بجنورد-ایرنا- مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی گفت: ۱۰۰ کودک و نوجوان زیر پوشش مراکز این استان در قالب اردوی علمی و نجومی به دنیای ستارگان سفر کردند و بارش‌های شهابی را به تماشا نشستند.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی، فرهاد آقا بیگی روز چهارشنبه اظهار کرد: اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان بجنورد، اسفراین و صفی آباد هستند در قالب اردوی علمی و نجومی به دنیای ستارگان سفر کردند.

وی افزود: این کودکان و نوجوان دختر و پسر به همراه مربیان در قالب اردوی علمی و نجومی شبی با آسمان با مباحث نجوم و بارش های شهابی آشنا شدند و به رصد ستارگان پرداخته و بارش های شهابی را به تماشا نشستند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی تصریح کرد: اعضای کانون مرکز بجنورد نیز در قالب ۲ تیم ۲۵ نفره دختران و پسران در مدت ۲ روز متوالی با حضور در اردوگاه شهید چمران پارک ملی بش قارداش به رصد ماه و مشتری، زحل، مریخ و خوشه پروین پرداخته و در قالب کارگاه آموزشی صور فلکی علاوه بر آشنایی با صور فلکی، افسانه های مربوط به آن را نیز شنیدند.

وی افزود: بر این اساس، بررسی جایگاه نجوم در فرهنگ عامه، ضرب المثل ها و اصطلاحات در زبان فارسی توسط کارشناس مسئول فرهنگی،هنری و ادبی استان و انجام بازی های بومی و محلی از برنامه های فرهنگی در نظر گرفته شده در حاشیه این اردوی علمی برای اعضای مراکز بجنورد بود.

آقا بیگی خاطرنشان کرد: اعضای مراکز ثابت و سیار اسفراین و صفی آباد در سفری یک روزه به پارک ملی سالوک علاوه بر آشنایی با مباحث نجوم و بارش های شهابی توسط مربی و مدرس این کارگاه و رصد ستارگان، از پارک ملی منطقه سالوک بازدید کرده و از نزدیک با حیات وحش این منطقه آشنا شدند و به سوالات آن ها نیزدر خصوص پارک ملی و حیات وحش توسط کارشناسان محیط زیست حاضر در منطقه پاسخ داده شد.

طبق آمار ۱۹۲ هزار دانش آموز در استان از مخاطبان کانون های پرورش فکری کودک و نوجوان و ۱۴ هزار نفر آن در ۲۰ مرکز عضو هستند.

در مجموع ۴۸ درصد دانش آموزان استان را دختران تشکیل می دهند و ۳۶ درصد دانش آموزان در مناطق روستایی مشغول به تحصیل هستند.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر در شمالشرق کشور واقع است.