تهران- ایرنا- یک شرکت تولیدکننده نیمه رساناها در چین از وزارت دفاع آمریکا به‌دلیل قرار گرفتن در فهرست سیاه «شرکت‌های نظامی چینی» (CMC) شکایت کرد و حذف نام خود را از این فهرست خواستار شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از نشریه گلوبال تایمز، شرکت تجهیزات میکروساخت پیشرفته چین (AMEC) در شبکه اجتماعی وی‌چت نوشت: از زمان قرار گرفتن در فهرست سیاه شرکت‌های نظامی چینی تلاش‌های زیادی برای برقراری ارتباط با وزارت دفاع آمریکا (DOD) برای روشن کردن حقایق و ارائه مدارک لازم برای اینکه این شرکت مشمول فهرست سیاه شرکت‌های نظامی چینی نیست، انجام داده است.

این نهاد خصوصی چینی افزود: متاسفانه درخواست‌های ما تا زمان ثبت این شکایت برآورده نشده و به همین دلیل مجبور به اقدام قانونی شده است تا «حقوق قانونی شرکت را حفظ کند و منافع سهام‌داران، مشتریان و شرکای خود را تامین و سوء تفاهم‌ها را برطرف سازد.»

یین جی‌یاو رئیس و مدیرکل شرکت تجهیزات میکروساخت پیشرفته چین در همین راستا، اظهار داشت: «ما معتقدیم که دادگاه باید حکم عادلانه‌ای صادر و نام شرکت تجهیزات میکروساخت پیشرفته چین را از فهرست سیاه حذف کند. در عین حال، ما آماده‌ایم تا به همکاری با وزارت دفاع آمریکا ادامه دهیم تا به‌طور دوستانه اختلافات موجود را بین خودمان حل کنیم.»

این شرکت چینی همچنین تاکید کرد: همواره به رعایت قوانین و مقررات داخلی و بین‌المللی پایبندیم و هرگز در فعالیت‌های نظامی درگیر نبوده‌ایم.

این اولین بار نیست که شرکت تجهیزات میکروساخت پیشرفته چین در فهرست سیاه ایالات متحده قرار می‌گیرد. این شرکت پیشرو در صنعت نیمه‌رسانا در سال ۲۰۲۱ به عنوان یک «شرکت نظامی کمونیست چین» در فهرست سیاه اضافه شده بود که با ارائه مدارک لازم به وزارت دفاع آمریکا، نام آن از فهرست مورد اشاره حذف شد.