اصفهان- ایرنا- مدیر امور نظارت بر دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از اجرای برنامه‌هایی برای واردات انسولین جدید و بهبود توزیع آن خبر داد و گفت: این اقدامات بزودی به کاهش نگرانی مردم در باره کمبود انسولین منجر خواهد شد.

محمد سلطانی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: موضوع تامین انسولین به چند ماه گذشته برمی‌گردد، اما این کمبود، خاص و آزاردهنده نیست.

وی افزود: مشکل اصلی در تأمین انسولین قلمی با برند خاص "نوومیکس" است و این کمبود تنها مختص اصفهان نیست بلکه در سطح کشور و حتی جهان نیز توزیع این نوع دارو محدود است.

سلطانی تأکید کرد: چندین مدل انسولین دیگر در کشور موجود است و برای تامین آنها مشکلی وجود ندارد. اما انسولین قلمی با محدودیت، وارد و بصورت سهمیه‌بندی توسط داروخانه‌های مرجع توزیع می‌شود.

مدیر امور نظارت بر دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: اکنون سازمان غذا و دارو برای تامین این دارو درحال مذاکره است و امیداواریم با واردات جدید انسولین و برنامه‌های تأمین آن در ماه آینده، دامنه این مشکل کاهش یابد.

وی که روز گذشته از کمبود انسولین در اصفهان خبر داده بود، گفت: انتشار اخبار مبنی بر کمبود اقلام دارویی تنها آرامش جامعه را برهم می‌زند و ما با همه محدودیتی که در تامین این نوع انسولین داشتیم، این هفته دو بار این دارو را در داروخانه‌های مرجع توزیع کردیم و اکنون بصورت سهمیه‌بندی به هر نسخه ۲ قلم انسولین داده می‌شود و امیدوارم در ماه آینده با واردات این دارو، مشکل برطرف شود.

وی گفت: انسولین نوومیکس جزو محصولات قدیمی است و شرکت تولیدکننده آن به سمت عرضه داروهای جدیدتر رفته و از طرفی این محصول نیز وارداتی است و واردات آن محدود شده و تعداد کمتری به کشور تحویل داده می‌شود.
با توجه به اینکه بخشی از بیماران دیابتی کودکان هستند، مهرداد معمارزاده رییس بیمارستان کودکان امام حسین اصفهان نیز در این زمینه گفت: در شرایط فعلی تنها راه این است که چه کودکان و چه افراد بالغ مبتلا به دیابت از تولیدات داخلی استفاده کنند، چرا که ما در تولید انسولین داخلی، مشکلی نداریم.