تهران بزرگ - ایرنا - علیرضا زاکانی شهردار تهران گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی تا پایان امسال وارد پایتخت می‌شود، این وعده‌ای است که سال گذشته به مردم داده شد و شهردار با وجود همه مشکلات و سختی‌ها به آن عمل کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهردار تهران این خبر را در نشست اخیر خود با اهالی رسانه و تشریح صفر تا صد قرارداد چین با ایران اعلام کرد و افزود: همه اقدامات لازم برای خرید اتوبوس‌های برقی انجام شده و بزودی این اتوبوس‌ها در خیابان‌های شهر به مردم خدمات خواهند داد.

او تاکید کرد: علاوه بر این، ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی جدید که ساخت داخلی است نیز خریداری شده که بطور مستمر و بتدریج وارد ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت خواهد شد.

زاکانی وعده داده بود که ناوگان حمل و نقل عمومی را متحول و اتوبوس برقی را وارد خیابان‌های تهران خواهد کرد و اینک شاهد خریداری اتوبوس‌های برقی و ورود آنها به ناوگان اتوبوسرانی هستیم.

این اخبار خوش بار دیگر پایتخت‌نشینان را خشنود و آنان را برای چندمین بار به دستیابی به امور رفاهی در ناوگان عمومی امیدوار کرد.

اهتمام شهردار تهران در تحول مدرن‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی، خرید این اتوبوس‌ها و نیز تاکسی‌های برقی با انعقاد قرارداد چینی شبهاتی را در اذهان مردم ایجاد کرد و حتی برخی انتقاداتی به این موضوعات داشتند اما با این وجود علیرضا زاکانی همواره تاکید کرده که همه تلاش او و مجموعه مدیریت شهری این است که مردم را در سرما و گرما از فشار کمبود وسایل نقلیه عمومی نجات دهد.

رویای دیرینه، دستیابی به تهرانی زیباتر با اتوبوس‌های برقی جدید و مدرن بدون آلایندگی که آرزوی هر ایرانی است.

شهردار تهران درباره چگونگی خرید اتوبوس‌های برقی هم به رسانه‌ها گفت که این خودروها با شرایط ۲۰ درصد نقد و ۸۰ درصد اقساط خریداری شده است.

باید گفت چندی پیش مردم تهران وعده‌هایی برای برقی‌سازی تاکسی‌ها و توسعه خطوط مترو و نیز خرید آنلاین از شهرزاد شنیدند که شاید تا حدی امیدی به تحقق آنها نداشتند اما اینک شاهدیم که یک به یک به تحقق رسیده و اکنون نوبت ورود اتوبوس‌های برقی است تا در ایستگاه پایتخت توقف کند.

رویکرد شهردار تهران در سه سال گذشته، تهران و ناوگان حمل و نقل عمومی دچار شوک و تحول بزرگی شده که در نوع خود بی‌سابقه است، مدرن‌سازی و برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل برای نخستین باری است که در کشور به اجرا درآمده و ناوگان پایتخت را متحول کرده است.

با وجود تحولات این چنینی در حوزه حمل و نقل عمومی اما از سویی دیگر با رانندگانی روبرو هستیم که خواستار تغییر نیستند برای عدم جایگزینی خودروهای فرسوده و بی‌کیفیت خود با خودروهای با کیفیت و مدرن مقاومت می‌کنند که باید برای تحول در بخش ناوگان عمومی آنان را متقاعد کرد، ‌این در حالیست که شهردار تهران معتقد است برقی‌سازی خودروها و ناوگان حمل و نقل عمومی تنها راه نجات تهران از آلودگی هواست.

زاکانی خطاب به پایتخت‌نشینان گفت: علاوه بر اتوبوس‌های برقی، ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی هم از تولیدکنندگان داخلی خریداری شده که بتدریج و مستمر وارد خیابان‌های تهران می‌شود که همه این اتوبوس‌ها دارای استانداردهای یورو پنج است تا شهر دچار معضلات زیست محیطی و آلودگی بیشتر نشود.

به گفته شهردار، بالاترین آمار اتوبوس‌های فعال در شهر تهران متعلق به سال ۸۹ است که حدود سه هزار و ۴۸۰ دستگاه بود و در سال ۹۶ نیز حدود سه هزار و ۴۸۰ دستگاه اتوبوس تحویل شورای پنجم شده بود و کمتر از یک هزار دستگاه اتوبوس فعال نیز توسط شورای پنجم به دست دوره ششم مدیریت شهری رسید.

تراموا هم می‌آید

زاکانی همچنین خبر از ورود ۲ دستگاه تراموای چرخ لاستیکی در شهر تهران داد و گفت: اکنون این ترامواها به صورت آزمایشی وارد ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت می‌شود تا در صورت استفاده مفید و بررسی دقیق تصمیم گرفته شود که از آنها در ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده شود.

وی تاکید کرد: هیچ یک از این ۲ تراموا به صورت کاملا اهدایی نیست و پول آن پس از آزمایش و بکارگیری در ناوگان حمل و نقل عمومی پرداخت خواهد شد.

چشم‌انداز برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی مطلوب است

به واسطه تحولات در حوزه حمل و نقل عمومی پایتخت و اقداماتی که از سوی مدیریت شهری در این دوره سه ساله انجام شده است، ‌ شهردار تهران در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا که چشم‌انداز برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی را در یکسال آینده چگونه می‌بینید در حالیکه تنها یکسال از دوره تصدی در مدیریت این دوره شهر باقی مانده است و اینکه فکر می‌کنید که آیا این طرح به نتیجه مطلوب برسد؟ پاسخ داد و گفت: چشم‌انداز مطلوب و خوبی است و امیدواریم که به نتیجه برسد.

علیرضا زاکانی در پاسخ به این سوال که آیا اتوبوس‌های برقی ۲ طبقه هم وارد ناوگان حمل و نقل می‌شود؟ اظهار کرد: خیر، اکنون همه اتوبوس‌های خریداری شده که وارد ناوگان می‌شود یک طبقه هستند.

شهردار تهران مصمم است فارغ از همه قضاوت‌ها و فشارهای سیاسی وعده‌های خود را که در سه سال گذشته زحمات زیادی را برای تحقق آنها متحمل شده است به ثمر برساند و با سربلندی کلید شهر را با پایان تصدی خود تحویل پایتخت‌نشینان دهد.

شهردار تهران در پایان جلسه چند ساعته با خبرنگاران در روز دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ پس از پاسخ به همه سوالات و شفاف‌سازی ابهامات آنان اعلام کرد که حاضرم بطور مرتب چنین جلساتی را با اهالی رسانه داشته باشم و مسایل شهری را موشکافانه بررسی کنیم تا ابهامات برای همه برطرف شود و خبرنگاران بتوانند به شیوه‌ای مطلوب اخبار مرتبط با مسایل شهری را به مردم اطلاع‌رسانی کنند.