تهران- ایرنا- کاپیتان تیم ملی هندبال گفت: رافائل کاستیلو سرمربی کاملا حرفه‌ای و کاربلدی است که شناخت خوبی از تیم‌های آسیایی دارد و با او توانستیم برای اولین بار به جام جهانی صعود کنیم.

مجتبی حیدرپور روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا درباره انتخاب رافائل گویجوسا کاستیلو به عنوان سرمربی تیم ملی هندبال ایرنا، اظهار داشت: رافائل سرمربی خودم در باشگاه ثامن الحجج سبزوار بود و شناخت کاملی از سبک و تاکتیک او دارم. هرچند ما در جام باشگاه‌ها با او در رده پنجم قرار گرفتیم و اولین حضور ما در باشگاه‌های آسیا بود.

رافائل برای اولین بار من را به تیم ملی دعوت کرد

وی افزود: او به مدت دو سال سرمربی تیم ثامن بود و بعد به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد. تیم ثامن الحجج متشکل از بازیکنان خوب ملی‌پوش زیادی بود. به همین دلیل رافائل با فدراسیون برای هدایت تیم ملی همکاری کرد. من خاطره خوبی از رافائل دارم و در آن زمان او به من گفت می‌خواهم تو را به تیم ملی دعوت کنم. اولین تجربه من با رافائل در تیم ملی بود. هرچند بازیکنان دیگر تجربه حضور در میادین بین‌المللی را داشتند.

کار با کاستیلو بسیار هیجان‌انگیز و لذت‌بخش بود

کاپیتان تیم ملی هندبال ادامه داد: وقتی تیم ملی تشکیل شد ما به مسابقات انتخابی جهان بحرین رفتیم و در آن زمان من سن کمی داشتم و برای اولین بار راهی چنین مسابقاتی شدم. بسیار هیجان انگیز و لذت بخش بود که با او کار کنم. وی سبک خاصی در تاکتیک دفاع و حمله داشت. هرچند تمامی سرمربیان اسپانیایی این سبک خاص را دارند. او شناخت خوبی از تیم و بازیکنان داشت و وقتی وارد بحرین شدیم کاملا مشخص بود که از قبل هدف داشت و می‌دانست می‌خواهد مدال بیاورد و خیلی مطمئن بود. اطمینان او نسبت به کاری که داشت به بازیکنان کاملا القا می‌شد.

رافائل از نظر روانشناسی ارتباط خیلی نزدیکی با بازیکنان داشت

وی عنوان کرد: در بحرین جو مسابقات بسیار سنگین بود و خودم در آخرین بازی برابر بحرین گل آخر تیم ملی را زدم و مساوی شدیم. برایم شوکه کننده بود که در آن جو سنگین توانستم گل بزنم. کاستیلو از لحاظ روحی، روانی و روانشناسی ارتباط خیلی نزدیکی با بازیکنان داشت و شناخت کاملی از روحیات ایرانیان پیدا کرده بود. در کل ارتباط گرفتن مربیان چه ایرانی یا خارجی با بازیکنان و بازیکنان با مربیان سخت است اما او با همه ارتباط صمیمی داشت.

ما با کاستیلو برای اولین بار به جام جهانی صعود کردیم

حیدرپور اضافه کرد: رافائل کاربلد و باتجربه است. او مقام‌های زیادی با بازیکنان بزرگ دنیا کسب کرد و مربی تیم العربی در جام باشگاه‌ها بود و من مقابل وی بازی کردم. او می‌تواند کمک‌های بزرگی به تیم ملی کند زیرا شناخت زیادی از بازیکنان ایران دارد. رافائل در قطر سال‌های سرمربی بود و با فضا و جو آسیا کاملا آشنایی دارد. اولین و تنها مقام ما در جام مل‌ های آسیا با او بود و ما سوم شدیم. ما اولین بار با کاستیلو به جام جهانی صعود کردیم و من خاطرات خوبی با او داشتم.

سبک اخلاقی و هندبالی وسلین با رافائل متفاوت است

وی درباره تفاوت وسلین وویوویچ با رافائل کاستیلو خاطرنشان کرد: وسلین سرمربی خوبی بود اما سبک هندبالی و اخلاقی او با رافائل فرق دارد. من با او هم خاطرات خیلی خوبی دارم. او برای هندبال ایران بسیار زحمت کشید. در آن زمان وقتی که با رافائل وارد تیم ملی شدم جوان و کم تجربه بودم، در حالی که بیشتر بازیکنان در سال ۲۰۱۳ در مسابقات قهرمانی آسیا بحرین باتجربه‌تر بودند. تفاوت آن تیم با تیم وسلین این بود که تیم وویوویچ پوست اندازی کرده و جوان‌تر شده بود. کار وسلین ریسکی‌تر بود زیرا بازیکنان او بی‌تجربه‌تر بودند و برای پخته کردن بازیکنان و اعتماد بنفس دادن به آنها سبک خاص خودش را داشت.

وسلین نتوانست انتظارات جامعه هندبال را برآورده کند

کاپیتان تیم ملی هندبال گفت: وسلین به هندبال ایران خیلی کمک کرد اما نتوانست انتظارات فدراسیون جامعه هندبال را برآورده کند. زیرا هندبال نیاز بود تا به جام جهانی صعود کند و حتی در آسیا مدال بیاورد. این انتظارات برای بازیکنان خیلی سنگین و فشرده بود اما این اتفاق نیفتاد. در هر صورت وسلین مربی خوبی بود و زمانی که هدایت تیم ملی را برعهده گرفت، نتوانست به مقامی برسد و بازیکنان ما هم جوان هستند و باید سال‌ها برای تیم ملی بازی کنند. الان هم رافائل کاربلد و کاملا حرفه‌ای است و امیدوارم با او به موفقیت‌های زیادی برسیم.