بجنورد-ایرنا- رییس شبکه دامپزشکی شهرستان شیروان گفت: واکسیناسیون ۲۵۴ هزار راس دام سبک و سنگین روستایی و عشایری این شهرستان خراسان شمالی علیه تب برفکی از امروز(پنجشنبه) آغاز شد.

حسن ایزانلو روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: این تعداد دام سبک و سنگین با مشارکت بخش خصوصی و دامپزشکی در طول مدت ۲ ماه به صورت رایگان علیه بیماری تب برفکی واکسینه می شوند.

وی افزود: واکسن مورد استفاده در این طرح توسط شرکت داروسازی رازی و دانش بنیان پسوک تامین شده و ساخت ایران است.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان شیروان ادامه داد: با توجه به گستردگی طرح و مدت زمان محدود آن و عدم امکان مراجعات متعدد به یک واحد، دامداران باید همکاری و هماهنگی لازم با افراد مایه کوب مراجعه کننده به واحد را داشته باشند تا حداکثر بهره برداری انجام شود.

ایزانلو تاکید کرد: تب برفکی علائم مختلفی از جمله سقط جنین در دام‌های آبستن، ایجاد ضایعات و زخم در ناحیه دهان، تلفات شدید در دام‌های نابالغ به خصوص گوساله‌ها، بره و بزغاله‌ها و ریزش بزاق کف آلود از ناحیه دهان به همراه دارد.

وی بیان کرد: هر زمان که دامداران از علائم ذکر شده در گله خود مشاهده کردند در کوتاه‌ترین زمان ممکن مراکز درمانی بخش خصوصی و ادارات دامپزشکی را مطلع کنند، چرا که این بیماری انتشار وسیعی دارد.

به گزارش ایرنا، شهرستان شیروان بیش از ۷۰۰ هزار راس دام سبک و ۱۸ هزار راس دام سنگین روستایی و ۳۵۰ هزار راس دام عشایر دارد.

نزدیک به ۴۰ درصد از جمعیت دامی عشایر خراسان شمالی متعلق به عشایر شیروان است.