وزیر میراث فرهنگی: آثار تاریخی مراغه به این شهرستان منتقل شود

مراغه - ایرنا - وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه بازدید شبانه از آثار باستانی مراغه دستور داد تا آثار تاریخی استخراج‌شده از مراغه از جمله ابزارهای بازسازی‌شده رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی به این کهن‌شهر منتقل شود. 

به گزارش ایرنا «سیدرضا صالحی امیری» پنجشنبه‌ شب ضمن پاسخ مثبت به این مطالبه نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی و شهردار مراغه، در خصوص دیگر موارد نیز قول بررسی داد.

یکی از همین موارد نیز استقلال دوباره مرکز تحقیقات نجوم و اخترفیزیک مراغه بود و نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در این زمینه نیز ابراز امیدواری کرد که این موضوع در هیئت دولت مطرح، و با استقلال این مرکز موافقت شود.

«سیدفرید موسوی» با بیان اینکه این مرکز ۱۱ عضو هیئت علمی دارد، بیان کرد: اعضای هیئت علمی این مرکز از مفاخر حوزه نجوم کشور هستند و وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در ادامه پیگیری این موضوع را وعده داد.

مطالبه شهردار مراغه در خصوص لوح سنگی رصدخانه

«شهرام مروتی» شهردار مراغه در ادامه با بیان اینکه رصدخانه چین در قرن هفتم هجری از روی رصدخانه مراغه بنا شد، بیان کرد: اکنون در رصدخانه تاریخی چین روی یک لوح سنگی ۵۰۰ مترمربعی، همه ابزارهای اولیه رصدخانه نصب است.

وی با بیان اینکه رصدخانه مراغه تاثیر علمی عمیق روی توسعه علوم و فناوری دوره خود داشت، افزود: بسیاری از رصدخانه‌ها در دنیا از روی رصدخانه مراغه ساخته شد و احداث همین لوح سنگی در رصدخانه مراغه نیز انتظار می‌رود.

وی صدور مجوز برای ساخت همچین لوحی در رصدخانه مراغه را خواستار شد و وزیر میراث فرهنگی نیز برآورد هزینه، طراحی آن توسط مشاور و بررسی آن در شورای فنی را مورد تاکید قرار داد.

«صالحی امیری» در پاسخ به سخنان شهردار مراغه مبنی بر اینکه ۲ مقاله چاپ شده در خصوص تجهیزات رصدخانه مراغه وجود دارد، تاکید کرد: مشاور باید طرح را به اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی ارجاع دهد تا در شورای فنی بررسی شود.

وزیر میراث فرهنگی، دفاع مسوولان مراغه از جمله نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر از این طرح در شورای فنی را هم مورد تاکید قرار داد و افزود: نظر کارشناسی نیز باید در این زمینه اخذ شود.

وزیر میراث فرهنگی: آثار تاریخی مراغه به این شهرستان منتقل شود
وزیر میراث فرهنگی: احداث لوح سنگی جهت نصب ابزارهای رصدخانه مراغه بر روی آن در شورای فنی بررسی شود

به گزارش ایرنا وزیر میراث فرهنگی، صنیع دستی و گردشگری ، پنج‌شنبه برای افتتاح نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی تبریز به آذربایجان‌شرقی سفر کرد و پس از پشت سر گذاشتن یک روز کاری شلوغ، شبانگاه به مراغه رسید و تا پاسی از شب از ابنیه تاریخی این کهن‌شهر بازدید کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha