شیراز - ایرنا - تیرماه سال جاری بود که فعالیت خوشه صنعتی سنگ نی‌ریز به عنوان هشتمین خوشه صنعتی فارس و با هدف ارتقای تولید، فناوری و صادرات آغاز شد و حالا متولیان صنعتی استان نوید انعقاد ۱۸۵ قرارداد سرمایه‌گذاری با متقاضیان در این شهرک صنعتی را داده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان فارس در حال حاضر از هشت خوشه صنعتی از جمله گلاب و عرقیات گیاهی میمند، سنگ شمال، ترشیجات، رب گوجه و شوریجات، خرمای جنوب، فرش دستباف، گیاهان دارویی و مسقطی لار بهره می‌برد و توسعه خوشه سنگ نی‌ریز نیز به عنوان هشتمین خوشه در این استان در دستورکار قرار گرفته است.

در سفری که مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس در اواسط خرداد ماه سال ۱۴۰۳ به نی‌ریز داشت، تصمیمات لازم برای راه‌اندازی خوشه سنگ نی‌ریز اتخاذ شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس در آن زمان گفت: راه‌اندازی پروژه "خوشه سنگ نی‌ریز" می‌تواند تحول مناسبی در حوزه‌های بازاریابی و فروش، صادرات، ارتقای تکنولوژی و افزایش تعامل و همکاری بیشتر بین ذینفعان با انجام فعالیت‌های شبکه‌ای فراهم کند.

راه‌اندازی پروژه "خوشه سنگ نی‌ریز" می‌تواند تحول مناسبی در حوزه‌های بازاریابی و فروش، صادرات، ارتقای تکنولوژی و افزایش تعامل و همکاری بیشتر بین ذینفعان با انجام فعالیت‌های شبکه‌ای فراهم کند.

مدت زمان زیادی طول نکشید که در ۱۰ تیرماه سال جاری هم در جلسه‌ای که همزمان با دهه تولید و تجارت برگزار شد با انتخاب عامل توسعه نوید آغاز فعالیت خوشه صنعتی سنگ نی‌ریز داده شد.

اخیراً هم جلسه مجمع عمومی عادی شرکت خدماتی شهرک صنعتی سنگ سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نی ریز به ریاست مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس و با هدف اجرای قانون نحوه واگذاری مالکیت و اداره امور شهرک‌ها و نواحی صنعتی به شرکتهای خدماتی برگزار شد.

در این جلسه گزارش صورت‌های مالی و عملکرد هیئت مدیره شرکت خدماتی این شهرک صنعتی در سال ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار گرفت و توسط مجمع عمومی عادی تصویب شد و بودجه سال ۱۴۰۳ نیز بررسی و طی اصلاحات انجام شده به تصویب رسید.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس که معتقد است برگزاری جلسات مجامع عمومی شرکت‌های خدماتی سبب مشارکت صنعتگران در راهبری امور شهرک صنعتی می‌شود در این جلسه گفت: در این جلسات با نظر و رأی صنعتگران نحوه و چگونگی اداره شهرک صنعتی مشخص می‌شود.

سید مسعود عظیمی شهرک صنعتی سنگ نی‌ریز را از مهم‌ترین شهرک‌های تخصصی سنگ کشور عنوان کرد و گفت: تاکنون در این شهرک صنعتی ۱۸۵ قرارداد سرمایه‌گذاری با متقاضیان منعقد شده که از این تعداد حدود۱۵۰واحد سنگبری و فراوری سنگ با اشتغال افزون بر یک هزار ۸۰۰ نفر در مرحله فعالیت است و این موضوع بیانگر اهمیت ویژه این شهرک صنعتی در زمینه صنایع جانبی مرتبط با سنگ است.

به گفته او در شهرک صنعتی سنگ نی ‌ریز اکثر زیرساخت‌ها و امکانات زیربنایی مورد نیاز صنعتگران ایجاد شده اما مهمترین مشکل این شهرک تکمیل ظرفیت برق و لزوم اتخاذ تدابیر به منظور افزایش ظرفیت برق جهت راه‌اندازی واحدهای صنعتی جدید و نیز اجرای طرح‌های توسعه‌ای واحدهای سنگبری است که در این زمینه و بر اساس قانون، انتظار است دستگاه‌های خدمات‌رسان در حوزه تأمین برق همکاری لازم را انجام دهند.

خوشه‌های صنعتی یکی از الگوهای موفق سازماندهی صنایع کوچک و متوسط محسوب می‌شود که کاستی‌های صنایع کوچک و متوسط را رفع و مزیت‌های مختلف صنایع کوچک مانند انعطاف‌پذیری و تنوع را تقویت می‌بخشند که به منظور تحقق این مهم برای خوشه سنگ نی‌ریز نیز برنامه‌ای سه ساله تعریف شده است‌.

عظیمی از راه‌اندازی خوشه سنگ نی ریز با هدف ارتقای تولید، فناوری و صادرات خبر داد و گفت: تمامی مراحل توسعه خوشه صنعتی با مشارکت ذینفعان و تولیدکنندگان بویژه فعالان مستقر در شهرک صنعتی سنگ پیش می‌رود تا شاهد ارتقای شاخص‌ها در این بخش باشیم.

آن طور که مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس می‌گوید خوشه‌های صنعتی یکی از الگوهای موفق سازماندهی صنایع کوچک و متوسط محسوب می‌شود که کاستی‌های صنایع کوچک و متوسط را رفع و مزیت‌های مختلف صنایع کوچک مانند انعطاف‌پذیری و تنوع را تقویت می‌بخشند که به منظور تحقق این مهم برای خوشه سنگ نی‌ریز نیز برنامه‌ای سه ساله تعریف شده است‌.

شهرستان نی‌ریز که در ۲۲۰ کیلومتری شرق شیراز قرار دارد از ظرفیت بالایی در بخش‌های صنعتی و معدنی بهره می‌برد؛ این شهرستان پس از شیراز بیشترین تعداد قرارداردهای سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی استان را به خود اختصاص داده و بیش از ۱۴۵ قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی شهرستان منعقد شده است.

در نی ریز تاکنون سه شهرک و ناحیه صنعتی سنگ نی‌ریز، ۱۰ فاضل و غدیرگه ایجاد شده و تکمیل و راه‌اندازی خوشه صنعتی نیز می‌تواند کمک شایانی به درآمدزایی اقتصادی در این شهرستان کند.