محمدحسین زاده روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اتمام مرحله استانی نهمین جام بازی های ویدیویی ایران در خراسان رضوی افزود: برای نخستین بار مرحله نهایی این بازی ها به صورت زنده و با حضور تماشاچیان بر روی پرده سینما برگزار شد که هیجان و استقبال مناسبی از سوی علاقهمندان به این بازیها را در پی داشت.
وی اظهار کرد: این دوره از رقابت ها در روزهای ۳۰ و ۳۱ مردادماه در یکی از بازیگاههای شهر مشهد با حضور ۳۰۶ ثبت نامی برگزار شد که ۱۴۳ بازی را در هشت مرحله انجام دادند.
به گفته وی، در این مسابقات ۲ نفر به مرحله نهایی راه یافتند و شاهد تماشای بازی نهایی بر روی پرده سینما در پردیس سینمایی مهر کوهسنگی بودیم که جذابیت مضاعفی به این دوره از مسابقات داد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: دنیای بازی ها بسیار گسترده است و فقط به بازی های کنسول محدود نمی شود.
وی ادامه داد: بازیهای موبایلی بخش زیادی از بازی های جهان را تشکیل می دهند و آمار بازی کننده ها در کشورمان نیز زیاد است و اپلیکشن های پر مخاطب نیز به بازی ها اختصاص دارد.
رشد بازیهای رومیزی
حسین زاده به رشد بازیهای رومیزی در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: در کنار آن بازی های گفت وگو محور که جنس رومیزی ندارند نیز گسترش یافته است.
وی ادامه داد: در واقع امروزه با تعدد بازی های مختلف در قالب های گوناگون روبرو هستیم که نسل جوان و نوجوان را در معرض یک سفره متنوع و پررنگ از بازیها قرار می دهد و انتخاب درست از بین این بازیها به تنهایی یک دغدغه است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: امروزه برخی از بلاگرها در حوزه فضای مجازی در حوزه بازی یا انتخاب فیلم و انیمیشن مشاوره میدهند، برخی از بازیها در این عرصه تاثیر روانشناسانه دارند و میتوانند از این جهت بر روی کودکان و نوجوانان تاثیرگذار باشند.
وی انتخاب درست یک بازی بر روی رفتار کودکان و نوجوانان را بسیار اثرگذار دانست و گفت: بازیکنان عرصه های بازیهای ویدیویی و رایانهای لازم است به فضای پشت بازی ها و نقد و گفتگوهای جدی که در این زمینه بین بازی سازها و روانشناسان وجود دارد، توجه کنند و مشاوره خوب به آنان ارایه دهند.
حسین زاده اظهار کرد: نمیتوان حد و مرز بازیها را برای خانواده و فرزندانشان مشخص کرد، اما میتوان به آنان مشاوره خوب برای هدایتشان به سمت بازیهای موثر داد تا هم بازی سازها، بازیهای بهتری بسازند و هم خانواده ها و فرزندان از آن منتفع شوند.
وی بیان کرد: برخی از بازیها فقط جنبه سرگرمی دارند اما در لایه های پنهان برخی بازیها جهت گیریهای سیاسی و اجتماعی و حتی دینی وجود دارد که شناخت درست از آنها می تواند کشور را به سمت ساخت بازیهای رایانه ای خوب و مناسب با ذائقه ایرانی سوق دهد، لذا مشورت مناسب بازیکنهای مسابقات جام بازیهای ویدیویی در این زمینه می تواند اثرگذار باشد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به قابلیت های کشور و این استان در زمینه ساخت انیمیشن گفت: امروزه در مشهد چند انیمیشن ساز خوب وجود دارند که آثار آنها به اکرانهای عمومی در سینماهای کل کشور و حتی در عرصه بین الملل رسیده است، این ظرفیت به وسیله انگیزه و خلاقیتی بوجود آمده که در جوانان برای آشنایی با فناوری های روز و استفاده از آنها نهفته است.
وی اظهار امیدواری کرد که دنیای بازی سازها و بازیکنها به دنیای پر از هیجان و البته رو به رشد در زندگی فردی و اجتماعی آنان تبدیل شود تا بتواند سبد مصرف فرهنگی کشور را نیز تامین کند.