اصفهان- ایرنا- رییس اداره امور عشایر سمیرم گفت: از پنج هزار و ۲۵۰ خانوار عشایری مستقر در این شهرستان تاکنون فقط ۲۰ درصد آنها پنل خورشیدی دریافت کرده‌اند.

علی رحیمی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون یک‌هزار و ۵۰۰ خانوار عشایر مستقر در شهرستان سمیرم موفق به دریافت سیستم پنل خورشیدی شده‌اند.

وی با بیان اینکه سهمیه توزیع پنل خورشیدی بین عشایر سمیرم کم است و باید افزایش یابد، اظهار کرد: هر سال بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ خانوار عشایری از این سهمیه بهره‌مند می‌شوند.

رحیمی افزود: امسال ۳۲۰ خانوار عشایری در شهرستان سمیرم با دریافت پنل‌های خورشیدی به منبع انرژی پایدار و جدیدی دست یافتند که هزینه این پنل‌ها ۴۲ میلیارد ریال ااست.

وی ادامه داد: این تجهیزات علاوه بر تأمین روشنایی و امکان شارژ تلفن همراه باعث افزایش امنیت دام‌ها عشایر می‌شود و باید تلاش شود که همه عشایر کوچرو به این سیستم تجهیز شوند.

رییس اداره امور عشایر شهرستان سمیرم، دامداری پایدار و حفاظت از منابع طبیعی را از ثمرات استفاده از پنل‌های خورشیدی در زندگی عشایر دانست و گفت: با توزیع این پنل‌ها علاوه بر کاهش نیاز عشایر به سوخت‌ فسیلی و حفاظت از بوته‌ها و درختان، محیط زیست نیز حفظ خواهد شد.

به گزارش ایرنا، سمیرم با ۱۵۰ روستا و آبادی، ۶ شهر، چهار بخش و پنج هزار و ۲۵۰ خانوار عشایری بیش از ۹۰ هزار نفر جمعیت روستایی، شهری و عشایری و ۴۵۵ هزار هکتار عرصه‌های ملی و طبیعی دارد؛ این شهرستان در ضلع شمالی دنا و زاگرس میانی و ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان است.

ایل قشقایی شامل طایفه‌های درّه شوری، عمله، فارسیمدان و شش بلوکیاست هر سال با کوچ به ییلاق بیش از ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار راس دام را با خود به مراتع سمیرم می‌آورند.