تبریز-ایرنا- معاون میراث‌ فرهنگی مدیرکل میراث‌ فرهنگی،گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌شرقی گفت: مزیت بزرگ و مهم گردشگری بازار تاریخی و جهانی تبریز ناشی از مردم پایه بودن و پویایی آن است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی میراث فرهنگی، وحید نواداد در مراسم بزرگداشت چهاردهمین سال ثبت جهانی بازار بزرگ تبریز، افزود: این مکان بسیار مهم و تاریخی از قرن ها قبل کارکرد اقتصادی و تجاری خود را همچنان حفظ کرده است و مردم در حفظ و حراست آن نقش اصلی و محوری دارند.

وی از بازار تبریز به عنوان محور تعاملات فرهنگی و اجتماعی در گذر زمان یاد کرد که این ویژگی یکی از دلایل مهم افزایش دستاورهای حفاظتی و مرمتی در این مجموعه جهانی است.

نواداد با اشاره به اینکه در ۱۴ سال اخیر و پس از ثبت جهانی بازار تبریز گام‌های مهمی در راستای حفاظت و ارتقاء این مجموعه ارزشمند برداشته شده است، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این دوره را بهبود قابل‌ توجه موضوع حفاظتی و مرمتی بخش‌های مختلف بازار بیان کرد که با مشارکت دستگاه‌های اجرایی و اهتمام شهرداری در مسیر احیای ارزش‌های تاریخی، وضعیت حفاظت از بازار بزرگ تبریز بهتر از پیش اجرایی می شود.

وی ادامه داد: در طول تاریخ پایگاه مردمی بازار تبریز مسبب اصلی حفاظت و احیای آن در بلایای طبیعی بوده است که این مساله به خودی خود از اهمیت این مجموعه کهن در منظر خود بازاریان و مردم تبریز حکایت دارد.

نواداد اضافه کرد: در میان پروژه‌های مشارکتی میراث فرهنگی کشور ، بازار تبریز نمونه‌ای بارز و موفق از بالاترین میزان مشارکت در سطح کشور را به نمایش گذاشته است.

به گفته وی بازار جهانی تبریز با توجه به حساسیت‌های فرهنگی و تاریخی خود، توانسته است در زمینه مشارکت مردمی و حفاظت از ارزش‌های میراثی به یک الگوی برجسته در سطح کشور مبدل شود.

نواداد با قدردانی از اقدامات شهرداری منطقه ۸ فرهنگی و تاریخی تبریز، یادآور شد: شهرداری منطقه ۸ تبریز با نگرش مثبتی که نسبت به حفاظت از این میراث تاریخی- فرهنگی داشته، به استمرار اقدامات حفاظتی، مرمتی و ساماندهی بخش‌ها در این مجموعه کمک کرده است. امید است که این نگرش‌ها تداوم پیدا کرده و همکاری‌های نهادهای مختلف برای حفاظت از بازار تاریخی تبریز ادامه یابد.

عنوان

به گزارش ایرنا، بازار تبریز بزرگترین و مهمترین بازار سرپوشیده جهان متشکل از تیمچه ها، دالان ها، سراها، کاروان سراها، حمام ها، مساجد و مدارس مختلفی است که در سال ۲۰۱۰ در جریان نشست سی و چهارم یونسکو در فهرست میراث تاریخی جهان به ثبت رسید.

این اثر دوره سلجوقی دارای ۵ هزار و ۵۰۰ باب حجره و مغازه، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۳۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته، یازده باب دالان، ۹ باب مدرسه دینی، ۵ باب حمام و افزون بر ۵۰ گوه شغل بزرگترین مرکز تجارت و داد و ستد شمال غرب کشور و در سده های مختلف تاریخی در جهان شهره خاص داشته و دارد.

زمان ساخت این بنای بی همتا به دوره زندیه می رسد که به جهت قرار گرفتن تبریز بر سر چهارراه جاده ابریشم و گذر روزانه هزاران کاروان از کشورهای مختلف آسیایی، آفریقایی و اروپایی از آن، این شهر و بازار آن از رونق بسیار خوبی برخوردار بود.

این اثر ممتاز تاریخی در سال ۱۳۵۴ شمسی با شماره ۱۰۹۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.