شهرکرد- ایرنا- مدیر آموزش و پرورش عشایری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تعداد دانش‌آموزان روستاهای پشت سد خرسان ۳ انگشت‌شمار است گفت: کلاس‌های درس این روستاها از اول مهرماه امسال دایر می‌شود.

زادعلی بویری روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در این روستاها به دلیل اینکه برای آبگیری سد تملیکی هستند و قابلیت ساخت و ساز در این روستاها و سکونت وجود ندارد، ساخت مدرسه امکان‌پذیر نیست و امسال برای برگزاری کلاس‌های درس در این مناطق با کمک اهالی روستاها یک اتاق برای کلاس درس در نظر گرفته شد.

وی گفت: روستای "مونم " بخش سردشت یکی از این روستاها است که با کمک اهالی، یک اتاق برای کلاس درس و یک اتاق برای اسکان معلم در نظر گرفته شد و از ۲ روز گذشته نیز تجهیزات لازم برای برپایی کلاس از جمله میز و صندلی، ایزوگان، پنل خورشیدی روایزبرای سقف کلاس تهیه شد.

به گفته وی، این تجهیزات تا روستای آتشگاه با خودرو منتقل و از آنجا به دلیل سخت‌گذر منطقه به صورت غیر ماشینی به روستا منتقل می‌شود.

بویری اظهار داشت: سال گذشته دانش‌آموزان این روستا در سایر روستاها مشغول تحصیل بودند و امسال در این روستا هشت دانش‌آموز دختر و پسر در مقطع ابتدایی ثبت‌نام کردند.

وی یادآور شد: در یکی دیگر از روستاهای این منطقه نیز یک دانش‌آموز امسال وجود دارد که برای آموزش این دانش‌آموز نیز یک معلم تخصیص داده شده است.

کمبود کلاس درس یکی از مهمترین مشکلات مناطق عشایری

مدیر آموزش و پرورش عشایری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در مناطق عشایری استان کمبود کلاس درس وجود دارد گفت: بیشترین کمبود کلاس درس در منطقه سردشت لردگان است.

به گفته وی، هم‌اکنون بزرگترین و مجهزترین مدرسه شبانه‌روزی کشور و استان در منطقه عشایری شهرستان لردگان با نام مدرسه شبانه‌روزی سوم خرداد فعال است که برای سال تحصیلی جدید ۴۸۰ دانش‌آموز دختر در مقطع متوسطه اول و دوم، کار دانش و فنی و حرفه‌ای ثبت‌نام کرده‌اند.

بویری افزود: برای برپایی کلاس درس در این مدرسه شبانه‌روزی با توجه به اینکه ۸۰ دانش‌آموز جدید ثبت‌نام کردند و فضای کلاسی کم است، از کانکس برای برپایی کلاس درس استفاده می‌شود.

وی اظهار داشت: برای تجهیز و تعمیر خوابگاه این مدرسه شبانه‌روزی در یک سال گذشته ۶ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

بویری با اشاره به اینکه تعداد دانش‌آموزان شهر سردشت از ظرفیت فضاهای موجود آموزشی و کلاس درس بیشتر است افزود: از کانکس در کنار کلاس‌های درس برای برپایی کلاس استفاده می‌شود.

مدیر آموزش و پرورش عشایری چهارمحال و بختیاری گفت: برای آغاز سال تحصیلی جدید در مدارس عشایری ۱۳ سرویس بهداشتی تعمیر و تجهیز شده و سه زمین چمن مصنوعی احداث شده است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری بیش از ۱۲۶ هزار عشایر برون و درون کوچ و هفت هزار و ۲۴۰ دانش‌آموز در تمام مقاطع تحصیلی در مدارس عشایری استان از نظر جمعیت عشایری پس از استان فارس دومین استان عشایرنشین کشور است.