ارومیه- ایرنا- بازار داغ خرید اقلام مربوط به سال تحصیلی جدید، این روزها در آذربایجان غربی نیز نظیر سایر نقاط استان دایر است و هرخانواده براساس وسع و توانایی هایش از این بازار نوشت افزار مورد نیاز را تهیه می کند که البته در این میان، بسیاری از خانواده ها علاوه بر تاکید بر استفاده از تصاویر قهرمانان داخلی در نوشت افزارها بر خرید تولیدات داخلی نیز تاکید دارند.

به گزارش ایرنا پسر ۱۰ ساله خانواده مشغول انتخاب کیف بود؛ گاهی سرش را تا وسط کمر داخل کیف می کرد و گاهی دستش را تا ته کیف فرو می برد، وقتی داخل کیف را پسندید با تصویر روی کوله پشتی را که دید، هیجانی عجیب پیدا کرد و داد زد: «آخ جون سونیک هست!» دیگر جای صحبتی برای پدر و مادر نبود و بعد کلی دفتر و مداد رنگی با تصاویری از کارتونهای مختلف از کن ساتو، گربه بکت، گارفیلد، رایلی، باب اسفنجی و مرد عنکبوتی خرید و داخل کیف گذاشت.

او با دیدن هر یک از دفترهای جدید با تصاویر جدیدی از شخصیتهای مورد علاقه اش دفترهای قبلی که در سبد خریدش بودند را دوباره به قفسه برمی گرداند و دوباره دفترهای جدید را جایگزین می کرد و چنان لذتی از این کار می برد که آن را نمی توان توصیف کرد.

هر چه قدر بیشتر داخل مغازه می چرخید، بیشتر خرید می کرد و هی بر سبد خریدش افزوده می شد عاقبت پدر و مادر بعد از نیم ساعت کلافه شدند و خرید تمام شد.

حالا مرحله آخر مرحله حساب و کتاب وسایل خریداری شده است و پدر و مادر در میدان پرداخت بهای نوشت افزار هستند، کل هزینه شان با احتساب اینکه قیمت ها هم تعاونی است، بیش از ۲ میلیون تومان می شود.

۷۰۰ هزار تومان کیف، یک میلیون تومان دفتر، مداد، خودکارها، های لایتر، ماژیک وایت برد، مداد رنگی، جامدادی و ۳۰۰ هزار تومان قمقمه و ۲۰۰ هزار تومان جلد و برچسب ها.

حالا همگی سوار ماشین شاسی بلند شان شدند و رفتند، فروشنده مغازه که فهمیده بود خبرنگارم گفت: اغلب خانواده های کارمند و متمول شهر از نقاط پایین شهر به خاطر مناسب بودن قیمتها خرید می کنند و خانواده های این منطقه بجز مایحتاج ضروری بچه ها در این حد خرید ندارند و سرش را تکانی داد و رفت.

امسال هم مثل سالهای گذشته بر تاب و تاب خانواده ها برای تهیه نوشت افزار دانش آموزی و دانشجویی با فرا رسیدن شهریور ماه افزوده می شود و بازار خرید این محصولات داغ تر می شود.

با ورود به خیابان عطایی بازار اصلی شهرستان ارومیه این روزها به وضوح می شود دید که بسیاری از فروشندگان پوشاک، فروشندگان لوازم خانگی و حتی میوه فروش ها با چرخشی عجیب پروانه های کسب قبلی خود را پایین آورده و پروانه فروش نوشت افزار را روی دیوار می زنند و از اینجا تبدیل به فروشنده های نوشت افزار می شوند.

تب ۴۰ روزه خرید لوازم التحریر از اول شهریور تا ۲ هفته اول مهرماه در این منطقه و اغلب نقاط دیگر این استان را می شود به وضوح دید و خانواده هایی وجود دارند که در خیابان عطایی برای خرید لوازم التحریر ارزان قیمت یا به اصطلاح فروشندگان با قیمت تعاونی ساعتها در صف هستند.

هر فروشنده ای با ترفندی سعی دارد کالای خود را تبلیغ و به سبد کالای خانواده ها اضافه کند ولی در این میان فروشنده ای برنده است که کالای بی کیفیت و با قیمت ارزان تر را در فضای مجازی تبلیغ می کند و مردم بی خبر از انواع و برندها ساعتها برای تهیه این نوشت افزار به صف هستند.

کودکان و نوجوانان به گفته فروشندگان اغلب از طرح های با شخصیتهای کارتونی و انیمه های خارجی استقبال بیشتری دارند و حتی والدین هم تسلیم آنان هستند هر چند به کیفیت هم در این زمینه بها می دهند.

تهیه نوشت افزار برای خانواده های با دانش آموزان بیشتر دشوار است

یکی از شهروندان ارومیه ای که در مقابل یکی از مغازه های نوشت افزار در خیابان شهید عطایی ارومیه در صف خرید است در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: امسال قیمتها نسبت به سال گذشته از ثبات بیشتری برخوردار است و افزایشها بسیار جزیی است که برای خانواده های با تعداد فرزند بالا این مساله بسیار مهم است و تهیه نوشت افزار سخت است.

وی که دارای ۲ فرزند دانش آموز است، افزود: قبل از ساعت پنج می شد به راحتی از این مغازه که به ظاهر قیمتهای مناسبی دارد خرید کرد ولی به علت هجوم مردم به داخل مغازه برای کنترل بیشتر از ساعت پنج عصر فقط با دریافت شماره و نوبت می توانیم خرید کنیم.

به گفته وی تفاوت قیمتها در این مغازه با سایرین حدود ۳۰ درصد است و برای خانواده های دهک پایین جامعه مکان خوبی برای خرید است.

برای تهیه ادامه گزارش عازم یکی از مناطق دیگر ارومیه که اغلب ساکنان آن از اقشار کم در آمد هستند شدم و در این باره با یکی دیگر از شهروندان که در حال خرید نوشت افزار از محله ولیعصر ارومیه و جنب مدارس پیش ساخته بود، شدم.

این بانوی ارومیه ای هم همراه فرزندانشان برای تهیه لوازم التحریر و کیف آمده بود و با اینکه از قیمتها چندان رضایت نداشت، اظهار کرد: خرید از کتابفروشی و لوازم التحریرهای محله که شناخت داریم برای ما بهتر است چون هزینه ها بالاست و برای تهیه وسایل مدرسه سه فرزندم می توانیم بخشی را به صورت اقساطی بخریم و ماه بعد پرداخت کنیم و اجناس بهتری را هم می شود در این خرید در سبد کالا اضافه کرد.

وی ادامه داد: تولیدات ایرانی این روزها کیفیت خوبی دارند و در بازار خبری از تولیدات چینی و بنجل و بی کیفیت و تولیدات گران کشورهای دیگر نیست چون مشابه آنها را در میان کالاهای ایرانی به راحتی می توانیم ببینیم.

نهادهای حمایتی بن خرید نوشت افزار در اختیار اقشار کم در امد قرار دهند

یکی از فروشندگان نوشت افزار در این منطقه که مالک کتابفروشی شهروند است در این باره گفت: منطقه خرمشهر از مناطقی است که قدرت خرید شهروندان پایین است، برخی خانواده ها هستند که قادر به خرید دفاتر جدید نیستند و ما شاهدیم که اوراق سفید و استفاده نشده دفاتر سال گذشته را سوا کرده برای صحافی برای ما می آورند تا حداقل ۱۰۰ هزار تومانی از هزینه خانوار کم کنند.

وی افزود: هرچند قیمت لوازم التحریر ایرانی امسال افزایشی اندک تا ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته دارد ولی باز بسیاری از خانواده ها با نگاه حسرت همچنان از کنار مغازه رد می شوند که لازم است تعدیل قیمتها برای این مناطق بیشتر باشد و یا بن های خریدی از سوی نهادهای حمایتی به این خانواده ها داده شود تا فرزندان این خانواده ها طعم شادی را در روزهای آغازین مدرسه بچشند.

نظارت جدی بربازار نوشت افزار و کنترل قیمتها وجود دارد

رییس اتحادیه نوشت افزار و کتاب فروشی های ارومیه در این باره افزایش قیمت نوشت افزار و نحوه نظارت بر این بازار گفت: نظارت های جدی در این باره در استان وجود دارد و ۱۵ درصد سود و ۱.۵ درصد هزینه حمل و نقل برای فروشندگانی که اجناس خود را از تهران خرید می کنند لحاظ شده ، در حالیکه این درصد برای فروشندگان ارومیه ۱۵ درصد است و بیشتر از این مقدار تخلف محسوب می شود.

جعفری اظهار کرد: برخی اجناس که از طریق ثبت سفارش از راههای قانونی به کشور وارد می شوند، اغلب کوله پشتی و جا مدادی هستند که نسبت به سال قبل ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت برای آنها لحاظ شده است.

وی بیان کرد: در زمینه کاغذ (A۴)، برخی اجناس تا ۱۰ درصد شاهد کاهش قیمت هستیم ولی امسال قیمت دفترهای با کیفیت ۱۵ درصد افزایش را شامل می شود.

رییس اتحادیه نوشت افزار و کتابفروشی های آذربایجان غربی گفت: شماره تلفن ۱۲۴ اماده دریافت شکایتهای شهروندان در این زمینه است.

۶۵ درصد از لوازم تحریر عرضه شده در بازار آذربایجان غربی ایرانی است

رییس اتحادیه نوشت افزار و کتابفروشی های آذربایجان غربی گفت: اغلب لوازم التحریر عرضه شده در بازار استان به میزان ۶۵ درصد تولیدات داخلی هستند و در مورد مدادرنگی و مداد اصالت کالا و استحکام کالاهای ایرانی قابل رقابت با برندهای خارجی است.

جعفر جعفری افزود: افرادیکه درخیابانهای عطایی و سایر خیابانها اقدام به فروش نوشت افزار در مدت زمان یک ماه می کنند و شغلشان میوه فروشی است اجناس اصل و با کیفیت به فروش نمی رسانند و اجناس طرح و بنجل عرضه می کنند.

وی به شهروندان توصیه کرد: از مغازه هایی خرید کنند که در روزهای آتی امکان مرجوع کردن کالا برایشان وجود داشته باشد و سعی کنند از محلات خودشان اجناس مورد نیازشان را تهیه کنند.

رییس اتحادیه نوشت افزار و کتابفروشی های آذربایجان غربی گفت: نظارت و بازرسی برکتابفروشی ها و لوازم التحریر ها نیز از طرف اتاق اصناف، صنعت معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی و یا به صورت مشترک انجام می شود.

به گزارش ایرنا بازار نوشت افزار در آذربایجان غربی در کنار افزایش قیمتها که مصرف کنندگان را دچار مشکل کرده با چالشهایی روبه روست که ورود افراد بدون تخصص به این بازار از میوه فروش گرفته تا فروشندگان دوره گرد در شهرستان ارومیه و سایر شهرهای استان را شامل می شود.

در آستانه سال تحصیلی در این استان بیش از ۶۸۰ هزار دانش آموز روانه مدارس و کلاسهای درس می شوند.