دزفول-ایرنا- مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه گفت: ژنراتور واحد سوم این نیروگاه با تلاش شبانه‌روزی نیروها در کمترین زمان ممکن تعمیر شد و در مدار تولید قرار گرفت.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی سازمان آب و برق خوزستان، محمدرضا یزدانی‌پور روز شنبه بیان کرد: پس از حادثه در سیم پیچ‌های ژنراتور و آسیب دیدن شین‌های استاتور و یک قطب روتور، این واحد از مدار تولید خارج شد.

وی افزود: باتوجه به ضرورت تامین انرژی برق در روزهای گرم تابستان، انجام عملیات بازسازی ژنراتور این واحد در اسرع وقت در دستور کار قرار گرفت و رفع نواقص واحد سوم نیروگاه با تکیه بر دانش و تخصص فنی واحدهای تعمیرات و دفتر فنی و بهره برداری نیروگاه آغاز شد.

مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه ادامه داد: بازسازی ژنراتور واحد سوم این نیروگاه با تلاش شبانه‌روزی همکاران در چهار روز با موفقیت انجام شد.

یزدانی‌پور، رفع نقص ژنراتور واحدها را یکی از مهمترین و پیچیده‌ترین کارهای اساسی در بخش تعمیرات و نظارت فنی نیروگاه‌های برق آبی دانست و گفت: واحد سوم نیروگاه کرخه پس از بازسازی و انجام تست‌های اولیه الکتریکی تحت بار با توان نامی تولید، در اختیار شبکه سراسری برق قرار گرفت و با این افتخار برگ زرین دیگری به کارنامه درخشان شرکت تولید بهره برداری سد و نیروگاه کرخه سازمان آب و برق خوزستان افزود شد.

به گزارش ایرنا سد کرخه یکی از بزرگ‌ترین سدهای خاکی دنیا و بزرگ‌ترین سد خاکی در خاورمیانه است که بر روی رودخانه کرخه در بخش الوار گرمسیری اندیمشک و در ۲۲ کیلومتری شمال غربی این شهرستان در خوزستان ساخته شده است.

کرخه با تاجی به طول بیش از سه کیلومتر و ارتفاع ۱۲۷ متر از لحاظ حجم بدنه، بزرگ‌ترین سد تاریخ ایران است و با حجم مخزنی به میزان حدود هفت میلیارد مترمکعب، بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی ایران را پدیدآورده است.

عملیات اجرایی این سد در سال ۱۳۷۰ آغاز شد و در سال ۱۳۸۰ به پایان رسید؛ ظرفیت تولید برق نیروگاه برق آبی این سد ۴۰۰ مگاوات است.