یاسوج - ایرنا - براساس استاندارد کشوری جاده های کوهستانی و برفگیر کهگیلویه و بویراحمد نیاز به ۵۰۰ دستگاه ماشین آلات راهداری سالم و آماده به کار دارد اما اینک فرسودگی و پر هزینه بودن نگه‌داری ماشین‌آلات و راه های کوهستانی به یکی از چالش های جدی راهداران در این استان تبدیل شده است که به گفته معاون عمرانی استاندار بخشی از نیاز استان در این راستا و با کمک سازمان راهداری کشور تامین شود.

هر ساله بارش برف و کولاک در برخی جاده‌های برون شهری در مناطق سردسیری این استان سبب کند شدن تردد خودروها و انسداد راه ها می شود اما فرسودگی ماشین آلات حوزه راه به دلیل ماموریت های متعدد و عمر بالا، از اصلی ترین معضلات در ارائه خدمات است.

تقویت زیرساخت‌های ارتباطی در این میان در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل کوهستانی بودن، محل اتصال استان‌های مرکزی به جنوب کشور و قابلیت‌های صنعت گردشگری و لزوم سرعت بخشیدن به رساندن محصولات به بازارهای مصرف اهمیت دوچندانی دارد.

معاون عمرانی استانداری کهگیلویه وبویراحمد نیز در این زمینه گفت: با انعقاد تفاهم نامه با راهداری مجوز خرید هشت هزار میلیارد ریال ماشین آلات راهداری اخذ و پیش‌بینی می شود طی چند ماه آینده به ناوگان حمل و نقل این استان اضافه شوند.

علی محمد روستا روز شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: تامین ماشین آلات راهداری منوط به برطرف شدن مشکل واردات خواهد بود.

وی با اشاره به کمبود و فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل راهداری این استان بیان کرد: در این طرح سهم هر شهرستان سه تا چهار ماشین آلات جدید خوهد بود.

بیشتر بخوانید:

کمبود محسوس ماشین آلات راهداری کهگیلویه و بویراحمد؛ ۴۰درصد فرسوده است

فرسودگی ماشین آلات، چالش راهداران کهگیلویه و بویراحمد

حمل ونقل جاده ای؛ پیمودن راه درست توسعه کهگیلویه وبویراحمد

یک مسوول: هزینه راهسازی درکهگیلویه وبویراحمد سه برابر میانگین کشوری است

روستا تصریح کرد: با تامین ماشین آلات جدید مشکلات شهرستان‌های این استان در مقابله با بحران‌های فصلی به حداقل خواهد رسید.

وی با اشاره به انجام بازسازی و نوسازی "اورحال" ۱۰ ماشین آلات سنگین راهداری این استان تصریح کرد: با تعمیر، تغییر و بازسازی این تعداد ماشین آلات سنگین خدمات رسانی در سطح استان بهتر خواهد شد.

هم اینک ۲۰۰ دستگاه ماشین آلات و تجهیزات راهداری در کهگیلویه وبویراحمد موجود است که حدود ۴۰ درصد از این تعداد فرسوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد این تفاهم نامه را کشوری دانست وگفت: مجوز خرید از سازمان راهداری اخذ شد.

حمید رضا پیمانجو تصریح کرد: تاکنون تعدادی از این ماشین آلات خریداری و وارد استان شده است.

وی اضافه کرد: با نهایی شدن این تفاهم نامه و بخش زیادی از ماشین آلات راهداری این استان نوسازی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، بیش از سه هزار کیلومتر جاده سخت گذر و کوهستانی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این مقدار راه سخت گذر ۲ هزار کیلومتر آن در مناطق روستایی قرار دارد.

هرچند کهگیلویه وبویراحمد همچنان از دسترسی به آزادراه و راه های ریلی محروم و جاده های دسترسی برخی نقاط ناهموار است اما نگاهی به راه های ارتباطی عمدتا خاکی استان در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و مقایسه آن با زیرساخت های ایجاد شده امروزی نشان دهنده تحولی بزرگ در این حوزه است.

بر اساس برآوردها هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه‌های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر دیگر استان‌هاست.

استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی ۷۲۶هزار نفر جمعیت دارای ۹ شهرستان ، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.

کهگیلویه وبویراحمد با بیش از ۱۶ کیلومتر مربع یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.