مزیت گردشگری بازار تبریز ناشی از مردم پایه بودن است

تبریز-ایرنا- معاون میراث‌ فرهنگی مدیرکل میراث‌ فرهنگی،گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌شرقی گفت: مزیت بزرگ و مهم گردشگری بازار تاریخی و جهانی تبریز ناشی از مردم پایه بودن و پویایی آن است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی میراث فرهنگی، وحید نواداد در مراسم بزرگداشت چهاردهمین سال ثبت جهانی بازار بزرگ تبریز، افزود: این مکان بسیار مهم و تاریخی از قرن ها قبل کارکرد اقتصادی و تجاری خود را همچنان حفظ کرده است و مردم در حفظ و حراست آن نقش اصلی و محوری دارند.

وی از بازار تبریز به عنوان محور تعاملات فرهنگی و اجتماعی در گذر زمان یاد کرد که این ویژگی یکی از دلایل مهم افزایش دستاورهای حفاظتی و مرمتی در این مجموعه جهانی است.

نواداد با اشاره به اینکه در ۱۴ سال اخیر و پس از ثبت جهانی بازار تبریز گام‌های مهمی در راستای حفاظت و ارتقاء این مجموعه ارزشمند برداشته شده است، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این دوره را بهبود قابل‌ توجه موضوع حفاظتی و مرمتی بخش‌های مختلف بازار بیان کرد که با مشارکت دستگاه‌های اجرایی و اهتمام شهرداری در مسیر احیای ارزش‌های تاریخی، وضعیت حفاظت از بازار بزرگ تبریز بهتر از پیش اجرایی می شود.

وی ادامه داد: در طول تاریخ پایگاه مردمی بازار تبریز مسبب اصلی حفاظت و احیای آن در بلایای طبیعی بوده است که این مساله به خودی خود از اهمیت این مجموعه کهن در منظر خود بازاریان و مردم تبریز حکایت دارد.

نواداد اضافه کرد: در میان پروژه‌های مشارکتی میراث فرهنگی کشور ، بازار تبریز نمونه‌ای بارز و موفق از بالاترین میزان مشارکت در سطح کشور را به نمایش گذاشته است.

به گفته وی بازار جهانی تبریز با توجه به حساسیت‌های فرهنگی و تاریخی خود، توانسته است در زمینه مشارکت مردمی و حفاظت از ارزش‌های میراثی به یک الگوی برجسته در سطح کشور مبدل شود.

نواداد با قدردانی از اقدامات شهرداری منطقه ۸ فرهنگی و تاریخی تبریز، یادآور شد: شهرداری منطقه ۸ تبریز با نگرش مثبتی که نسبت به حفاظت از این میراث تاریخی- فرهنگی داشته، به استمرار اقدامات حفاظتی، مرمتی و ساماندهی بخش‌ها در این مجموعه کمک کرده است. امید است که این نگرش‌ها تداوم پیدا کرده و همکاری‌های نهادهای مختلف برای حفاظت از بازار تاریخی تبریز ادامه یابد.

مزیت گردشگری بازار تبریز ناشی از مردم پایه بودن است
عنوان

به گزارش ایرنا، بازار تبریز بزرگترین و مهمترین بازار سرپوشیده جهان متشکل از تیمچه ها، دالان ها، سراها، کاروان سراها، حمام ها، مساجد و مدارس مختلفی است که در سال ۲۰۱۰ در جریان نشست سی و چهارم یونسکو در فهرست میراث تاریخی جهان به ثبت رسید.

این اثر دوره سلجوقی دارای ۵ هزار و ۵۰۰ باب حجره و مغازه، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۳۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته، یازده باب دالان، ۹ باب مدرسه دینی، ۵ باب حمام و افزون بر ۵۰ گوه شغل بزرگترین مرکز تجارت و داد و ستد شمال غرب کشور و در سده های مختلف تاریخی در جهان شهره خاص داشته و دارد.

زمان ساخت این بنای بی همتا به دوره زندیه می رسد که به جهت قرار گرفتن تبریز بر سر چهارراه جاده ابریشم و گذر روزانه هزاران کاروان از کشورهای مختلف آسیایی، آفریقایی و اروپایی از آن، این شهر و بازار آن از رونق بسیار خوبی برخوردار بود.

این اثر ممتاز تاریخی در سال ۱۳۵۴ شمسی با شماره ۱۰۹۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha