بیرجند - ایرنا - رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی گفت: خیلی از قوانین و مقررات مخل و مزاحم کسب و کار همچنان در بخش تعاون کشور حاکم است که مانع توسعه این بخش می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا غلامحسین حسینی روز یکشنبه در نوزدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر خراسان جنوبی که با حضور استاندار برگزار شد، اظهار کرد: با این قوانین دست و پاگیر و مزاحم هرگز به سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون در اقتصاد نخواهیم رسید.

وی عنوان کرد: سند توسعه بخش تعاون در سال ۱۴۰۰ بازنگری شد که ۸۱ تکلیف برای دستگاه‌ها در این سند لحاظ شده اما تاکنون این سند اجرایی نشده است.

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی افزود: مطالبه ما از مسئولان استانی، اجرای کامل سند توسعه بخش تعاون است و به ما اعلام کنند که به تکالیف خود به چه نحوی می‌توانند عمل می‌کنند تا به سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون در اقتصاد جامعه نزدیک شویم.

وی گفت: امسال جشنواره زرشک مانند سال قبل با محوریت اتاق تعاون برگزار می‌شود که نیازمند همراهی هستیم تا این جشنواره را در سطح ملی برگزار کنیم.

حسینی اظهار کرد: زرشک بخش عظیم اقتصاد مردم پایه در خراسان جنوبی است یعنی اگر ما می خواهیم مشارکت مردم در اقتصاد را به وجود بیاوریم حتما باید به این موضوع در استان توجه کنیم.

وی گفت: صادرات زرشک استان در سه سال گذشته با رشد ۴.۵ برابری از ۱۵۰ به ۷۰۰ هزار دلار رسیده و برگزاری جشنواره‌ زرشک در این زمینه اثرگذار بوده است.

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی اظهار کرد: حدود ۲۱۹ تعاونی در نوزدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر ثبت نام کردند که با یک رشد ۲۵ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه بودیم که در نهایت ۱۰ تعاونی برتر و یک تعاونی شایسته تقدیر انتخاب شدند.

حسینی افزود: تعاونی مسکن ۰۴ مرکز آموزش امام رضا(ع) هم با توجه به عملکردی که داشته و با توجه به تعداد واحدهایی که در حال ساخت دارد به عنوان تعاونی برتر ملی استان انتخاب شد.

فرمانده ارشد نظامی ارتش در خراسان جنوبی هم در این آیین گفت: در دوران مسئولیتم بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال سرمایه توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران وارد استان شده‌است.

امیر سرتیپ دوم ستاد جلیل شاطری افزود: به عنوان مثال ۲۸۲ واحد سازمانی در بیرجند و ۹۰ واحد در نهبندان در سال ساخت است و چندین پادگان را ساخته‌ایم و یا در دست ساخت داریم.

وی با بیان اینکه در ساخت تمام پروژه‌ها ارتش در استان تاکید کردیم که مصالح و کارگر و استاد بنا باید بومی باشد، بیان کرد: اما در بیرجند و خراسان جنوبی نیروی بومی کم داریم.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۳۰ نزاجا با تاکید بر اینکه در برخی کارها باید مصلحت اندیشی داشته باشیم تا به پیشرفت و رفع مشکل برسیم گفت: اگر مشکلات اقتصادی، معیشتی و مسکن نیروها رفع شود، یقینا کارآمدی آنان افزایش خواهد یافت.

وی بیان کرد: از استاندار و مسئولان تقاضا داریم که در ساخت مسکن کارکنان بیشترین همراهی را با ما داشته باشند و هرچه در توان دارید برای اقتدار نیروی مسلح استان به کار ببندید.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی هم گفت: ۱۳ طرح با سرمایه‌گذاری سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به مناسبت هفته تعاون در این استان افتتاح شد که یک طرح بخش تعاون در مرز ماهیرود استان در سطح ملی بود.

غلامرضا اشرفی با اشاره به برنامه‌ریزی ۹۰ برنامه به مناسبت هفته تعاون، گفت: تعاونی‌های استان سال گذشته ۲۳ میلیون و ۵۰۰ میلیون دلار و در پنج ماه گذشته هشت میلیون و ۸۰۰ دلار صادرات داشتند.

در این جشنواره از ۱۰ تعاونی برتر استانی تقدیر شد.