تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۲

خرم‌آباد - ایرنا - رییس شورای هماهنگی بانک های لرستان و سرپرست امور شعب بانک ملی گفت: منابع بانکی این استان ۹ درصد افزایش یافته و به ۶۳۵ هزار و ۸۸۲ میلیارد ریال رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا طالب یاسمی روز یکشنبه در دیدار با رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی در لرستان اظهار کرد: ۱۵ بانک با ۳۲۳ شعبه فعال و سه هزار و ۲۲۵ نیروی انسانی در استان فعالیت می‌کنند که بانک سپه با ۶۸ و بانک ملی با ۶۳ به ترتیب بیشترین شعب را به خود اختصاص داده اند.

وی با بیان اینکه تا پایان سال گذشته ۵۸۳ هزار میلیارد ریال منابع در دسترس بانک‌های لرستان بود گفت: با تلاش بسیار تا پایان تیرماه امسال منابع موثر بانک های استان به ۶۳۵ هزار و ۸۸۲ میلیارد ریال رسید که تمامی بانک ها موظف هستند ۱۳،۵درصد سپرده قانونی خود را نزد بانک مرکزی داشته باشند و مابقی آن را در بخش های مختلف به متقاضیان اعطا کنند.

رییس شورای هماهنگی بانک های لرستان ادامه داد: در این راستا از سال گذشته تاکنون ۷۱۹ هزار میلیارد ریال شامل ۴۳۸ هزار میلیارد ریال معادل ۶۱ درصد در بخش خدمات و بازرگانی، ۱۲۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال معادل ۱۷ درصد در بخش مسکن، ۷۹ هزار میلیارد ریال معادل ۱۱ درصد در بخش کشاورزی و ۷۶ هزار ریال معادل ۱۱ درصد در بخش صنعت استان پرداخت شده است.

یاسمی با بیان اینکه ۲۱ درصد مصارف استان برعهده بانک ملی می‌باشد اظهار کرد: بانک های ملی با ۱۴۶ هزار میلیارد ریال، سپه با ۱۰۰ هزار میلیارد ریال، ملت ۸۷ هزار میلیارد ریال و مسکن با ۸۳ هزار میلیارد ریال بیشترین پرداختی را داشته‌اند.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات ازدواج در لرستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون چهار هزار و ۶۷۹ فقره از این تسهیلات به مبلغ ۱۵ هزار و ۶۷۳ میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شد که چهار هزار و ۱۹۶ فقره توسط بانک‌های دولتی و ۴۸۳ فقره توسط بانک‌های خصوصی بوده است.

سرپرست اداره امور شعب بانک ملی لرستان با بیان اینکه ۲۸ درصد تسهیلات به تعداد یک هزار و ۲۹۵ فقره توسط بانک ملی پرداخت شده است ادامه داد: ۱۱ هزار میلیارد ریال اعتبار تا پایان امسال برای این بانک در نظر گرفته شده که تاکنون چهار هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال آن پرداخت شده است.

یاسمی گفت: ۱۴ هزار و ۳۳۳ نفر در صف دریافت تسهیلات ازدواج هستند که متاسفانه برخی از بانک‌ها همکاری کمتری دارند.

وی ادامه داد: ۱۳۳ هزار میلیارد ریال منابع بانک ملی است در حالی که این بانک تاکنون ۱۴۶ هزار میلیارد پرداخت کرده و در مجموع مصارف کل بانک های استان نسبت به منابع ۱۳۰ درصد می‌باشد.

سرپرست اداره امور شعب بانک ملی لرستان افزود: بانک ملی به عنوان یک بانک مردمی در صورت مواجهه با کمبود منابع، نسبت به خریداری منابع از بانک های سایر استان ها با نرخ ۳۴ درصد و اعطای آن به متقاضیان استان با نرخ ۲۳ درصد اقدام می کند.

یاسمی با انتقاد از نبود حساب صنایع و واحدهای تولیدی بزرگ در استان بیان کرد: متاسفانه برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی لرستان منابع خود را در مرکز سرمایه‌گذاری می‌کنند که چنانچه به بانک های استان واریز شود می‌توان به بخش های مختلف و متقاضیان بیشتری تسهیلات اعطا کرد.