علی یوسفزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به حجم تردد از محور اردبیل آستارا بهویژه در روزهای پایانی هفته ترافیک سنگینی در ۲ طرف تونل ایجاد میشود که به منظور رفع این ترافیک احداث تونل دوم در دستور کار قرار گرفت.
وی اضافه کرد: برای کاستن از مشکل ترافیک در مسیر پرتردد اردبیل - آستارا و بهویژه گردنه توریستی و گردشگری حیران عملیات احداث تونل دوم تسریع شده و سعی بر این است این طرح در موعد مقرر تکمیل شده و به بهرهبرداری برسد.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل افزود: طرح احداث تونل دوم حیران و راههای طرفین آن واقع در مسیر اردبیل - آستارا به طول ۲ کیلومتر و ۷۱۴ متر بوده که ۷۳۰ متر آن تونل و۶۰ متر گالری و مابقی راههای دسترسی طرفین میباشد.
یوسفزاده یادآور شد: اجرای این طرح مهم به مجموعه راهسازی التایی با توان فنی و مهندسی بالا تحویل شده و امیدواریم با تخصیص بهموقع اعتبارات و سایر شرایط و مولفههای عمرانی شاهد تکمیل و افتتاح تونل دوم حیران در سال جاری باشیم.
وی با تشریح روند عملیات اجرای تونل دوم حیران گفت: با توجه به حفاری مقطع فوقانی تونل در سال ۱۴۰۱، عملیات حفاری مقطع تحتانی و همزمان اجرای گالری ورودی تونل و در ادامه نیز اجرای پوششهای تونل آغاز شد به طوری که در حال حاضر ۷۲۰ متر از طول تونل مقطع برداری تکمیل شده است.
یوسفزاده ادامه داد: همچنین در طول ۷۱۴ متر بتنریزی پاشنه طرفین، ۷۲۰ متر عایقهای حفاظتی و رطوبتی سه لایه و در مجموع ۷۳۸ متر از مجموع ۷۹۰ متر طول گالری و لاینینگ تونل تکمیل شده و ادامه عملیات نیز بهصورت شبانهروزی ادامه دارد.
این مقام مسئول بیان کرد: علاوه بر انجام عملیات عمرانی و اجرایی داخل تونل، در حال حاضر عملیات خاکی و ابنیه فنی راههای طرفین تونل دوم حیران نیز آغاز شده است.
معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان اردبیل اظهار کرد: از بارزترین مزیتهای مهم احداث تونل دوم گردنه زیبای حیران، تسهیل در تردد، کاهش زمان سفر در ایام تعطیلات، کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از اتلاف زمان میباشد.
به گزارش ایرنا ، طرح تونل شمالی حیران در شهرستان نمین با هدف کاهش بار ترافیکی طراحی شده که از ۳۰ کیلومتری خروجی شهر اردبیل و ۱۲ کیلومتری شهر نمین به سمت آستارا در دست اجرا است.