۱۹ مرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۵۷
کد خبرنگار: 2191
کد خبر: 84432642
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

خشکسالی به ۹۵ درصد مزارع دیم جغتای در خراسان رضوی خسارت زد

سبزوار- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی جغتای گفت: خشکسالی، کمبود بارندگی و گرمای هوا طی سال زراعی جاری به ۹۵ درصد مزارع دیم این شهرستان در غرب خراسان رضوی خسارت وارد کرد.

خلیل شایستگان روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: سطح زیرکشت اراضی زراعی دیم جغتای طی سالجاری شامل گندم، جو و کلزا یک هزار و ۱۳۰ هکتار بود که خسارت وارده در اثر خشکسالی به این کشتزارها ۹۵ درصد سطح کشت برآورد شده است.

وی ادامه داد: همچنین سطح زیرکشت اراضی زراعی غلات آبی شهرستان ۱۲ هزار و ۶۵۰ هکتار است که ۴۷ درصد آن بر اثر خشکسالی دچار خسارت و افت محصول شده است.

مدیر جهاد کشاورزی جغتای گفت: سطح باغات دیم و آبی شهرستان نیز به ترتیب ۹۹۰ هکتار و پنج هزار و ۵۳۶ هکتار است که میزان خسارت خشکسالی برای باغ های دیم و آبی به ترتیب ۵۵ درصد و ۴۲ درصد بوده که خسارات محصولات بیمه شده از طریق صندوق بیمه کشاورزی در حال پرداخت است.

وی افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه، حوادث غیرمترقبه و خسارت‌های وارده، بیمه کردن محصولات کشاورزی کمک بزرگی برای جبران خسارات کشاورزان است.

شهرستان جغتای از قطب های مهم تولیدات زراعی، باغی و دامی خراسان رضوی است که سالانه افزون بر ۵۴۸ هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در این منطقه تولید می شود و از این طریق بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال درآمد عاید بهره برداران می شود.

جغتای با سطح زیر کشت ۳۴ هزار هکتار محصولات زراعی و باغی یکی از مراکز اصلی تولید محصولات اساسی و راهبردی کشاورزی چون گندم، چغندرقند، ذرت، گردو، انگور، فلفل، زعفران و پسته در استان خراسان رضوی است.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری جغتای در ۳۲۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha