اصفهان- ایرنا- سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کاشان گفت: دلایل کاهش دبی آب «چشمه سلیمانیه» که باغ فین کاشان را مشروب می‌کند در حال بررسی است و نتایج آن به‌زودی مشخص می‌شود.

به گزارش ایرنا، موضوع کاهش دبی آب چشمه سلیمانیه کاشان از زمستان سال ۱۴۰۲ مورد توجه قرار گرفت و یکی از فرضیه‌هایی که برای آن توسط کارشناسان مطرح شده، فعالیت‌ معدنی و احداث صنایع در بالادست چشمه است؛ همچنین احتمال مسدود شدن مسیر آب به‌دلیل حرکت صفحه‌های زیرزمینی و وجود زلزله‌های خفیف و حفر چاه‌ در برخی اراضی کشاورزی یا املاک خصوصی در بالادست چشمه سلیمانیه از دیگر فرضیه‌های در حال بررسی است.

علیرضا عبدالله‌زاده روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: یک تیم کارشناسی درباره دلایل احتمالی کاهش دبی آب چشمه سلیمانیه فعالیت می کند.

وی گفت: آب‌دهی چشمه سلیمانیه به زیر ۵۰ لیتر بر ثانیه رسیده و این شرایط همچنان پابرجاست بنابراین نتایج بررسی های کارشناسی برای ما اهمیت بسزایی دارد.

عبدالله‌زاده افزود: علاوه بر بررسی دلیل کاهش آب‌دهی چشمه سلیمانیه، مطالعه دیگری نیز برای حفظ و نگهداری درختان باغ فین کاشان در شرایط موجود و افزایش گرمای هوا در حال اجراست.

وی با بیان اینکه برای انجام مطالعات و نگهداری درختان باغ فین با ۲ پیمانکار قرارداد بسته‌ شده است، اضافه کرد: تیم مطالعاتی درباره نحوه آبدهی، محلول‌پاشی و شست و شوی سه مرحله‌ای درختان برای پاک‌سازی از ریزگردهایی که در این روزها به شدت افزایش یافته است، تحقیق می‌کند.

عبدالله‌زاده خاطرنشان کرد: در گرمای بی سابقه هوا و همچنین کاهش دبی چشمه سلیمانیه، برای آبدهی و شست و شوی درختان سرو باغ فین کاشان از بالابرهای با ارتفاع زیاد استفاده می کنیم.

گرمای هوا در تیر و مرداد امسال در کاشان افزایش بی سابقه داشت و در برخی روزها از جمله ۱۸ مرداد جاری، دمای این شهر به ۴۸ درجه نیز رسید.

سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی کاشان گفت: درختان باغ فین که دچار آفت شده بودند نیز در حال بررسی هستند و راهکارهای حفاظت از آنها در برابر انواع قارچ و و دیگر آفات بررسی و راهکار مورد نیاز توسط کارشناس فضای سبز ارائه می‌شود.

به گزارش ایرنا، چشمه سلیمانیه در ضلع جنوب شرقی باغ تاریخی فین کاشان قرار دارد و جزو قنات‌هاست و تعداد چاه‌های آن از مادر چاه تا مظهر قنات به ۱۴ حلقه می‌رسد؛ آبدهی این قنات مطابق اسناد موجود بالا بوده و به حدود ۳۵۰ لیتر در ثانیه می‌رسید که در سال‌های اخیر کاهش یافته و در زمان جاضر به زیر ۵۰ لیتر در ثانیه رسیده است.

باغ فین بر پایه همین عنصر حیاتی یعنی آب چشمه سلیمانیه شکل گرفته است و تهدید خشکی این چشمه، می تواند حیات این باغ و چشم‌انداز آن را دچار مشکل کند.

این باغ از جمله باغ‌های ایرانی است که در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو قرار دارد.