سبزوار- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی جغتای گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۵۶۰ تن پسته از سطح ۵۶۰ هکتار باغ بارور این شهرستان خراسان رضوی برداشت شود.

به گزارش ایرنا، علیرضا دلبری روز چهارشنبه به خبرنگاران اظهار کرد: جغتای هزار و ۵۰ هکتار باغ پسته دارد که ۴۹۰ هکتار آن هنوز به باروری نرسیده است.

وی با اشاره به آغاز برداشت پسته در این شهرستان از نیمه شهریور که تا میانه های مهر ادامه دارد، افزود: میانگین عملکرد پسته خشک در جغتای، حدود یک تُن در هکتار و ارقام عمده آن بادامی سفید، اکبری، احمدآقایی، کله قوچی و فندقی است.

مدیر جهاد کشاورزی جغتای گفت: ۲ واحد پسته پاک‌کنی، در این شهرستان فعال هستند و توسعه واحدهای فرآوری و صنایع وابسته پسته، می‌تواند نقش بسزایی در ایجاد ارزش افزوده برای این محصول ایجاد کند.

دلبری گفت: با توجه به افت سطح آبهای زیرزمینی و توسعه سطح باغ‌های پسته در جغتای، باید برای افزایش عملکرد در واحد سطح و ارتقای کیفیت محصول تلاش بیشتری صورت گیرد.

شهرستان جغتای از قطب‌های مهم تولیدات زراعی، باغی و دامی خراسان رضوی است که سالانه افزون بر ۵۴۸ هزار تُن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در این منطقه تولید و از این طریق بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال درآمد عاید بهره برداران می‌شود.

جغتای با سطح زیر کشت ۳۴ هزار هکتار محصولات زراعی و باغی یکی از مراکز اصلی تولید محصولات اساسی و راهبردی کشاورزی چون گندم، چغندرقند، ذرت، گردو، انگور، فلفل، زعفران و پسته در استان خراسان رضوی است.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری جغتای در ۳۲۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.