ارومیه - ایرنا-مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی گفت: "کتابخانه های کوچک محلی" در مناطق کم برخوردار ارومیه ایجاد می شود.

زهرا آبسوران روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در راستای توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی ۲ طرح " ایجاد کتابخانه های کوچک محلی" و "دور همی با حضور نویسندگان و شاعران" در مناطق کم برخوردار اجرا می شود.

وی اظهارکرد: قرار شده که با مشارکت اتاق اصناف در چند صنف از مناطق کم برخوردار ارومیه که کودکان و نوجوانان امکان دریافت کتاب دارند، کتابخانه هایی ایجاد شود تا مخاطبین هدف از فرصت پیش آمده استفاده کنند.

وی به استفاده از ظرفیت های مردمی در اجرای این طرح پرداخت و گفت: افراد علاقه مند به فعالیت در این حوزه شناسایی شده که پس از ایجاد کتابخانه در محل های مورد نظر می توان در راستای ترویج فرهنگ مطالعه قدم هایی را برداشت.

آبسوران با بیان اینکه"طرح دورهمی با حضور نویسندگان و شاعران" هم در محل کتابفروشی های ارومیه برگزار می شود گفت: از ظرفیت‌های محلی شهر و فرصت‌های مردمی و بخش خصوصی هم باید به صورت حداکثری استفاده شود.

وی با اشاره به طرح های اجرا شده پیرامون توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان افزود: از هر فرصتی جهت ایجاد انگیزه برای ارائه طرح‌هایی نو و قابل اجرا در حوزه کتاب و کتابخوانی باید تلاش کنیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی افزود: پیش از این نیز برای دسترسی آسان کودکان حاشیه شهر ارومیه به ویژه مناطق اسلام آباد و کشتارگاه، کتابخانه های سیار در این حوزه ها راه اندازی شده است.

وی اضافه کرد: کتابخانه های سیار شهری در هفته یکبار به این مناطق رفته و علاوه بر پخش فیلم و انیمیشن، زمینه انجام بازی های سرگرم کننده، کتابخوانی و مسابقه را فراهم کرده و به نفرات برتر جوایزی اهدا می کنند.

آبسوران اظهار کرد: کتابخانه های سیار شهری در کانون های فرهنگی هنری مساجد مناطق مستقر شده و با برنامه های فرهنگی و اهدای کتاب و پخش فیلم اوقات فراغت کودکان این مناطق را شاد و مفرح و در عین حال مفید می کنند.

به گزارش ایرنا، درراستای اجرای عدالت فرهنگی و بهره مندساختن کودکان مناطق کم برخوردار از نعمت برنامه های فرهنگی همانند کتاب، نمایش فیلم،مسابقه،کتابخوانی،انیمیشن و برنامه های مختلف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی گامهای بلندی برداشته است.

که نمونه هایی از آنها شامل نوای شادی یا (پیک امید) که برنامه های چون مسابقه، نمایش و کتابخوانی را برای کودکان مناطق کم برخوردار اجرا و همچنین در حمایت از کودکان کانون اصلاح و تربیت "کارگاههای حال خوش زندگی" را با هدف کاهش آسیب های زندگی و بازگشت مجدد کودک به زندگی عادی، پیوند با جامعه و یادگیری حرفه و هنر برگزارکرد.