شیراز- ایرنا- استاندار فارس، ضمن تاکید بر لزوم تدوین لایحه جامع ساماندهی مشاغل پزشکی و پرتردد در مرکز شهر شیراز بر اساس قوانین کشوری خطاب به شهرداری این کلانشهر گفت: انتظار می‌رود مجوزهای ساخت و ساز در محدوده‌های پرترافیک با تدبیر بهتری صادر شود.

به گزارش دوشنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری فارس، محمد هادی ایمانیه، در جلسه بررسی وضعیت ترافیک کلانشهر شیراز افزود: شورای ترافیک استان نیز وظایف تمام دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با ترافیک شهر شیراز را مشخص کند تا پس از تصویب در شورای برنامه‌ریزی و توسعه، عملکرد هر یک از دستگاه‌ها بر اساس آن به دقت ارزیابی و رصد و برای آنها کارنامه عملکردی صادر شود.

وی، ترافیک سنگین کلانشهر شیراز را یکی از نگرانی ها و دغدغه‌های جدی شهروندان دانست و ادامه داد: بر همین اساس، تشکیل جلسات هفتگی و مستمر بین معاونت حمل و نقل شهرداری شیراز، پلیس راهور شیراز و دبیر شورای ترافیک فارس ضروری است.

او اظهار کرد: معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز برای بودجه سال ۱۴۰۴ یک بسته ۵۰ هزار میلیارد ریالی برای کاهش ترافیک در حوزه‌های مختلف از جمله ساخت پارکینگ یا خرید ناوگان حمل و نقل عمومی و دیگر مباحث مرتبط با کاهش ترافیک در این کلانشهر تدوین و ارائه کند.

استاندار فارس گفت: حرکت به سمت هوشمندسازی شهر و کنترل هوشمند تخلفات ترافیکی امری ضروری است.

ایمانیه، بر لزوم تبیین جایگاه و نقش مردم در حوزه ترافیک از سوی فرماندهی انتظامی استان تاکید کرد و افزود: یکی از جنبه‌های مشارکت مردم که همواره بر آن تاکید شده، نظارت مردم بر تخلفات در تمام همه حوزه‌ها است که برای تحقق آن باید یک ساز و کار منطقی و عملیاتی پیش بینی شود.

او اظهار کرد: در مواجهه با برخی تخلفات قطعا نیاز است که با قاطعیت بیشتری برخورد شود و شاید لازم باشد جریمه و هزینه تخلفات به عنوان یک عامل بازدارنده به شکل تصاعدی افزایش یابد.

وی، از مجموعه‌های برق رسان خواست که در همکاری با پلیس، برای فعال بودن چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در زمان قطع برق تدبیری بیاندیشند.

بار اصلی شیراز اینک در محدوده فلکه ستاد تا فلکه نمازی همچنین فلکه شهرداری تا حرم شاهچراغ(ع) است.

خیابان های منشعب از این مسیرها نیز بارترافیکی سنگین و سرسام آور دارند و بیشتر مراکز درمانی و مغازه ها و راه های دسترسی به اماکن زیارتی در این محدوده هاست.

کلانشهر شیراز از معدود کلانشهرهای ایران است که طرح ترافیک ندارد.

طرح ترافیک شیراز پانزدهم دی ۹۲ پس از دو سال تعویق و انتظار با پسوند ارشادی آغاز شد تا شاید پایانی بر دغدغه های تعویق طرح باشد اما چنین نشد و مباحثات و رخدادهای پر حاشیه به اجرای این طرح پس از ۱۶ روز پایان داد.

در این ۱۶ روز بحث هایی میان موافقان و مخالفان این طرح رد و بدل شد که شاخص ترین طرف های متولی و رسمی این مباحث، فرمانده وقت نیروی انتظامی فارس به عنوان منتقد طرح از یک طرف و شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز در قالب موافقان از طرف دیگر بود.

چند روز بعد از اجرای طرح ارشادی، شهرداری شیراز به عنوان مجری طرح اعلام کرد که پس از یک هفته، این طرح وارد فاز اجرایی و رسمی می شود که فرمانده انتظامی فارس در باره موضع مقامات شهرداری شیراز، واکنش نشان داد و گفت که تعیین زمان برای پایان اجرای طرح ارشادی، فقط از وظایف پلیس است و پلیس زمان مشخصی برای اتمام طرح ارشادی اعلام نکرده است.

منظور از ارشادی بودن طرح ترافیک، فقط تذکر به رانندگان بدون جریمه یا متوقف کردن خودروها بود و مردم را پس از یک هفته برای اجرای مرحله اصلی طرح که بر پایه ورود خودروها به طرح ترافیک بر اساس پلاک زوج و فرد بود، آماده می کردند و در مرحله رسمی، رانندگان متخلف جریمه می شدند.

آخر دی ۹۲ پس از ۱۶ روز از اجرای مرحله ارشادی طرح ترافیک شیراز، با اقدام سیدمحمد احمدی استاندار وقت فارس ، این مرحله و کل طرح ترافیک شیراز به بایگانی رفت.