید می شوند
این در حالی است که ده ها خواننده مستعد و شناخته شده و گمنام در سراسر کشور بویژه شهرستان ها وجود دارند که راه ورود آن ها به عرصه هنر و موسیقی و خواندن در تیتراژها بسته است و متاسفانه قربانی زد و بندها و بده و بستان های مافیای موسیقی و تیتراژ شده اند.
کاسبکاران و مافیای تیتراژ که در میان هنرمندان سیما و سینما و موسیقی و... نفوذ کرده اند شرایط خواندن در تیتراژها را به باج دهندگان خود منحصر کرده و اگر کسی بخواهد وارد این حوزه شود، چنانچه پولدار و اهل رشوه باشد، امکان حضور می یابد، در غیر این صورت شاید تا آخر عمر گمنام و مظلوم و ناشناخته بماند.
روزگاری به خوانندگان بابت خواندن در تیتراژها که به استقبال مردم از آثار هنری بویژه سریال ها کمک می کرد دستمزد می دادند، گرچه هنوز هم کم و بیش این کار انجام میشود، اما اکنون معمولا از خوانندگان جهت خواندن در تیتراژها پول هم میگیرند! سازندگان فیلم «یادگار جنوب» مانند برخی سالم اندیشان هنر و سینما و تلویزیون در برابر فساد مافیا ایستاده و به راهزنیهای آنها پاسخ قاطع منفی داده و درهای هنرنمایی را به روی هنرمندان بااستعداد و خوش آتیه کشور و شهرستانها گشودهاند.
اقدامی که جای تحسین دارد و شایسته است از این حرکت هنرمندان در حمایت از خوانندگان و پاکسازی تیتراژ فیلم ها و سریال ها از مافیا، پشتیبانی کرد و ضرورت دارد تا برای سالم سازی این فضا و طرد مافیا و فاسدان، مقامهای فرهنگی و دولتی و قضایی و انتظامی هم باهماهنگی هنرمندان متعهد ورود کنند.