به گزارش ایرنا، اِستغاثه، یک واژه قرآنی و به معنای فریادرسخواهی و طلب یاری از خدا در حال دشواری و سختی است. حجت الاسلام ایمان ضرّابی به خبرنگار معارف ایرنا گفت: دنیای امروز، دنیای ترس، جنگ و ظلم شده است؛دنیایی که زیادهخواهان و مستکبران برای رسیدن به نقشه های شوم خود بی باکانه هر چه می خواهند، انجام می دهند.
وی افزود: ظلم های عیان و بلایای دنیای امروز ما را به فکر فرو می برد که چگونه باید از این بلایا رهایی پیدا کرد. با مراجعه به قرآن و گزارش های تاریخی آن و روایات رسیده از سوی اهلبیت (ع) نسخه نجات بخش و راه رهایی از تنگناهای دنیای امروز را می توان یافت.
این استاد جامعة المصطفی ادامه داد: قرآن زمانی که داستان قوم بنی اسرائیل و ظلم هایی که توسط فرعون بر آنان را بیان می دارد، آیات عجیبی را پیش روی ما می گذارد؛ آیاتی که حاکی از رسیدن کارد به استخوان این قوم است. آنجا که می فرماید «یذبحون ابنائکم و یستحیون نسائکم؛ پسرانتان را کشته و زنانتان را نگه می داشتند» و تعابیر دیگری چون «سوء العذاب» و«بلا عظیم» اینها خود نشان از دوره ای تلخ است که این قوم در آن قرار داشتند.
وی ادامه داد: در این اوضاع علمای قوم، مردم را به استغاثه و التماس از محضر خدا برای فرج منجی راهنمایی کردند و از آنچه در روایات ما آمده بر می آید که مردم ۴۰ روز به بیابان میرفتند و تضرّع می کردند؛ تضرّعی که از سر اضطرار و درماندگیشان بود. چون می دیدند که حکومت ظالم فرعون ۷۰ هزار کودک بی گناه را بی رحمانه سر بریده و زنانشان را به کنیزی گرفته بودند.
ضرابی اضافهکرد: این تضرّع از روی مضطر شدن آنچنان تاثیر گذار بود که در روایتی از امام صادق (ع) در کمال الدین شیخ صدوق(ره) آمده که خدا به خاطر همین اسثغاثه و درخواست بنی اسرائیل، ظهور حضرت موسی را ۱۷۰ سال جلو انداخت و حضرت در ادامه فرمود «هکذا انتم لو فعلتم لفرّج الله عنها؛اگر شیعیان ما بخواهند باید چنین کنند که فرج برسد و نجات یابند» و اگر چنین نکنید امر بر شما به نهایت خودش می رسد و این یعنی تنگی و مشقّت روز افزون خواهد شد.
وی بیان داشت: ما امروز شاهد این مساله هستیم. در سال های اخیر در عراق و سوریه چه انسان های بی گناهی را کشتند و در پایگاه اسپایکر در تکریت عراق در یک روز هزار و ۷۰۰ دانشجوی شیعه قتل عام شدند یا در غزه شاهد نسل کشی و توحش مدعیان دروغین حقوق بشر هستیم اما چرا اتفاقی نمی افتد؟ چون نسخه نجات، فراموش شده است؛ نسخه ای که باعث نجات قوم ادریس و قوم یونس و قوم موسی شد، همین استغاثه جدی بوده، استغاثه ای که از سر اضطرار و باشد.
ضرابی افزود: ما بدون تردید دعا می کنیم و دعاهای جمعی هم در مراسم داریم اما این دعاها دعای خاص و ویژه برای فرجخواهی حجت خدا و منجی عالم بشریت(عج) نیست، دعایی که از سر تضرّع و به همراه ناله و پریشانی های همگانی باشد. در واقع ما هنوز بهطور عمومی به این باور نرسیدهایم که راه نجات بشریت آمدن منجی بشریت مهدی صاحب الزمان (عج) است.
وی ادامه داد: در تجمع های بزرگ مانند پیادهروی اربعین و عزاداری عاشورا چقدر از خدا ملتمسانه و به طور همگانی تقاضای فرج ولی الله اعظم (عج) را تمنّا می کنیم، استغاثه ای که به مانند استغاثه مادری باشد که از خدا طلب شفای فرزند بیمار رو به موت خود را دارد؟ اگر اینگونه شد قطعا ما نیز مانند اقوام پیشین به مراد خود خواهیم رسید و دنیا جای بهتری برای زیستن خواهد شد، زمانی که ولی خدا حاکم جهان باشد.
این پژوهشگر مذهبی افزود: مساله ظهور حجت آنقدر در بین شیعه حائز اهمیت است که مرحوم کلینی در کافی شریف که مأخذ شیعه است، کتاب الحجه را با باب الاضطرار الی الحجه شروع می کند نه با اثبات الحجه و این موضوع، اهمیت مسأله حضور حجت را به ما نشان می دهد و گویای این موضوع است که زندگی حقیقی زمانی صورت می پذیرد که حجت خدا حاکم بر کل جهان باشد و مدیریت اداره امور دنیا به دست او باشد که در این صورت دنیا برای ما راهی راهوار به سوی آخرت خواهد بود.
نویسنده کتاب «راه و رسم بندگی» افزود: عصر ظهور امام زمان (عج) در روایات به عنوان عصر طلایی یاد شده که این دوره از همه نظر، دوره سرشاری نعمت و آسایش و امنیت خواهد بود و امام صادق (ع) فرمود «اکثروا الدعا بتعجیل الفرج، برای تسریع امر ظهور حجت دعا کنید آن هم دعای با تضرّع.
وی تاکید کرد: البته جا دارد علما این نسخه فراموش شده بنی اسرائیل را به مردم و مخصوصا شیعیان یادآوری و چلههای ظهور برپا کنند و افراد، آگاهانه و از سر اضطرار و ملتمسانه از خدای متعال تمنّای ظهور حجت او را داشته باشند، بهگونه ای که این مسأله تبدیل به یک فرهنگ همگانی شود.
ضرابی اضافه کرد: ما در این سالها شاهد بودیم مردم برای طلب باران و رفع تشنگی خود، احشام و زمین هایشان، نماز باران بهجا آوردند و مشمول لطف الهی هم شدند اما چرا برای تشنگی جان هایمان و تشنگی عدالت استغاثه نمی کنیم و سر به بیابان بیچارگی نمی گذاریم تا مشمول لطف الهی شویم و خدا حجت ما را برساند؟
وی افزود: وظیفه ماست که این فرهنگ را نهادینه کنیم که برای رسیدن به آب حیات و رفع خشکسالی جانمان راهی جز استغاثه آگاهانه و عمومی وجود ندارد.