زنجان - ایرنا - مدیر سازمان تعاون روستایی استان زنجان با بیان اینکه از ۱۶۸ تعاونی روستایی و کشاورزی ثبت شده در این استان، ۱۱۲ شرکت فعال است، گفت: تعیین تکلیف و فعالسازی تعاونی‌های غیر فعال در دستور کار است.

به گزارش ایرنا، آبادانی و توسعه روستاها، همواره یکی از اهداف عالی انقلاب اسلامی بوده است.

با توجه به وضعیت کنونی روستاهای کشور، یکی از اهداف دولت نیز ساماندهی امور روستایی و ایجاد بسترهای لازم جهت تحقق توسعه پایدار است.

روستاها دارای منابع کافی از نظر انسانی و طبیعی هستند که با حمایت دولت می توانند زیربنای توسعه روستایی را فراهم آورند.

در این راستا می توان از طریق طرح ها و ظرفیت های مناسب نسبت به بسیج منابع انسانی، مالی، ظرفیت های تولیدی و اقتصادی روستاها برای تسریع در توسعه پایدار روستایی بهره گرفت که یکی از ظرفیت های موجود، شبکه تعاونی های روستایی است.

این تعاونی، شرکتی است که با عضویت ساکنان واجد شرایط یک یا چند روستا به منظور تحقق اهداف مورد نظر تشکیل می شود.

زمینه فعالیت این شرکت ها بسیار وسیع بوده و شامل مواردی همچون احداث واحدهای تولیدی (کشاورزی، معدن، صنعت و صنایع دستی) و خدماتی (واحدهای اقامتی، تفریحی، خدمات گردشگری، انبار نگهداری محصولات، ایجاد واحدها و امکانات آموزشی، فرهنگی، هنری، تجاری، ارائه خدمات اعتباری مالی به اعضا و روستاییان) و در نهایت تمامی زمینه های مرتبط با رشد و توسعه روستاها می شود.

خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاع از وضعیت تعاونی های روستایی زنجان با عبدالله جعفری، مدیر سازمان تعاون روستایی استان زنجان گفت و گو کرده است.

ایرنا. در زمان حاضر چه تعداد شرکت تعاوین در استان فعالیت دارد و تعداد اعضایشان چقدر است؟

۱۶۸ تعاونی روستایی و کشاورزی در استان ثبت شده است و بالغ بر ۸۸ هزار نفر در این تعاونی ها عضویت دارند البته از این تعداد در زمان حاضر ۱۱۲ شرکت فعال است.

شبکه تعاونی های روستایی در استان در زمینه های مختلفی به ارائه خدمات مشغول هستند.

اکنون ۱۳۷ جایگاه توزیع سوخت در روستاها و ۳۸ فروشگاه مصرف روستایی ‌در تامین نیازهای روستاییان فعال است و حدود ۶۷ انبار چند منظوره در سطح استان در اختیار شبکه تعاونی های روستایی و کشاورزی قرار دارد و از این امکان و ظرفیت در موارد مختلفی مثل خرید تضمینی، توزیع نهاده ها و همچنین در حوزه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران استفاده می شود.

یکی از نکات قابل توجه شبکه مردمی تعاونی های روستایی، اتصال روستا به شهر، شهر به استان و استان به کشور است یعنی مثلا یک شرکت تعاونی روستایی در استان زنجان می تواند یک ارتباط ساختاری و سیستمی با یک شرکت تعاونی در روستایی در جنوبی‌ترین و یا شمالی ترین نقطه کشور هم برقرار کند.

وجود این شبکه ارتباطی در گردش محصولات و کمک به تنظیم بازار کالاها و محصولات در سطح کشور و اجرای طرح های متعدد از جمله توزیع میوه شب عید، ‌نقش بسزایی دارد.

ایرنا. شرایط عضویت در تعاونی های روستایی و کشاورزی چیست؟

بر حسب زمینه فعالیت تعاونی ها شرایط عضویت در آنها هم متفاوت است.

برای عضویت در تعاونی های روستایی، ساکن بودن فرد در روستا برای عضویت کفایت می کند و یا اینکه اگر فرد ساکن روستا هم نیست اگر کار و فعالیتش در روستا باشد هم شرایط عضویت را دارد اما در برخی تعاونی ها که زمینه فعالیت تخصصی دارند مثل تعاونی های کشاورزی، ‌ فعالان همان حوزه شرایط عضویت را در این گونه تعاونی ها دارند.

به طور مثال تعاونی گاوداران اعضایش از فعالان این صنف باید باشند بنابراین شرایط عضویت در تعاونی ها به تناسب عنوان و ماموریتشان تعیین می شود، ولی تعاونی های روستایی بر عکس تعاونی های کشاورزی، فراگیری بیشتری دارند.

ایرنا.چه برنامه ای برای تعاونی های راکد و کم فعال دارید؟

یکی از طرح هایی محوری که سازمان تعاون روستایی پیگیر آن است، اجرای طرح تعیین تکلیف و فعالسازی تعاونی های غیر فعال و کم فعال است.

در برخی موارد در اثر تبدیل روستا به شهر، فعالیت تعاونی روستایی تحت تاثیر قرار می گیرد که برای تعیین تکلیف تعاونی های غیرفعال و یا کم فعال سه دسته تصمیم اتخاذ می شود: اولا اینکه عمده تاکید روی فعالسازی است، دوم اینکه چون تعاونی ها مردم پایه هستند و اگر خود مردم تصمیم به ادامه نیافتن فعالیت داشتند در این گونه موارد یا تعاونی با تعاونی های همجوارش ادغام و یا اینکه کلا منحل می شود که همه این مسائل بر اساس قاعده و قانون انجام می پذیرد.

ایرنا. تعاونی های روستای در استان در حوزه خدمت رسانی ها بر اساس نیازهای جدید چه فعالیت ها و اقداماتی دارند؟

نیازهای معیشتی و حرفه ای اعضا به عنوان ماموریت محوری شرکت های تعاونی روستایی و کشاورزی و خود این نیازها هم به تناسب شرایط روز هم در نوع و هم در مقدار تغییر پیدا می کند.

از همین رو تعاونی ها در حوزه تامین کالا، تامین ادوات و تجهیزات و نهاده ها برای تولید، خودشان را به روزرسانی می کنند تا خدمات مناسب را ارائه دهند.

برخی تعاونی های روستایی و کشاورزی در فعالیت های نو و جدیدی مثل تولید ادوات کشاورزی ورود پیدا کرده اند.

برخی تعاونی ها در حوزه مبارزه با آفات محصولات کشاوررزی با بهره گیری از فناوری های نوین و پهبادهای کشاورزی ورود کرده اند و چنین خدماتی را با هزینه کمتر به اعضایشان در استان ارائه می دهند.

کمک به توسعه مکانیزاسیون در حوزه کشاورزی از دیگر فعالیت های برخی از تعاونی هاست که متناسب با نیازهای جدید کشاورزی است غیر از این موارد، هرآنچه که به عنوان نیاز توسط اعضای تعاونی ها مطرح و به تصویب مجمع و هیات مدیره می رسد می تواند به عنوان هدف کاری و خدماتی در دستور کار و اجرا قرار گیرد.

ایرنا. در زمینه بازاریابی برای تولیدات روستایی چه برنامه ای در شبکه تعاونی های روستایی و کشاورزی دنبال می شود؟

یکی از ماموریت های اصلی شبکه تعاونی های روستایی و کشاورزی، پشتیبانی و حمایت از تولید است منتهی این پشتیبانی منحصر به مرحله تولید نیست بلکه به امور و مراحل پس از تولید هم از طریق خرید تضمینی، حمایتی و توافقی ورود می کنند تا به بازار رسانی محصولات کمک کرده باشند.

در این راستا، اتحادیه تعاونی های روستایی و کشاورزی استان، دفتر تجاری محصولات کشاورزی را با هدف رساندن محصولات به بازارهای نهایی در کشورهای مختلف راه اندازی کرده است.

با چنین اقدامی با حذف واسطه ها بیشترین عایدات نصیب خود تولیدکنندگان می شود.

از این رو توجه به بازارهای صادراتی از رویکردهای جدید تعاون روستایی است.

ایرنا. سلامت انتخابات مجامع شرکت ها و شفافیت های مالی با چه فرآیندی رصد و نظارت می شود؟

یکی از ماموریت سازمان تعاونی روستایی استان در حوزه نظارت، حسابرسی است که در قالب طرح های مختلف با هدف حفط منافع عمومی، شرکت های تعاونی مورد حسابرسی قرار می گیرند.

در این راستا حسابرسی سالیانه، عملیاتی و حسابرسی موردی در شرکت ها به طور مستمر در جریان است.

تمام شرکتها تعاونی فعال هم مکلف هستند دفاتر قانونی داشته باشند و گزارش حسابرسی هایشان هم در مجمع ارائه شود.