۱۰ تیر ۱۳۹۱، ۱۲:۱۴
کد خبر: 80206913
T T
۰ نفر

خواننده يا بازيگر؛ جو شهرت يا طبع آزمايي

۱۰ تیر ۱۳۹۱، ۱۲:۱۴
کد خبر: 80206913
خواننده يا بازيگر؛ جو شهرت يا طبع آزمايي

تهران- سپهر بسيط هنر به عنوان بستر تجلي استعدادهاي ظريف انسان ها، ميزبان هنرمنداني بوده كه توانسته اند توانايي و داشت هاي خدادادي خود را در گونه هاي مختلف به منصه ظهور برسانند.

هنرمندان بسیاری بوده اند كه با كسب موفقیت در گونه مالوف هنری خود، به طبع آزمایی در دیگر شاخه های هنری پرداخته اند.

نمونه واضح چنین اتفاقی كه این روزها مسبوق به سابقه نیز نیست و در عرصه هنری كشور نیز پیشتر دیده شده، فعالیت بازیگران مطرح سینما در عرصه خوانندگی و یا برعكس است.

هرچند نمی توان از انگیزه مالی در اتخاذ چنین رویكردی غافل شد، اما به نظر می رسد، این دست از هنرمندان، پرده عریض و طویل سینما یا قاب فراگیر تلویزیون یا فضای پهن كنسرت را برای 'دیده شدن' بیشتر كافی نمی دانند و برای ارضا غریزه بی پایان شهرت از شاخه ای بر شاخه دیگر پریده و هوا تازه می كنند؛ حتی با باور آنكه، هرگز شنیده نشوند و ... !

جریان پرشتاب حضور بازیگران سینما در عرصه خوانندگی این روزها چنان رونق گرفته كه كامبیز روشن روان آهنگساز و موسیقیدان پیشكسوت را به واكنش واداشته و وی در گفت وگوی اعلام كرده كه بازیگران را جو می گیرد و خواننده می شوند.

وی همچنین ورود هنرپیشگان به عرصه موسیقی را ورود افراد غیر متخصص به حرفه ای دانسته كه كه نیاز به تخصص ویژه دارد.

در این پیوند، این روزها در پیشخوان فروشگاه ها و سوپرماركت ها، در كنار آلبوم موسیقی خوانندگان متنوع و جدید، آلبوم موسیقی - آواز - 'بهرام رادان' و 'محمدرضا هدایتی' به چشم می خورد.

'بهرام رادان' كه فعالیت سینمایی خود را با فیلم 'شور عشق' آغاز كرد، به تازگی آلبوم خود را با عنوان 'روی دیگر' روانه بازار موسیقی كرده است.

این ستاره جوان سینما كه كسب عنوان سیمرغ بهترین بازیگر مرد در جشنواره بین المللی فیلم فجر را در كارنامه هنری خود دارد، در آلبوم 'روی دیگر' صدای خود را به رخ طرفدارانش كشانده است.

محمدرضا هدایتی نیز كه با مجموعه های طنز به كارگردانی مهران مدیری از جمله نقش 'طغرل' سریال 'پاورچین' جلوه كرد، آلبوم موسیقی 'ماه می‌خنده' را منتشر كرده است.

هرچند هدایتی، در سریال 'در چشم باد' با بازی و خواندن قطعه ای قدیمی، خاطره این مجموعه تلویزیونی جذاب را در ذهن مخاطبان ماندگارتر كرده است.

در كنار این دو بازیگر سینما و تلویزیون، فهرست بلندبالایی از هنرمندانی دیده می شود كه در كنار فعالیت بازیگری، دست بر آتش موسیقی و بویژه خوانندگی داشته اند.

مهران مدیری را می توان از جمله هنرمندان این فهرست برشمرد. بازیگری كه با بهره گیری هوشمندانه از ظرفیت طنازی خود جایگاه دست نیافتنی در میان همقطارانش كسب كرده است.

وی كه با مجموعه تلویزیونی طنز 'ساعت خوش' چهره، با 'شب های برره' تثبیت، و با سریال 'قهوه تلخ' به جایگاه بی بدیلی در عرصه ساخت چنین آثاری دست یافته، در سال 1379 آلبوم موسیقی خود را با عنوان 'از روی سادگی' منتشر كرد.

فعالیت خوانندگی مدیری فقط به این آلبوم ختم نشد؛ وی افزون بر آوازخوانی تیتراژ پایانی فیلم سینمایی 'همنفس'، تیتراژ پایانی مجموعه تلویزیونی 'شب های برره' را با صدای خود و ترجیح بند 'بیا بریم كوه، كدوم كوه' به ثبت رساند كه با استقبال مخاطبان روبه رو شد.

آخرین فعالیت موسیقی مدیری كه می توان به آن اشاره كرد، خوانندگی تیتراژ پایانی مجموعه 'قهوه تلخ' است.

محمدرضا گلزار، شهاب حسینی، امین حیایی، حامد بهداد و برزو ارجمند دیگر بازیگرانی هستند كه استعداد موسیقایی خود را در محك نقد قرار داده اند.

اما گام زدن از عرصه بازیگری به خوانندگی هیچگاه جاده ای یك طرفه نبوده و گاه مشاهده شده كه خوانندگانی وارد فضای بازیگری شده اند.

'حمید خندان' خواننده جوان و پاپ كشور از خوانندگانی است كه سال ها پیش با فیلم 'قلب های آرام' ساخته مجید مظفری در مدیوم سینما جای گرفت.

'محمدرضا عیوضی' نیز كه با ترانه 'همدلی از همزبونی بهتره' در تیتراژ پایانی مجموعه تلویزیونی 'روزگار جوانی' به شهرت رسید، بازی در قاب تلویزیون را با مجموعه تلویزیونی 'كژدم 33' تجربه كرد.

'رضا صادقی' خواننده جوان بندرعباسی نیز كه با آلبوم موسیقی 'مشكی پوش'، در معرض توجه مخاطبان قرار گرفت، را می توان آخرین نمونه از خوانندگانی نام برد كه بازی در سینما را تجربه كرده است.

فیلم 'بدون خداحافظی' ساخته احمد امینی كه سال گذشته با بازی وی در جشنواره سی ام فجر به نمایش در آمد، قرار است طی ماه های آتی اكران عمومی شود.

روایتی برداشت گونه از زندگی رضا صادقی در 'بدون خداحافظی' به رغم بازی ناموفق وی، منجر به تولید اثری شده كه سوژه كهنه 'سفر از گمنامی به شهرت' را دستمایه كار قرار داده است.

هرچند پدیده ورود بازیگران به عرصه خوانندگی و برعكس، بیش از هر پدیده ای در فضای هنری جلوه گری می كند، اما بنظر می رسد مدخل بی تناسب ورود به سایر عرصه ها نیز بسته نیست و نقشه راه خود را دارد.

در این بی تناسبی، شاهد آنیم كه 'بازیگران به مجری'، 'مجریان به بازیگر'، 'مجریان به خواننده' و 'خوانندگان به مجری' و فوتبالیست ها به بازیگر' تبدیل می شوند.

از :امید غیاثوند

فراهنگ ** 1071
۰ نفر