بجنورد- ایرنا- رییس اداره امور اراضی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان های مانه و سملقان از یکپارچه سازی ۲۹۷ هکتار از زمین های خرده مالکی این ۲ شهرستان خبر داد.

علی صداقتی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: از این میزان ۲۵۴ هکتار مربوط به سال ۱۴۰۲ است که مراحل اجرایی آن در حال انجام است.

وی افزود: همچنین میزان ۴۳ هکتار در سال جاری و در روستای قاضی در دست اقدام برای تجمیع و یکپارچه سازی است.

رییس اداره امور اراضی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مانه و سملقان تصریح کرد: در راستای تجمیع و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی و تسهیل خدمات کشاورزی کلاس آموزشی با حضور شوراهای روستاهای اطراف شهرستان آشخانه و با هدف ترغیب کشاورزان به تجمیع و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی در مانه و سملقان برگزار شد.

وی افزود: اراضی خرد کشاورزی استان باعث شده است که فعالیت کشاورزی در این خطه سنتی و بیشتر معیشتی باشد.

صداقتی خاطرنشان کرد: طرح تجمیع و یکپارچه سازی به شکل پایلوت اجرا شد که در صورت موفقیت این طرح گسترش خواهد یافت.

وی افزود: متاسفانه برخی از قطعات اراضی کشاورزی آن قدر خرد و کوچک هستند که حتی مانع فعالیت ماشین آلات کشاورزی می شود.

رییس اداره امور اراضی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مانه و سملقان تصریح کرد: کشاورزان نیز متوجه این موضوع شده اند که زمین های خرد و کوچک مانع افزایش تولید است بنابراین از طرح تجمیع و یکپارچه سازی استقبال می کنند.

وی گفت: کشاورزان می توانند از طریق جا به جایی زمین های کوچک و پراکنده و یا خرید زمین ها، اراضی در اختیار خود را افزایش دهند که این امر می تواند باعث کاهش هزینه ها در تولید شود.

به گزارش ایرنا، ۷۰ درصد از ۳۴۴ هکتار از اراضی کشاورزی خراسان شمالی زیر یک هکتار وسعت دارد که به شکل خرده مالکی اداره می‌شود.

شهرستان های مانه و سملقان که قطب کشاورزی استان است ۸۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد.

سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولیدناخالص بخش کشاورزی کشور است که مهمترین بخش تولیدی استان بخش کشاورزی است.