تهران- ایرنا- رئیس اداره موزه‌های کل کشور گفت: بیش از ۱۰۵ هزار از آثار و اسناد حدود ۱۲ هزار شهید در ۲۵ موزه شهدا در کشور نگهداری می‌شود.

یوسف قدیانی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اولین موزه شهدا ۲ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بنیاد شهید ایجاد شد و یادگاری های شهدای نهضت امام خمینی(ره) و شهدا در جنگ جبهه غرب و جنوب شامل عکس، وصیت‌نامه، دفترچه خاطرات، مدارک تحصیلی، سجاده، قرآن، تسبیح، قلم‌، عینک مطالعه، نوار سخنرانی، مقالات، کتاب‌ها و آثار هنری در معرض نمایش برای عموم مردم گذاشته شد.

وی افزود: موزه شهدا در بنیاد شهید بر مبنای یک فعالیت دانشجویی در سال ۱۳۵۹ با برپایی نمایشگاهی از پوسترهایی با موضوع شهادت و انقلاب به همت عده‌ای از دانشجویان علاقه‌مند ایجاد شد. این نمایشگاه به واحد فرهنگی بنیاد شهید انقلاب اسلامی تحویل داده شد و نام موزه شهدا را از آن خود کرد.

قدیانی گفت: در ۲۵ موزه شهدا در کشور بیش از ۱۰۵ هزار اثر و اسناد از حدود ۱۲ هزار شهید نگهداری می شود. همچنین در کنار این آثار ۱۱ هزار اثر هنری از شهدا، جانبازان و اساتید در این موزه‌ ها به نمایش گذاشته شده است.

وی اضافه کرد: از مجموع ۱۰۵ هزار اثر و اسناد، ۷۵ هزار اثر از هزار و ۴۰۰ شهید و بیش از ۲ هزار اثر هنری شامل نقاشی، خوشنویسی، تذهیب و مینیاتور در موزه مرکزی شهدا در تهران نگهداری می‌شود.

قدیانی ادامه داد: با توجه به اینکه تمام آثار و اسناد شهدا در گذشته به موزه مرکزی ارسال می‌شدند؛ بیشترین آثار و اسناد شهدا در این موزه به عنوان موزه مرکزی شهدا نگهداری می‌شود.

«سعید قدیانی» رئیس اداره موزه های کل کشور

بازدید۲۴۷ هزار نفر از موزه‌های شهدا

رئیس اداره موزه های کل کشور با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۲۴۰ هزار بازدید کننده داخلی اعم از مجازی و حقیقی و بیش از هفت هزار گردشگر خارجی از موزه های شهدا در استان ها بازدید کردند، گفت: برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با گردشگران گفت و گوهای تخصصی انجام و با عکس در پایگاه های مختلفل اینترنتی منتشر می‌شود.

قدیانی خاطرنشان کرد: همچنین سال گذشته بیش از ۱۲ هزار نفر از بازدیدکنندگان داخلی شامل مجازی (شبکه های مجازی) و حقیقی و بیش از ۵۰۰ گردشگر خارجی از موزه مرکزی شهدا بازدید کردند.

وی تصریح کرد: یکی از مزیت های موزه شهدا این است که بیشتر این مکان ها در کنار گلزار شهدا یا مراکز شهری و پرتردد واقع شده اند، این امر باعث شده هموطنان در دسترسی سهولت داشته باشند و گردشگران خارجی هم به راحتی از موزه ها بازدید کنند.

موزه‌ها توسعه می‌یابند

رئیس اداره موزه های کل کشور گفت: در برخی از استان‌ها چند موزه شهید در مراکز و شهرها وجود دارد اما در برخی از شهرها موزه ای از شهدا وجود ندارد و لذا ما به دنبال گسرتش این مکان ها در شهرهای بدون موزه هستیم.

قدیانی افزود: بازدید از موزه‌های شهدا در کشور برای عموم رایگان است اما اگر به صورت گروهی باشد، نیازمند یک مکاتبه است. چون برای گروه‌ها مصاحبه در نظر گرفته می‌شود و سعی می‌کنیم خبر آن را تهیه کنیم.