ارومیه - ایرنا- نویسنده و کارگردان پیشکسوت ارومیه ای گفت: آذربایجان‌غربی استانی با نیروهای توانمند و استعدادهای جوان است اما از بودجه و امکانات لازم برای تولید فیلم نصیب زیادی نبرده و همین امر بسیار مشکل آفرین است.

به گزارش ایرنا، هنرمندان عرصه سینمای آذربایجان غربی تنها با ماندن دراستان و شهرستان راه به جایی نمی برند؛ مجبور هستند برای اینکه استعدادشان شکوفا شود، به جمع هنرمندان پایتخت بپیوندند؛ بار سفر ببندند و راهی تهران شوند.

آنجا با بازی در فیلم های مختلف توان خود را به نمایش بگذارند و پس از طی این فرایند و مورد تایید پایتخت نشینان شدن، آنجا بمانند و هنرنمایی کنند.

هنرمند استانی فرقی نمی کند اهل آذربایجان غربی باشد یا استان دیگر، باید به تهران برود؛ اول اینکه اینجا تجهیزات، امکانات و سرمایه لازم وجود ندارد و دیگر اینکه حمایت خاصی صورت نمی گیرد تا دست به کار شود.

این بخش خصوصی است که از فیلم ساز تهرانی حمایت کرده و در انتظار دریافت سود بالا از فروش فیلم است و این سرمایه دار هم فقط تهران را برای سرمایه گذاری برگزیده و به استان ها و شهرستان ها توجهی ندارد.

همه امکانات درپایتخت جمع شده، مسیر فیلم سازی تنها از پایتخت می گذرد و هنرمند استانی مجبور به مهاجرت به پایتخت است.

آذربایجان غربی استانی با پتانسیل های قوی اعم از نیروی انسانی و ظرفیت های فیلم سازی است اما اینجا امکانات و سرمایه ای نیست تا این ظرفیت ها معرفی شوند.

روزگاری دراین استان فیلم هایی ساخته شد اما مدتی بعد دیگر متوقف شد و هرگز صدای ساخت فیلم بلند نیامد.

هنرمند آذربایجان غربی ناگزیر باید به پایتخت برود

نویسنده و کارگردان پیشکسوت ارومیه ای گفت: آذربایجان غربی استانی با نیروهای توانمند و استعدادهای جوان اما از بودجه و امکانات لازم برای تولید فیلم نصیب خاصی نبرده و باید توجه داشته باشیم که مسیر تمام فیلم سازی ها به پایتخت ختم می شود.

رامین اصغری افزود: هنرمندان استان برای اینکه بتوانند وارد عرصه سینما شده و توانایی خود را به ظهور برسانند، مجبور هستند به پایتخت بروند و آنجا با حضور در فیلم های مختلف و پس از طی مراحل گوناگون توانایی‌شان مورد تایید قرار گیرد.

وی افزود: پس از این فرایند نیز هنرمند استان برای رسیدن به شکوفایی وخلق آثار فاخر ماندن در پایتخت را به ناچار ترجیح می دهد تا بتواند به هدف مورد نظر برسد زیرا در استان ماندن اجازه نمی‌دهد استعداد وقابلیتش شناخته شود.

کارگردان سریال تلویزیونی « حورمت» اظهار کرد: پس از به موفقیت رسیدن هم زمانی که دراستان فیلمی تولید می شود، آن موقع به عنوان میهمان در فیلم حضور یافته و نقش آفرینی می کند.

وی در خصوص اینکه آیا آذربایجان غربی می تواند به قطب فیلمسازی تبدیل شود، گفت: این غیر ممکن است زیرا نه تنها آذربایجان غربی بلکه دیگر استانها هم نمی توانند به این جایگاه برسند.

اصغری ادامه داد: زیرا تمامی تجهیزات، امکانات و هرآنچه برای ساخت فیلم ضروری است در پایتخت متمرکز شده و در استانها چنین امکاناتی وجود ندارد بنابراین امکان رخ دادن چنین اتفاقی ممکن نیست.

کارگردان سریال تلویزیونی « آژیر» یادآور شد: اما این امکان وجود دارد که هر دوسال فیلمی تولید شود و هنرمندان استان درآن حضور یابند و باید هم هردو سه سال فیلمی ساخته شود.

وی افزود: وقتی بخش خصوصی در ساخت فیلم بلند سینمایی سرمایه گذاری می کند انتظار دارد سرمایه اش هدر نرفته و فیلم فروش خوبی داشته باشد بنابراین از عوامل دیگر متمرکز شدن تولید فیلمهای بلند در پایتخت رغبت سرمایه گذاران بخش خصوصی برای کسب درآمد است تا هزینه های اورا جبران کند.

نهادهای دولتی می توانند حمایت کنند

اصغری ادامه داد: اما نهادهای متولی می توانند بودجه و اعتبار لازم برای تولید فیلم های سینمایی آماده کنند اما اینجا هم مشخص نیست این نهادها امکان تامین بودجه لازم برای هنرمندان استان را دارند و یا خود توجهی نمی کنند.

کم رونقی سینما هنرمندان استانی را به تلویزیون سوق داد

کارگردان سریال تلویزیونی «دریا» اظهار کرد: امروز با کم رونقی سینما هنرمندان و برخی از هنرمندان بازمانده از گذشته در تولیدات تلویزیونی نقش ایفا می کنند.

اصغری اظهار کرد: آذربایجان غربی و استانهای دیگر هرکدام ظرفیت های خاصی برای فیلم سازی دارند برخی همانند آذربایجان غربی از ظرفیت هایی چون دفاع مقدس، جاذبه های تاریخی و تنوع آداب و رسوم برخوردار است که در صورت ساخت فیلم های سینمایی دراین موضوعات بدون تردید این ظرفیت ها معرفی خواهند شد.

فیلم‌های تولید شده بی نصیب از هرحمایتی بوده است

وی به فیلم های ارزشمندی که اخیرا تولید شده است اشاره کرد و گفت: سازندگان این فیلم ها بدون هیچ حمایتی تنها خود اقدام به آوردن سرمایه گذار و تهیه کننده می کردند و حمایتی از آنها صورت نگرفته است.

وی افزود: مدیریت سینما در تهران متمرکز است و سینمای ایران با فرهنگ تهران تعریف شده است.

اصغری افزود: هیچ‌بودجه ای برای تولید فیلم بلند سینمایی به استان ها و شهرستان ها اختصاص نمی یابد.

وی اضافه کرد: همین تمرکز سرمایه درپایتخت موجب شده تا نیروهای استانی به تهران بروند و در آنجا ادامه فعالیت داشته باشند.

اصغری با بیان اینکه آذربایجان غربی از پتانسیل های شایسته ای برای ساخت فیلم بلند سینمایی برخوردار است، ادامه داد: انتظار می رود استان های دارای قابلیت، شناسایی شده و برای آنها بودجه مشخصی در نظر گرفته شود.

وی افزود: تنها در دهه ۷۰ چند شرکت فیلم سازی اقدام‌ به دریافت تسهیلات بانکی کردند ولی بعدها اغلب با مشکلات مالی مواجه شدند.

کارگردان سریال «حورمت» با بیان اینکه سینما باید یک چرخه اقتصادی داشته باشد، اضافه کرد: فیلمی که تولید می شود، باید اکران شده و به فروش برسد و حتی سرمایه گذار و تهیه کننده سود کند تا چرخه تولید فیلم بتواند ادامه پیدا کند.

وی اظهار کرد: در زمینه فیلم و سریال های تلویزیونی، فیلم مستند و کلیپ هنرمندان استانی کم‌ و بیش به کار خود ادامه می دهند چنانکه سالانه فیلم های کوتاه توسط انجمن سینمای جوان و حوزه هنری ساخته می شود ولی هیچگونه شانسی برای تولید فیلم سینمایی بلند وجود ندارد زیرا برای ساخت فیلم سینمایی ۹۰ دقیقه ای با استاندارد ملی سرمایه هنگفتی نیاز است که تامین چنین هزینه ای بسیار دشوار و نیازمند پشتیبان و متولی است.

به گزارش ایرنا، دوران طلایی ساخت فیلم بلند درآذربایجان غربی به ۲۰ سال پیش باز می گردد؛ دورانی که حسن محمدزاده، یدالله صمدی، محرم زینال زاده و کارگردانان دیگری دست به تولید فیلم های سینمایی فاخری زدند.

مترسک، حصار، اتوبوس، دمرل، گل مریم، گل ها و گلوله ها، زندان دیو و شکوه زندگی از جمله فیلم های سینمایی بود که در آن سال ها در آذربایجان غربی تهیه شد.

رامین اصغری نوبسنده و کارگردان تلویزیونی و همچنین کارشناس ارشد ادبیات نمایشی است؛ در کارنامه این نویسنده و کارگردان برجسته استان، سریال های تلویزیونی حورمت، دریا، اوجاداغلار، قرارسیز، ایران ۹۱ و مستند وضعیت قرمز دیده می شود که از جمله پرمخاطب ترین سریال های تلویزیونی بوده اند.