تهران- ایرنا- یک مطالعه جدید انجام شده توسط انجمن سرطان آمریکا (ACS) حاکی است که شیوع سرطان و مرگ و میز ناشی از این بیماری در میان مردان در دهه‌های آینده اوج خواهد گرفت.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبری فاکس نیوز، محققان استرالیایی برای پیش‌بینی خطرهای آینده، نرخ مرگ و میر مرتبط با ۳۰ نوع مختلف از سرطان در میان مردان در سال ۲۰۲۲ را تحلیل کردند. این کار بر اساس داده‌هایی از سازمان بین‌المللی تحقیقات سرطان ار ۱۸۵ کشور مختلف انجام شد.

این محققان بر اساس این یافته‌ها پیش بینی کردند که بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۵۰ ، موارد سرطان مردان به میزان حدود ۸۴ درصد افزایش خواهد یافت و شمار مبتلایان از ۱۰.۳ میلیون به ۱۹ میلیون خواهد رسید. انتظار می‌رود میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در میان مردان نیز در همین دوره زمانی ۹۳ درصد افزایش یابد و تا سال ۲۰۵۰ به ۱۰.۵ میلیون نفر برسد.

انتظار می‌رود موارد ابتلا به سرطان در میان مردان بالاتر از ۶۵ سال همچنین در میان مردان ساکن در مناطق با شاخص پایین یا متوسط توسعه انسانی (HDI) بیش از دو برابر شود. همچنین پیش بینی شده است که افراد مبتلا به سرطان‌های نادر مانند لوزالمعده بقای کمتری داشته باشند.

احتمال مرگ مردان از سرطان در سال ۲۰۲۰ نسبت به زنان ۴۳ درصد و نرخ تشخیص در مردان نیز ۱۹ درصد بیشتر بود. در گذشته مشخص شد مردان بیشتر درگیر عوامل خطرآفرین سرطان مانند سیگار کشیدن و مصرف الکل هستند. محققان این مطالعه همچنین خاطرنشان کردند احتمال کمتری دارد که مردان به طور منظم کار غربالگری برای سرطان خاص مردان را انجام دهند.

از جمله سرطان‌هایی که بیشترین نرخ مرگ و میر در میان مردان را دارند سرطان‌های ریه، کبد، روده، معده، پروستات، لوزالمعده، مثانه و سیستم عصبی مرکزی است. این محققان برای کمک به کاهش تاثیر سرطان روی مردان خواستار کاهش عوامل ریسک و همچنین تسهیل دسترسی به غربالگری خاص مردان شدند.

مولفان این مطالعه نوشتند: تقویت زیرساخت‌های بهداشت و سلامت، ارتقای کیفیت نیروی کار، تقویت همکاری‌های ملی و بین‌المللی و بهبود و ارتقای پوشش سلامتی جهانی برای کاهش نابرابری‌ها در خصوص سرطان در میان مردان در سطح جهان ضروری است.