به گزارش خبرنگار ایرنا مدیریت شهری در راستای ساماندهی پل های عابر پیاده، نسبت به واگذاری عملیات تعمیر، بازسازی و راه اندازی آسانسورها به پیمانکاران بخش خصوصی اقدام کرد تا پس از سالها، این مطالبه به حق شهروندان به سرانجام برسد.
با افزایش خودروها در معابر شهری و احداث خیابان ها یا بلوارهای جدید ضرورت حفظ ایمنی عابران پیاده که قصد عبور از خیابان ها را داشتند پیش آمد و به همین منظور از سال ها قبل شهرداری ها در برخی نقاط شهر که عبور و مرور خودروها با سرعت بالا انجام می شود نسبت به احداث و نصب پل های عابر پیاده اقدام کردند.
با وجود این پل ها امکان استفاده مردم از جمله سالمندان،کودکان و معلولان از این پل ها به دلیل پله های زیاد میسر نبود و به همین دلیل شهرداری ها بسیاری از این پل ها را مکانیزه کرده یا در آنها آسانسور و یا پله برقی نصب کردند.
این اتفاق در شهر همدان نیز رقم خورد و به گفته مسوولان حوزه مدیریت شهری بیش از ۲۰ دستگاه پل عابر پیاده در این شهر مکانیزه شد، اما نقص و خرابی در پلهای مکانیزه عابر پیاده به دلیل سرقت تجهیزات آنها چند سالی بود که به چالشی برای شهروندان همدانی تبدیل شده و صدای قشرهای مختلف به ویژه سالمندان را درآورد.
در این سالها دلایلی همچون سرقتهای پیاپی قطعات آسانسور و پله برقی، تخریب اموال و کمبود قطعات به دلیل وارداتی بودن آنها در میان بود اما در آن طرف ماجرا نیز بروز این مشکلات موجی از انتقادها و گلایه مندی ها را از سوی شهروندان همدانی به دنبال داشت.
هم اکنون سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل ونقل شهرداری با اجرای طرح ساماندهی و بازسازی پل های عابر پیاده توسط پیمانکاران طرف قرارداد، نسبت به نونواری پل ها اقدام کرده است.
نیمی از پلها مکانیزه شدند
رییس سازمان مدیریتی و مهندس شبکه حمل و نقل شهرداری همدان در این باره می گوید: هم اکنون نیمی از پل های عابر پیاده سطح شهر همدان به وسیله پیمانکاران رفع نقص و به شبکه خدمات دهی به شهروندان پیوستند.
امیر بهرامی شرافت افزود: در حال حاضر ۲۴ پل عابر پیاده در سطح شهر همدان احداث شده که نیمی از آن با برنامه ریزی صورت گرفته، مکانیزه شده اند.
وی بیان کرد: هم اکنون آسانسور سه پل در منطقه چهار، چهار پل در منطقه ۲، ۲ پل در منطقه یک و پنج پل در منطقه یک نصب یا در حال راه اندازی هستند و مابقی نیز در حال اجرا و یا تحویل به پیمانکار واجد شرایط است.
هم اکنون آسانسور سه پل در منطقه چهار، چهار پل در منطقه ۲، ۲ پل در منطقه یک و پنج پل در منطقه یک نصب یا در حال راه اندازی هستند و مابقی نیز در حال اجرا و یا تحویل به پیمانکار واجد شرایط لازم است.
بهرامی شرافت خاطرنشان کرد: همچنین طبق قرارداد با پیمانکار واجد شرایط، مسوولیت سرکشی مستمر از پل ها، رفع نواقص، نظافت، حفاظت از آن مقابل سرقت یا تخریب و سایر خدمات لازم را به صورت شبانه روزی برعهده خواهد داشت.
وی اصلی ترین دلیل تاخیر در راه اندازی آسانسور پل های عابر پیاده را اخذ استانداردهای لازم و مراحل حقوقی دانست و گفت: در تلاش هستیم تا نیمی دیگر از پل ها با تایید صلاحیت قانونی پیمانکاران، مجوزهای لازم را اخذ و راه اندازی شود.
وی با اشاره به اینکه نصب آسانسور با وجود هزینه های بالا بسیار بهتر از پله برقی است، گفت: سیاست سازمان مکانیزه شدن تمامی پل های عابر پیاده است.
رییس سازمان مدیریتی و مهندس شبکه حمل و نقل شهرداری همدان با بیان اینکه به لحاظ جمعیت و مساحت شهری، جزو شهرهای استاندارد در برخورداری از پل های مکانیزه عابر پیاده هستیم، گفت: مدیریت شهری رضایتمندی شهروندان را سرلوحه خود می داند و در تلاش برای تحقق صدر درصدی این مطالبه مردمی هستیم.