رحیمی‌زاده: حضور رافائل به رشد هندبال کمک‌ می‌کند/ سطح لیگ با رفتن بازیکنان پایین آمده است

تهران- ایرنا- سرمربی سابق تیم ملی هندبال ایران گفت: حضور رافائل کاستیلو به رشد هندبال کشورمان کمک خواهد کرد و می‌توانیم با او یکبار دیگر راهی مسابقات جهانی شویم.

مجید رحیمی‌زاده روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره رافائل کاستیلو سرمربی اسپانیایی تیم ملی اظهار داشت: او ۱۰ سال پیش با ثامن الحجج سبزوار قهرمان لیگ و در جام باشگاه‌های آسیا پنجم شد. چند سالی هم در تیم‌های قطری و عربی کار کرد و به دو قهرمانی رسید. زمان حضورش در تیم ثامن، هدایت تیم ملی هندبال ایران را نیز برعهده داشت و آشنایی کامل با آسیا دارد. حضور او می‌تواند به رشد هندبال کمک کند و می‌توانیم با رافائل راهی مسابقات جهانی شویم.

وی در خصوص تفاوت وسلین وویوویچ و رافائل، نیز گفت: هرکدام سبک خود را دارند و نمی‌توانم بگویم کدام خوب و بد هستند زیرا سبک‌های مربیگری آنها متفاوت است مانند سبک‌های هندبال که در هر کشوری تفاوت دارد. وسلین بیش از یک سال با بچه‌ها کار کرد و زیاد در جریان کار او نبودم.

رحیمی‌زاده ادامه داد: قرارداد رافائل با تیم ملی ۲ ساله است و زمان مناسبی برای کسب نتیجه در تیم ملی دارد. هیچ مربی حاضر نیست آبروی خودش را در گروی کارش بگذارد. اصطلاحی در ورزش داریم که توپ گرد است و شاید یک تیم خیلی خوب باشد اما از تیم انتهای جدول ببازد. امکانات، رقم قراردادها از زمین تا آسمان با هم فرق می‌کند. در ورزش همه چیز امکان پذیر است و همه سرمربیان از روی رزومه انتخاب می‌شوند. وویوویچ الان سرمربی تیم ملی قطر است، پس مربی خوبی است، امیدوارم تیم ملی هندبال ایران هم بتواند با رافائل راهی مسابقات جهانی شود.

این کارشناس هندبال همچنین درباره سطح لیگ برتر هندبال، اظهار داشت: هفته سوم لیگ برتر هم برگزار و پس از هفته چهارم به دلیل برگزاری اردوی تیم ملی و اعزام تیم مس کرمان به جام باشگاه‌های آسیا، لیگ تعطیل خواهد شد. در فصل گذشته ۱۲ تیم و در این فصل ۱۰ تیم حضور دارند و به دلیل پخش شدن ملی‌پوشان در تیم‌ها، رقابت‌ها نزدیک‌تر و حساس‌تر شده است. بیشتر بازیکنان خوب ما لژیونر شدند، نه اینکه بگویم که دیگر بازیکنان بد هستند اما این موضوع سبب شده تا سطح لیگ پایین بیاید.

وی افزود: حامی مالی خوبی در هندبال نیست نیست و متاسفانه تا بحث حامی مالی حل نشود و باشگاه‌های خوب تیم‌داری نکنند، این معضل حل نمی‌شود. باید بتوانیم مثل فوتبال، بسکتبال و والیبال حامیان مالی خوبی جذب کنیم تا لیگ هندبال را پویاتر کنیم تا بازیکنان به خاطر شرایط مالی بهتر جذب تیم‌های خارجی نشوند. این معضل باید زودتر حل شود تا سطح کیفی لیگ بالاتر برود. اگر حامیان مالی حضور داشته باشند، مانند دهه ۸۰ می‌توانیم از بازیکنان خارجی استفاده کنیم.

سرمربی تیم هندبال سپاهان نوین اضافه کرد: در لیگ فوتبال و والیبال از بازیکنان خارجی استفاده می‌کنند و حتی در بسکتبال بازیکنان آمریکایی بازی می‌کنند. این موضوع سبب می‌شود تا سطح کیفی لیگ و تکنیک بازیکنان در کنار بازیکنان خوب دنیا بالا برود. لیگ‌های معتبر هندبال در آسیا و کشورهای عربی و آسیای شرقی مثل کره جنوبی و ژاپن بسیار پویا هستند و بازیکنان خارجی خوبی در آن بازی می‌کنند. عربستان هم در حال سرمایه گذاری در هندبال است و لیگ حرفه‌ای آن پر از بازیکنان خارجی است.

رحیمی‌زاده: حضور رافائل به رشد هندبال کمک‌ می‌کند/ سطح لیگ با رفتن بازیکنان پایین آمده است

وی ادامه داد: در این فصل برای جذب ملی‌پوشان محدودیتی وجود نداشت و هر تیمی برحسب بضاعت مالی خود سه جوان و ۴ بزرگسال را جذب کردند. هرچند در این فصل بازیکنان ملی‌پوش پخش شده‌اند و باشگاه‌ها هم بضاعت زیادی ندارند تا ۱۰ ملی‌پوش بیاورند، زیرا رقم قراردادها بالاتر می‌رود و تنها یک یا دو تیم می‌توانند تعداد زیادی از ملی‌پوش جذب کنند.

رحیمی‌زاده یادآور شد: ما در این فصل با همان رویکرد جوانگرایی و بومی‌گرایی ادامه می‌دهیم. نسبت به سال گذشته یک یا دو بازیکن ما رفتند و جوان بودند و جای آنها بازیکنان جوان دیگری را آوردیم. میانگین سنی بازیکنان ما از همه بازیکنان لیگ کمتر است و میانگین سنی ما ۲۱ یا ۲۲ سال است.

وی با اشاره به اینکه نقطه ضعف هندبال ما نبود حامی مالی است، خاطرنشان کرد: در مدیریت ورزشی برای هر کاری در ورزش ابتدا باید منابع مالی و بودجه وجود داشته باشند. اگر منابع انسانی در اختیار داشته باشید و منابع مالی آن تامین نباشد، هیچکدام را نه می‌توانید حفظ و نه ارتقا دهید. منابع مالی اولین موضوعی است که باید فدراسیون تامین کننده آن باشد. برای برگزاری اردوهای متفاوت و دعوت از تیم‌ها و اعزام‌های آن اگر امکانات بیشتر باشد، نتیجه‌گیری امکان پذیرتر و برنامه ریزی منسجم‌تر و بهتر می‌شود. ما در تهران و شهرهای بزرگ دیگر همچون تبریز و مازندران هیچ تیمی نداریم. این موضوع پیشرفت هندبال را سخت می‌کند.

رحیمی‌زاده: حضور رافائل به رشد هندبال کمک‌ می‌کند/ سطح لیگ با رفتن بازیکنان پایین آمده است

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha