اردبیل - ایرنا - نماینده مردم شهرستان‌ گرمی و انگوت در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که با موافقت وزارت جهاد کشاورزی، ایستگاه تحقیقاتی کشت دیم در گرمی تاسیس می‌شود.

محمد خوش‌سیما روز سه‌شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: در دیدار با کریم احمدی معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان آموزش و تحقیقات کشاورزی، موضوع تاسیس ایستگاه تحقیقاتی کشت دیم در شهرستان گرمی پیگیری و مقرر شد که این ایستگاه در شهرستان گرمی تاسیس شود.

وی افزود: با توجه به اهمیت کشت دیم در شهرستان گرمی و انگوت و لزوم توجه به توسعه علمی و فنی فرایند کشت تا برداشت محصول و نیز مکانیزه‌سازی کشت دیم در منطقه در راستای افزایش محصولات، تاسیس این ایستگاه تحقیقاتی ضروری است.

نماینده گرمی و انگوت در مجلس سیزدهم اضافه کرد: با توجه به آسیب‌پذیری سالانه محصولات کشت دیم در برابر حوادث قهری از جمله خشکسالی، آفات نوپدید و نیز ضرورت توسعه کشت ارقام پرمحصول با استفاده از فناوری دانش‌بنیان، تاسیس این ایستگاه تحقیقاتی می‌تواند رشد و توسعه کشاورزی را در سطح منطقه در پی داشته باشد.

وی اضافه کرد: هفته آینده قرار است معاون وزیر جهاد کشاورزی به همراه تیم کارشناسی با حضور در شهرستان گرمی به بررسی میدانی موضوع پرداخته و مرحله مقدماتی مطالعات ایجاد این ایستگاه آغاز شود.

به گزارش ایرنا، شهرستان گرمی و انگوت که در ۱۱۰ کیلومتری شمال اردبیل و در نوار مرزی جمهوری آذربایجان واقع شده، با بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی دیم، از مناطق مهم و مستعد کشت دیم در کشور و استان اردبیل به شمار می‌رود.

همه ساله بیشتر اراضی این شهرستان به صورت دیم به کشت محصول گندم، جو، عدس، انواع حبوبات و کلزا اختصاص می‌یابد.

استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.

۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است و شهرستان گرمی با حدود ۸۰ هزار هکتار معادل ۱۷ درصد اراضی دیم، بیشترین سهم اراضی دیم استان اردبیل را دارد.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۴۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

محصول گندم با حدود ۲۹۰ تا ۳۰۵ هزار هکتار و محصول جو با حدود ۹۰ تا ۱۲۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در سال زراعی پیش‌رو که از اول مهر ماه شروع می‌شود، محصولات گندم، جو، حبوبات و دانه روغنی کلزا را چهار محصول اولویت دار کشت پاییزه اعلام کرده و بر این اساس، کشت پاییزه در مزارع دیم شهرستان گرمی و انگوت به شرط بارندگی آغاز می‌شود.

محصول گندم به عنوان اولویت نخست کشت پاییزه استان اردبیل اعلام شده و بر این اساس، برنامه‌ریزی برای کشت گندم در ۶۵ هزار هکتار از اراضی آبی و ۲۲۰ هزار از اراضی دیم استان اردبیل انجام شده است.