۲۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۵۰
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 85597109
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بازارچه ماهیرود رتبه دوم صادرات قطعی کشور را کسب کرد

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: بازارچه مرزی ماهیرود استان رتبه دوم صادرات قطعی کشور را در سال گذشته و پنج ماه نخست امسال کسب کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد قناعت روز یکشنبه در نوزدهمین جشنواره تقدیر از تعاونی‌های برتر خراسان جنوبی، اظهار کرد: افزایش ساعات کاری، ارائه خدمات در روزهای تعطیل، افزایش ورود ناوگان از سمت افغانستان، تسریع و تسهیل در فرآیندهای تجاری و کاهش زمان انجام امور اداری و گمرکی، توسعه و تکمیل زیرساخت های مرز و بازارچه از مهمترین علل موفقیت بازارچه ماهیرود بود.

وی بیان کرد: در پنج ماه اول سال جاری ۶۳ میلیون دلار صادرات قطعی به کشور افغانستان انجام شده که این عملکرد بازارچه مرزی ماهیرود باعث شد که رتبه دوم صادرات قطعی در میان بازارچه مرزی کل کشور را کسب کند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در یک تا ۱.۵ ماه آینده شاهد حضور وزرا در استان خواهیم بود و حداقل ۲ تا وزیر به استان سفر خواهند داشت، بیان کرد: در این سفر روند توسعه استان و زیرساخت‌های مختلف مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

قناعت تعاونی‌ها را کانون‌های اصلی اقتصادی و اجتماعی جامعه و کشور دانست و گفت: تعاون‌ها بر اساس اخلاق، تقوا و به ویژه مشارکت پایه گذاری شده‌ و تعاونی شیوه جدید اقتصادی، اخلاقی و انسانی در جهت رشد تولید است و از طرفی تولید از موضوعات جدی نظام و کشور ماست و بارها از دغدغه‌های مقام معظم رهبری و روسای جمهور بوده‌است.

وی عنوان کرد: تعاون یک شیوه اقتصادی همراه با آیتم‌های اخلاقی و انسانی برای ایجاد رشد تولید است که در کنار آن ایجاد اشتغال و همچنین توسعه اجتماعی را رقم می‌زند.

قناعت افزود: مشارکت خصیصه ذاتی تعاون‌هاست که باعث می‌شود که آنها احساس تعلق اجتماعی کنند که که این تعلق موجب تحقق سطح بالاتری از تعهدات می‌شود.

وی اظهار کرد: تعاونی‌ها ۲ تا پشتوانه بزرگ دارند که یکی فرامین دینی و دیگری توانمندی‌های بشر است که اینها موجب می‌شود که تعاونی‌ها جایگاه خاص و یک شیوه اقتصادی اجتماعی قوی و نیز نقش مهمی را در فقرزدایی و اشتغال ایجاد کنند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: از شعارهای اصلی هر دولتی از جمله دولت چهاردهم بکارگیری تمام ظرفیت‌های عظیم انسانی در ساختار اقتصادی است و در حوزه اقتصادی ما موقعی موفق خواهیم بود که شاهد حضور پررنگ تعاونی‌ها و نقش آفرینی خوب آنان باشیم، لذا ما باید تمام توانمان را در راه گسترش فعالیت تعاونی‌ها بکارگیرم.

بازارچه ماهیرود رتبه دوم صادرات قطعی کشور را کسب کرد

قناعت تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی استان مکلفند با باور عمیق‌شان همراهی و هم‌افزایی کامل را با تعاونی‌ها داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر شاهد تعامل بسیار خوب سازنده در حوزه دولتی و حوزه بخش خصوصی بودیم، بیان کرد: مصداق این تعامل هم افزایش تشکیل شرکت تعاونی در چند سال اخیر در خراسان جنوبی است.

قناعت اظهار کرد: در آغاز کارم در استان، زرشک در انبارها دپو شده بود و با پیگیری جدی بلافاصله تعاون روستایی پای کار آمد و دغدغه زرشکاران رفع شد و با تعامل خوبی که بین بخش دولتی و بخش خصوصی صورت گرفته، الان در فروش زرشک مشکلی نداریم.

وی با اشاره به برگزاری ۲ جشنواره زرشک در خراسان جنوبی که نقش موثری در معرفی این محصول و استان داشت، بیان کرد: سومین جشنواره زرشک هم مهرماه امسال با تعامل بسیار خوب بخش دولتی یا بخش خصوصی برگزار خواهد شد که امیدوارم بتوانیم محصول استان را عرضه کنیم و هم شاهد حضور سرمایه گذاران در این بخش فرآوری محصول باشیم.

استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: در حوزه اقتصادی استانداری به سراغ تعاونی‌ها و رصد میدانی مشکلات آنان رفته‌اند، بیان کرد: در معاونت اقتصادی ارتباط تنگاتنگ و موثری با بخش خصوصی به ویژه تعاونی ایجاد شده‌ است، گرچه ایده آل نیست و باز هم نواقصی هست اما در مقایسه با گذشته شاهد ارتباطات نزدیک و تنگاتنگ هستیم.

قناعت بر نگارش سند توسعه تعاون توسط دستگاه‌ها و اقدام در راستای سند مصوب تاکید کرد و گفت: یکی از وظایف اصلی ما دولتی‌ها، بخش خصوصی و ۶۵۸ شرکت تعاونی استان باید این باشد که شاهد حضور پر رنگ بخش تعاون در اقتصاد استان باشیم تا به نقطه مطلوب برسند.

وی بر اهتمام ویژه دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها برای تحقق سهم ۲۵ درصدی در جذب تسهیلات تاکید کرد و گفت: در سه سال گذشته ۱۵۰ تعاونی در استان شکل گرفت که نسبت به سال‌ها قبل‌تر رشد ۳۵ درصدی را در تشکیل تعاونی‌ها و فعال سازی آنها را نشان می‌دهد.

قناعت عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰، ۹۵۰ میلیارد ریال اعطای تسهیلات داشته‌ایم و در سال جاری هم هزار و ۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی طرح معرفی شده و از محل منابع ملی هم هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال تا الان معرفی طرح داشته‌ایم.

وی با اشاره به تشکیل شورای تعاون استان در سال جاری و تعیین وظایف و نقش دستگاه‌های مرتبط، بیان کرد: سند توسعه بخش تعاون نباید بر روی کاغذ بماند و باید اجرایی شود و دستگاه‌های اجرایی به تعهدات و وظایف خودشان در این سند عمل کنند.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه دستگاه اجرایی و بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات به تعاونی‌ها اهتمام ویژه داشته باشند، بیان کرد: گرچه بانک‌های عامل کمک کردند اما کافی نیست بلکه همراهی‌ها به گونه‌ای باشد که سهم ۲۵ درصدی تعاونی‌ها از محل تسهیلات محقق شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha