۲۸ مرداد ۱۳۹۳، ۱۴:۰۹
کد خبر: 81278474
T T
۰ نفر
عمليات ساخت مخزن ذخيره آب 'باغ فين' كاشان پايان يافت

كاشان– ايرنا- سرپرست اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كاشان از اتمام عمليات ساخت مخزن ذخيره ساختمان و موتورخانه 'باغ فين' كاشان خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومي اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كاشان 'مهران سرمديان' اظهار داشت: ظرفيت اين مخزن 700 متر مكعب است كه اتمام فاز 2 آن با صرف اعتباري افزون بر 850 ميليون ريال از محل اعتبارات ملي اجرا شده است.

وي خاطرنشان كرد: فاز اول ساخت اين مخزن از فروردين امسال زير نظر مشاوران مجرب به مدت چهار ماه انجام شد.

وي با تاكيد بر موضوع بحران آب در دشت كاشان و كمبود آب مورد نياز براي آبياري فضاي سبز و درختان باغ فين، ساخت اين مخزن را ضروري دانست.

سرمديان، دبي آب ثابت اوليه چشمه سليمانيه فين كاشان را 350 ليتر بر ثانيه ذكر كرد و گفت: براثر خشكسالي هم اكنون اين ميزان به 200 ليتر بر ثانيه كاهش يافته ‌است.

مدير ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كاشان، كاهش اين ميزان آب در اين چشمه تاريخي در نيم قرن گذشته را پديده ‌اي نادر خواند و گفت: براثر خشكسالي‌هاي اخير 40 درصد از آب چشمه سليمانيه كاشان كاهش يافته ‌است.

وي مهمترين عوامل كاهش آب چشمه سليمانيه كاشان را خشكسالي‌ هاي اخير منطقه اعلام كرد.

با توجه به ثبت جهاني باغ فين در فهرست جهاني يونسكو و رعايت موارد آسيب هاي منظري به بنا، اين مخزن به صورت مدفون در باغ 'شرافتيان' واقع در پشت باغ فين اجرا شده است.

مجموعه باغ فين حدود 23 هزار هكتار مترمربع مساحت دارد و تنها بناي ثبت شده در فهرست آثار جهاني در شهرستان كاشان است.

562/545