مراغه - ایرنا - رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مراغه به تخصیص ۲۰ میلیارد ریال اعتبار استانی برای محوطه‌سازی رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی اشاره کرد و گفت: حدود ۱۵۰ متر از دیوارکشی محوطه رصدخانه با همین اعتبار آغاز شد. 

«جواد محرم‌پور» روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این دیوار حایل بین محوطه رصدخانه و سایت مجاور و در پی صدور سند ملکی برای حدود ۲.۵ هکتار از محوطه این اثر به نام میراث فرهنگی احداث می‌شود.

به گفته وی احداث ساختمان نجوم و اخترفیزیک در محوطه رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی حدود ۲ دهه معطل تامین زمین بود و مشکل پیش‌روی آن با صدور این سند در تیر سال جاری رفع شد و اکنون می‌توان این مرکز را بنا کرد.

وی با اشاره به اینکه نصب پلانتاریوم در محل رصدخانه مراغه به دلیل نبود ساختمان طی ۲ دهه گذشته امکان‌پذیر نشد، ادامه داد: این پلانتاریوم ژاپنی طی سال ۱۳۸۳ با یک میلیون دلار هزینه از محل اعتبارات ملی خریداری شد اما تاکنون بدون استفاده باقی مانده است.

«محرم‌پور» همچنین بیان کرد: اوایل سال جاری پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در خصوص ایجاد موزه علم نجوم در رصدخانه مراغه تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند که به موجب آن، موزه‌ای متشکل از ماکت‌های ابزارهای رصدخانه مراغه در مقیاس اصلی و در مجاورت رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی راه‌اندازی می‌شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مراغه اضافه کرد: تنظیم شناسنامه ابزارهای نجومی، معرفی ابزارهای علمی کهن به مخاطبان عام، برگزاری کارگاه‌های آموزشی کاربرد ابزارهای نجومی کهن و تاسیس موزه مجازی تاریخ نجوم از دیگر بندهای این تفاهم‌نامه است.

وی این را هم بیان کرد که صدور سند برای ۱۸ هکتار دیگر از محوطه رصدخانه مراغه به نام میراث فرهنگی در دست پیگیری است.

موزه ایلخانی با ۱۰ میلیارد ریال اعتبار ساماندهی می‌شود

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مراغه گفت: موزه ایلخانی مراغه به عنوان تنها موزه تخصصی آن دوره تاریخی در سطح کشور، با ۱۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات استانی ساماندهی می‌شود.

محرم‌پور افزود: این موزه با برخورداری از مجموعه‌ای به نسبت کامل از آثار مختلف ایلخانی شامل انواع سفال، کاشی، سکه، فلز، شیشه و کتابت، یک منبع مطالعاتی و پژوهشی غنی از آن دوره تاریخی به شمار می‌رود و در سال جاری محیط اداری، گنجینه و محوطه این موزه ساماندهی خواهد شد.

مرمت کلیسای هوانس با ۱۰ میلیارد ریال تکمیل می‌شود

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مراغه گفت: مرحله جدید از مرمت و ساماندهی کلیسای هوانس مراغه که در سال گذشته آغاز شده بود، با صرف ۱۰ میلیارد ریال اعتبار استانی در سال جاری تکمیل می‌شود.

کلیسای هوهانس شامل سه بخش شامل محل اسکان اسقف اعظم، مدرسه و
مکان روشن‌ کردن شمع و عود بوده و تنها کلیسای جنوب آذربایجان‌شرقی است

«محرم‌پور» افزود: کلیسای هوهانس مقدس یا کلیسای سن هوانس از کلیساهای ارامنه کاتولیک ایران به شمار می‌رود که تاریخ بنای آن قرن پنجم و ششم میلادی است و با این میزان اعتبار، خانه کشیش این کلیسا احیا می‌شود.

به گفته وی بنای اصلی این کلیسا بارها بر اثر عوامل مختلف تخریب شده بود و بنای فعلی در سال ۱۸۴۰ میلادی به ابتکار سردار سامسون خان و توسط معماران روسی و فرانسوی ساخته شد.

به گزارش ایرنا رصدخانه مراغه نه تنها کامل‌ترین رصدخانه‌ زمان خود بود بلکه نخستین رصدخانه مجهز قبل از کشف دوربین به شمار می‌رفت و تمام معلومات نجومی که هم‌اکنون بدون دوربین حاصل می‌شود، در همین رصدخانه به دست آمد.

غارها و معماری صخره‌ای تپه رصدخانه که به پیش از اسلام مربوط می‌شود هم از جمله جاذبه‌های دیدنی تپه رصدخانه محسوب می‌شود که اخیرا نورپردازی شد.