زاهدان - ایرنا - معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی سیستان و بلوچستان گفت: وقوع قتل‌ها در پنج ماه اول سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹ درصد کاهش داشته ولی نسبت به جمعیت و برخی استان وضعیت خوبی نداریم.

سرهنگ علی رحیمی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۸۹ درصد وقوع قتل‌ها در سالجاری در سیستان و بلوچستان بر اثر نزاع، اختلافات خانوادگی و ملکی بود و ۱۱ درصد آن در حین ارتکاب سایر جرایم از جمله سرقت بوده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه بیشتر قتل‌ها در سیستان و بلوچستان به صورت مسلحانه به وقوع می‌پیوندد و نسبت به قبل در شبکه‌های اجتماعی بازنشر بیشتری دارد، احساس ناامنی را نیز افزایش می‌دهد.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: ۷۵ درصد قتل‌های استان تا این لحظه کشف و ۱۰۸ نفر قاتل و همدست آنان دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده و در سیر مراحل رسیدگی و صدور حکم قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه ۹۳ درصد قربانیان مرد و هفت درصد آنان بانوان تشکیل می‌دهند و بیش از ۹۵ درصد مجرمان مرتکب قتل نیز مردان هستند، تاکید کرد: افزایش بهداشت روان، ارتقای مهارت‌های ارتباطی و بویژه مهارت کنترل خشم در استان باید توسط نهادهای مسوول و خانواده‌ها بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

سرهنگ رحیمی تصریح کرد: متنفذین و سران طوایف و خانواده‌ها نقش بسزایی در جلوی گیری از تبدیل اختلافات و منازعات به ارتکاب قتل دارند باید از آسیب های فردی، خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی ناشی از وقوع قتل‌ها پیشگیری کنند.