اصفهان- ایرنا- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان با تاکید بر اهمیت پرداخت زکات به عنوان یک امر عبادی و اختیاری گفت: پرداخت زکات باید به صورت اختیاری و با نیت خالص رضای خدا انجام شود.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در دیدار با اعضای شورای زکات استان گفت: ائمه جمعه در سال باید حداقل ۲ خطبه از نماز جمعه را به تبلیغ برای زکات اختصاص دهند و هر فردی در حد توان خود باید برای اسلام کار کند تا به دنیا بفهمانیم که اسلام و مسلمانان می‌توانند با کمک یکدیگر امور خود را سامان دهند و کارهای خود را به صورت جهادی انجام دهند.

طباطبایی‌نژاد با اشاره به مساله ترغیب و تشویق مردم به پرداخت زکات افزود: باید این مساله برای مردم بیان شود که به میزانی که زکات داده اند، به همان میزان دولت نیز برای امور مورد مصرف زکات، کمک می‌کند و باید کار دولت را در این زمینه نشان دهیم.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان تصریح کرد: مساله پرداخت زکات علاوه بر اینکه یک امر اختیاری است و فرد باید به اختیار خود زکات را پرداخت کند، یک امر عبادی هم است و اگر فرد زکات بدهد و نیت آن رضای خدا نباشد ثوابی برای آن حساب نمی‌شود و همانند نماز و روزه است.

وی تاکید کرد: مبنای اسلام بر اجبار نیست و حتی در جهاد نیز اجباری وجود ندارد و بنای خدا بر این نیست که در این دنیا، ثواب و عقاب اعمال افراد را بدهد.

مسوول ستاد زکات استان نیز در این دیدار گزارشی از عملکرد این ستاد ارائه داد و به رشد ۸۹۰ میلیارد ریالی پرداخت زکات در پنج ماه اول سال جاری نسبت به سال گذشته اشاره کرد.

حجت‌الاسلام غلامحسین رنجبر گفت: این میزان پرداخت زکات فطره و کفارات ۷۵ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

وی همچنین از افتتاح قنات شرق اصفهان از مجموع کمک‌های دولت و پرداخت زکات نیز خبر داد و افزود: این اقدام با کمک جهاد کشاورزی به عنوان دستگاه اقدام کننده و بر اساس قانون هم افزایی سازمان مدیریت برنامه و بودجه رقم خورد.

رنجبر با تاکید بر برگزاری مستمر جلسات تبلیغی و تشویقی زکات در شهرستان‌ها و روستاها اظهار داشت: عمده زکات پرداخت شده مربوط به زکات مستحب و زکات محرومین بوده و درصد زیادی از آن از دستگاه‌هایی غیر از کمیته امداد وصول شده است.

وی همچنین بر نقش موثر سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف در تبلیغ و ترویج زکات مانند سازمان تبلیغات اسلامی و صدا و سیما تاکید کرد و گفت: ائمه جمعه در جلسات شورای زکات حضور فعال دارند و جهاد کشاورزی نیز به خوبی با این ستاد و شورای زکات استان همکاری می‌کند.

مسوول ستاد زکات استان اصفهان همچنین به مشکلات جذب نیرو در ستاد زکات شهرستان اشاره کرد و گفت: اگر برای مردم عنوان شود که اقداماتی که در محل سکونت آنها انجام می‌شود تشویق پرداخت زکات است، مردم بیشتر به پرداخت زکات تشویق خواهند شد.

به گزارش ایرنا زکات از واجبات مالی در دین اسلام است که بر اساس آن، مسلمانان باید مقدار معینی از ۹ قلم کالا شامل (طلا و نقره، گاو، گوسفند و شتر، گندم، جو، کشمش و خرما) برای مصرف در زندگی فقرا و سایر امور عمومی اجتماعی بپردازند. زکات ۲ نوع دارد؛ زکات بدن که همان زکات فطره است و در عید فطر پرداخت می‌شود و زکات مال که به غلات چهارگانه، دام‎‌ها و سکه‌ها با شرایط خاص تعلق می‌گیرد.