میزان تولید گندم در استان اردبیل به ۵۷۰ هزار تن رسید

اردبیل- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد که طبق پیش بینی انجام شده، میزان تولید محصول راهبردی گندم در این استان به ۵۷۰ هزار تن در سال زراعی جاری رسیده است.

غفور آقایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این میزان تولید با اجرای موفق طرح جهش تولید در دیمزارها، مدیریت اصولی و فنی مزرعه توسط گندمکاران و با همکاری کارشناسان جهاد کشاورزی، تعدیل قیمت خرید تضمینی محقق شده است.

وی با اشاره به بروز پدیده آفات و خسارات مزارع گندم استان اردبیل در سال زراعی جاری از جمله شته روسی، سرمازدگی و پدیده خشکسالی، تولید این میزان گندم در استان اردبیل را یک رکورد دانست.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین افزود: این میزان تولید گندم از طریق کشت محصول در سطح ۶۰ هزار هکتار از اراضی آبی و حدود ۲۳۰ هزار هکتار اراضی دیم استان محقق شده است.

وی از خرید حدود ۳۷۰ هزار تن محصول گندم مازاد بر نیاز کشاورزان با نرخ تضمینی خبر داد و ارزش این میزان محصول خریداری شده را حدود ۶۳ هزار میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: تاکنون بالغ بر ۵۴ هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال از مطالبات خرید تضمینی محصول گندمکاران استان اردبیل پرداخت شده است.

آقایی همچنین با اشاره به خرید حدود ۲۰ هزار تن بذر مرغوب در سال زراعی جاری از شروع سال زراعی جدید و کاشت محصول گندم در استان اردبیل از اول مهر ماه بر اساس تقویم مرسوم خبر داد.

وی افزود: حدود ۲۰ هزار تن بذر مورد نیاز کشاورزان و ۸۰ درصد نیاز گندمکاران استان اردبیل به کودهای ازته، فسفاته و پتاسه تامین شده و بر این اساس، ۸۷ هزار تن کود ازته، ۱۷ هزار تن کود فسفاته و سه هزار و ۵۰۰ تن کود پتاسه یارانه‌ای برای کشت محصول گندم در استان اردبیل اختصاص یافته است.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل در زمان ترسالی در تولید گندم جزو سه استان برتر کشور بوده است ولی به علت خشکسالی این جایگاه به رتبه هشتم و نهم کشوری تنزل پیدا کرده است.

استان اردبیل حدود یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۶۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم محسوب می‌شود.

امسال محصول گندم در ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان اردبیل کشت شده و محصول گندم با ۴۷ درصد سطح زیر کشت، بیشترین سهم اراضی کشت محصولات کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

میانگین تولید گندم در مزارع آبی استان اردبیل چهار هزار و ۷۸۲ کیلوگرم در هر هکتار و میانگین تولید در مزارع دیم نیز یک هزار و ۱۷۳ کیلوگرم است.

میزان تولید گندم در استان اردبیل در سال‌های گذشته تا سطح ۶۰۰ هزار تن نیز افزایش یافته بود ولی به علت بروز خشکسالی و وضعیت جوی نامناسب و نیز نامتوازن بودن میزان و زمان بارش، طی ۲ سال گذشته میزان تولید گندم به شدت کاهش یافت.

علت افزایش تولید گندم در مزارع استان اردبیل در سال جاری، علاوه بر شرایط مساعد آب و هوایی و بارش‌های مناسب بهاری، اجرای موفق طرح جهش تولید در دیم‌زارها اعلام شده به طوری که امسال ۲۲۰ هزار هکتار از اراضی دیم این استان با ۳۷ هزار کشاورز گندم‌کار در یک هزار و ۲۷۱ روستا تحت پوشش اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها قرار گرفته است.

استان اردبیل در تولید غلات گندم و جو، در رتبه هشتم کشوری قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha