کلیمالله وثوقی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا احداث و ساخت ۵۸ کیلومتر راه روستایی، بهسازی۱۵۰ کیلومتر راه روستایی، ۱۴۱ کیلومتر اجرای روکش آسفالت راههای اصلی و فرعی و یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر خطکشی محورهای مواصلاتی را از جمله پروژه های اجرا شده و یا در دست اجرا در این استان ذکر کرد.
وی ادامه داد: همچنین در این مدت چهار کیلومتر روشنایی در جادههای استان دایر شده و ۳۵ کیلومتر هم در حال اجراست. ۱۰ نقطه پرتصادف در جادههای استان تعریف شده بود که سه نقطه به نتیجه رسیده و هفت نقطه در حال اجراست.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اردبیل اضافه کرد: همچنین در این مدت ۲ میلیون و ۲۶ هزار تن کالا. ۶۳۰ هزار مسافر در استان جابجا شده است.
وثوقی افزود: طی این مدت تعداد سفرهای انجام شده توسط ناوگان عمومی استان ۱۰۱ هزار سفر بوده و تعداد وسایط نقلیه ورود و خروجی به استان از طریق تردد دروازهای در ۶ دروازه استان چهار میلیون و ۸۰ هزار ورود و چهار میلیون و ۶۰ هزار خروج از استان ثبت شده است.
وی خاطرنشان کرد: در پایانههای مرزی استان میزان صادرات ۳۰۹ هزار تن کالا و میزان واردات ۱۴ هزار و ۵۰۰ تن کالا و ترانزیت کالا از پایانه مرزی بیلهسوار ۴۸۰ هزار تن اعلام شده است، تعداد مسافران جابجا شده مرزی ۴۹ هزار نفر بوده و در مجموع در پایانه مرزی در مجموع ۲۵ درصد افزایش حمل و نقل را شاهد بودیم.
این مقام مسئول بهسازی و آسفالت راههای روستایی را از جمله اقدامات مهم راهداری ذکر کرد و گفت: از پنج هزار کیلومتر راههای روستایی استان سه هزار کیلومتر آسفالت و ۲ هزار کیلومتر شوسه و خاکی است و برای بهسازی و آسفالت تمام راههای استان برنامهریزی شده است.
وی اضافه کرد: طی سه سال اخیر ۶۰۰ کیلومتر راه روستایی این استان بهسازی شده و ۶۲۰ کیلومتر نیز روکش آسفالت راههای اصلی و فرعی انجام شد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اردبیل خاطرنشان کرد: در برخی راههای روستایی استان ۲۰ سال قبل آسفالت ۶ سانتیمتری ریخته شده و جاده عملا از بین رفته بود ولی با برنامهریزی مناسب و تامین اعتبارات مورد نیاز در زمینه روکش آسفالت راههای روستایی استان تحولی اساسی ایجاد شد.
وی همچنین گفت: برخی پروژهها با قدمت پنج تا ۱۲ سال از جمله پروژه خلخال - هشتجین به سرچم نیمهتمام مانده بود که در قالب ۱۳ کیلومتر تحویل گرفته و اجرا شد که تاکنون هشت کیلومتر به سرانجام رسیده و پنج کیلومتر دیگر دردست پیمانکار است.
وثوقی افزود: محور ۳۰ کیلومتری گرمی - موران نیمهتمام مانده بود که هم ارتقا یافت و هم بهسازی شد و قطعه سه کیلومتر باقی مانده این مسیر را نیز به مناقصه خواهیم گذشت.
شاخص آسفالت راههای روستایی اردبیل سه درصد بالاتر از میانگین کشوری
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اردبیل با بیان اینکه در زمینه آسفالت راههای روستایی استان اردبیل سه درصد بالاتر از میانگین شاخص کشوری است، اضافه کرد: در قالب طرح توسعه راههای روستایی استان در سال ۹۹ حدود ۲۷ کیلومتر ، سال ۱۴۰۰ حدود ۷۸ کیلومتر ، سال ۱۴۰۱ حدود ۱۴۰ کیلومتر و در سال ۱۴۰۲ هم ۴۰ کیلومتر آسفالت شد.
وثوقی در بخش دیگری از این گفت و گو با تاکید بر لزوم نوسازی ماشینآلات راهداری برای مواجهه با زمستانهای سرد استان گفت: پیشتر میانگین عمر ماشینآلات راهداری استان بسیار بالا بود به طوری که متوسط توقف ماشینآلات حدود ۲۵ درصد بود که با اقدامات انجام شده این میزان به۱۰ تا پنج درصد رسیده است.
۵۰ دستگاه ماشینآلات راهداری استان در مرحله ترخیص از گمرک است
این مقام مسئول اضافه کرد: در عین حال برای خرید ۶۱ دستگاه ماشینآلات قرارداد بسته شده که ۵۰ دستگاه ماشینآلات سنگین راهداری از نوع لودر، گریدر، بولدوز و بیل مکانیکی از برندهای معروف و شناخته شده در مرحله ترخیص است که به زودی وارد ناوگان راهداری استان خواهد شد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اردبیل توسعه و تجهیز راهدارخانه بزرگراه اردبیل –نیر و راهدارخانه لنگان از جمله اقدامات انجام شده در این مدت عنوان کرد و گفت: راهدارخانه سهراهی صحرا هم برای ارائه خدمات راهداری زمستانی احداث میشود.
وثوقی همچنین خاطر نشان کرد: در بحث ساختمانهای راهداری، اداره راهداری مشگینشهر و گرمی و ساختمان اداره کل راهداری استان که سالیان متمادی نیمهکاره مانده بود، به سرانجام رسید.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اردبیل در ادامه ایمنی راهها و توسعه و آسفالت راههای روستایی را دو چالش اساسی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان ذکر کرد و گفت: در راستای ارتقای ایمنی راههای استان یکی از اولویتهای ما بهسازی رویههای آسفالت راهها بود که در این زمینه هم مهمترین مساله تامین قیر بود.
وثوقی با بیان اینکه پیشران و محرک عملیات آسفالت قیر است، افزود: در سال ۹۹ کمتر از ۱۰۰ هزار تن آسفالتریزی در استان اجرا شد این در حالی است که این میزان در سال ۱۴۰۲ به ۴۰۰ هزار تن افزایش یافت.
وی اظهار کرد: این امر ارتقای سطح سرویس محورهای مواصلاتی استان را به دنبال داشت به طوری که امسال این اداره کل در جشنواره شهید رجایی به عنوان یکی از ادارات برتر انتخاب شد.
مدیرکل راهداری اردبیل ساماندهی و نصب علایم ایمنی در جادهها را از دیگر اقدامات راهداری استان اردبیل ذکر کرد و افزود: در حال حاضر در جادهها و محورهای اصلی و فرعی استان تابلوی غیرمتعارفی مشاهده نمیشود و تابلوها از نظر بصری، ظاهری، رنگآمیزی و نقوش نقصی ندارند.
وثوقی ادامه داد: علاوه بر این به اذعان کارشناسان حوزه ایمنی کشور استان اردبیل از چنین مراحلی گذر کرده و طی این مدت با توجه به کوهستانی بودن استان، چهار مورد باند کندرو در گردنهها و ایجاد شیب راه فرار در راههای استان اجرا شده است.
روشنایی در ۵۰ کیلومتر از جادههای استان اردبیل دایر شد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اردبیل با اشاره به این که استان اردبیل نقاط مهگیر و کولاکگیر زیادی دارد، گفت: موردی که میتواند به ایمنی کمک بحث روشنایی است که مورد توجه قرار گرفته و در سه سال گذشته طرح تامین روشنایی حدود ۵۰ کیلومتر از جادههای استان شروع شد و الان تامین ۳۵ کیلومتر روشنایی را هم در دست اقدام است.
وی یادآورشد: در این راستا ۱۰ کیلومتر از گردنه سرچم در محدوده کجل روشن شد و ۱۲ کیلومتر هم در دست اجراست. این طرح در خروجی اردبیل به سمت مغان به طول ۱۰ کیلومتر توسعه یافت ، همچنین در جاده اردبیل به سمت خلخال ۲۵ کیلومتر روشن شده است و پنج کیلومتر بهسازی روشنایی محور گردنه حیران در حوزه اردبیل - آستارا هم در دستور کار است.
وثوقی همچنین از رفع ۱۶ نقطه پرحادثه در راههای استان خبر داد و افزود: علاوه بر این طی این مدت ۶۸ کیلومتر گاردریل اجرا و تعمیر شده است.
مجوز راهاندازی ۱۹ مجتمع خدماتی بینراهی در استان اردبیل اخذ شد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اردبیل همچنین از راهاندازی پنج واحد مجتمع خدماتی بینراهی در سه سال گذشته در استان خبر داد و گفت: مجوز احداث ۱۹ واحد برای کل استان اردبیل را گرفتهایم که تعدادی از آنها در سال آینده افتتاح میشود.
وی تصریح کرد: پس از بازگشایی محور سرچم روند ترافیک در این استان تغییر یافت و محور اصلی تردد که قبلا که جاده اردبیل - آستارا بود به محور اردبیل - سرچم تغییر یافت.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: این مسیر ۱۲ سال قبل افتتاح شده و به دلیل تردد حدود ۹۰ درصد از حمل و نقل عمومی - بار و مسافر از آن به روکش رویههای آسفالت نیاز داشت، در سال ۱۴۰۱ قرادادی با مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال منعقد شد و در سال ۱۴۰۲ نیز مجوز فعالیت دو پیمانکار با سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای روکش آسفالت اخذ شد که پیمانکاران در این مسیر مشغول کار هستند.
وی اضافه کرد: اگر این دو قرارداد به پایان برسد طول مسیر ۱۴۰ کیلومتری محور اردبیل - سرچم که در حوزه استان اردبیل واقع شده به سرانجام خواهد رسید و مردم راحت و روان سفر خواهند کرد.
وثوقی افزود: قسمت اعظمی از گردنههای برفگیر مسیر اردبیل به آذربایجان شرقی در حوزه آذربایجان شرقی واقع شده است. این مسیر به رغم این که برای آذربایجان شرقی محور اصلی نبود برای استان اردبیل شرایط خاصی داشت. در این زمینه هم مقرر شد راهداری استان اردبیل نگهداری زمستانی مسیر ۱۵ کیلومتری از گردنههای واقع در این مسیر را بر عهده بگیرد.
مدیرکل راهداری استان اردبیل در ادامه خطکشی پنج هزار و ۷۰۰ کیلومتر راههای استان، مدیریت سرعت در راهها با همکاری پلیس راه، توسعه راههای استان به دوربینهای ثبت تخلف را از دیگر اقدامات راهداری طی این مدت عنوان کرد و گفت: حدود۴۲ دوربین در راههای استان نصب شده بود که از این تعداد پنج دوربین فعال بود. این در حالی است که هماکنون ۵۸ دستگاه دوربین ثبت تخلفات در جادههای استان فعال است.
نوبتدهی مکانیزه در پایانه مرزی بیلهسوار/ کاهش میزان توقف خودروها از هفت روز به کمتر از دو روز
وی افزود: در پایانه بیلهسوار قبلا تعداد تردد ۱۴۰ تا ۱۵۰ دستگاه خودرو در روز بود، بسترها از جمله نوبتدهی به صورت مکانیزه فراهم شد.
وی ادامه داد: قبلا میزان توقف خودروها به بیش از هفت روز رسیده بود این در حالی است که در حال حاضر میزان توقف وسایط نقلیه به کمتر از ۴۰ ساعت رسیده است. روزانه بیش از ۴۵۰ تردد ورودی و خروجی در این پایانه ثبت میشود که ۲۰۰ تردد خروجی از مرز است.