تبریز- ایرنا- کارشناس و فعال زیست محیطی با تاکید بر اهمیت نگاهداشت و مراقبت از محیط زیست طبیعی و جانوری، گفت: مشارکت مردمی و دخالت دادن مجامع محلی مهمترین و محوری ترین عنصر در حفاظت از محیط زیست است.

محمدرضا مسعود روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، مساله محیط زیست بدون مشارکت جوامع محلی و مردمی را بی معنی و بی نتیجه خواند و افزود: باید توجه داشت که هر چقدر دولت ها و نهادهای مسئول؛ برنامه های خرد و کلان برای مراقبت از محیط زیست اجرا کنند، بدون مشارکت مردم و بهره مندی از ظرفیت های عمومی راه به جایی نخواهد برد.

وی اجرای قوانین مترقی و مهم در حوزه محیط زیست را منوط به آگاه سازی و مشارکت دادن آحاد مردم دانست و با بیان اینکه قوانین بسیار خوبی در ایران برای احیا و مراقبت از محیط زیست وجود دارد، یادآور شد: اما زمانی این قوانین به خوبی اجرایی می شود که از سوی مردم در شهرها و روستاها مورد پذیرش قرار گرفته و بر اجرای دقیق آن اصرار کنند، وگرنه قوانین خوب نیز بدون مشارکت مردم راه به جایی نخواهد برد.

مسعود ادامه داد: قانون مربوط به حفظ محیط زیست به هیچ عنوان ترمز برای توسعه کشور نیست و اگر کسانی در کشور چنین تصوری از قوانین موجود دارند، به طور قطع در پی آسیب رساندن به محیط زیست طبیعی و جانوری هستند، چون این قوانین در حقیقت فرصتی برای استفاده بهینه از زیستگاه های مختلف است.

وی توجه به مساله آموزش را زیربنای اصلی حفاظت از محیط زیست دانست و ادامه داد: البته این آموزش ها باید از سنین پایین و مدارس شروع شود و با زبان کودکانه برای فهم درست و منطقی اهمیت حفظ محیط زیست به این گروه سنی آموزش های لازم و کافی داده شود تا کودکان نسبت به آن احساس مسئولیت کنند.

مسعود مهارت حل مسایل و جلوگیری از سطحی نگری را از مهمترین نتایج آموزش در سنین پایین در حوزه محیط زیست برشمرد.

وی ایجاد و راه اندازی خانه های محیط زیست را یکی از بزرگترین اقدامات تاثیرگذار در کشور خواند و بر توسعه این خانه ها در بخش های مختلف برای مشارمت دادن جوامع محلی تاکید کرد.

"محمدرضا مسعود"

کارشناس محیط زیست جانوری، آذربایجان شرقی را یکی از مناطق مهم کشور و منطقه قفقاز و آسیای میانه در زمینه تنوع گونه های جانوری توصیف و اظهار کرد: انتخاب منطقه آزاد ارس و شهرستان جلفا به عنوان ژئوپارک جهانی نشان دهنده اهمیت این موضوع است.

مسعود با اشاره به شناسایی افوزن بر ۲۲۰ گونه پرنده در منطقه ژئوپارک جهانی جلفا و وجود گونه های جانوری نادر همچون انواع گربه های وحشی، قوم و میش، پلنگ و بز کوهی در این منطقه، گفت: نگهداری و حفظ حیات وحش در این منطقه به دشت نیازمند آگاه سازی جوامع محلی است که در این راستا تمامی دستگاه های اجرایی و خدماتی و مهمتر از همه رسانه های گروهی رسالت های سنگینی بر عهده دارند.

وی توسعه پایدار را وابسته به توسعه همگون مسایل زیست محیطی دانست و با بیان اینکه هیچ توسعه اقتصادی با نابودی محیط زیست جانوری و طبیعی به سرانجام نرسیده است، اضافه کرد: متاسفانه در دهه های اخیر اقداماتی مثل جاده سازی و فعالیت های عمرانی و معدنی در بخش های زیادی از زیستگاه های کشور منجر به قطع ارتباط حیات وحش با محیط طبیعی و در نتیجه انقراض گونه های مختلف شده است.

این کارشناس و فعال محیط زیست حفظ حیات وحش را هزینه بر خواند و در عین حال، گفت: اما این هزینه ها برای آینده کشور و حفظ و مراقبت از زیستگاه ها بسان سرمایه گذاری های کلان است که آیندگان از آن بهره مندی خواهند شد.