اردبیل- ایرنا- استان اردبیل که سال‌ها در پی خروج از بن‌بست تک محصولی و اتکای صرف به حوزه کشاورزی بوده، در یک دهه گذشته جهش خوبی در زمینه صنعت داشته و با تحقق عملی رونق تولید داخل، به نمادی از خودباوری و تحقق شعار «ما می‌توانیم» تبدیل شده است.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا، استان اردبیل که با جمعیت افزون بر یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر در شمال‌غربی ایران همجوار با استان‌های آذربایجان‌شرقی، گیلان، زنجان و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است، ظرفیت درآمدی ساکنانش پیش‌تر محدود به محصولات کشاورزی (بیشتر سیب‌زمینی) و تا حدودی گردشگری بود.

با این حال مسئولان و سرمایه‌داران بومی که پیش‌تر نیم‌نگاهی به حوزه صنعت و کارآفرینی داشتند، با عزمی راسخ و تلاشی مضاعف با وجود همه مشکل‌ها و چالش‌ها کاری کردند کارستان؛ به طوری که در حال حاضر در مجموع افزون بر یک هزار و ۱۵۰ واحد صنعتی و بیش از ۲۰۰ واحد معدنی دارای پروانه بهره‌برداری در نقاط مختلف استان با ظرفیت اشتغال بیش از حدود ۲۸ هزار نفر در حال کار و تولید هستند.

این واحدها که هر یک به نوبه خود ظرفیت تولید، اشتغال، صادرات و ارزآوری قابل توجهی دارند، با برخورداری از کمترین منابع مالی و تسهیلات بانکی و بیشتر با همت خود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اردبیل را در زمره استان‌های صنعتی کشور قرار داده‌اند.

برخی از تولیدکننده‌ها حتی پا را از این هم فراتر گذاشتند و نه تنها از محل سودآوری کارخانه وارد مرحله توسعه و افزایش ظرفیت تولید شده‌اند، بلکه با استفاده از دانش و ظرفیت علمی متخصصان داخلی جزو واحدهای سبز یا به عبارتی با کمترین مصرف انرژی ممکن و هدر رفت مواد اولیه و آلایندگی قرار گرفتند.

تولید ۷۰۰ مدل توپ ورزشی و ارز آوری هفت میلیون یورویی

کارخانه طنین پیک سبلان از جمله واحدهای تولیدی موفق اردبیل به شمار می‌رود که در زمینه تولید انواع توپ‌های ورزشی فعال بوده، جزو واحدهای برتر صادراتی استان است و برخی تولیداتش در بازار با انواع برندها به فروش می‌رسد.

مدیرعامل این کارخانه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تشریح کرد: کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی، ترکیه، روسیه، بلاروس و حتی دوره‌ای فرانسه مقصد صادرات محصولات ما بود اما به دلیل تحریم‌ها بخشی از بازار ما از دست رفت و با این وجود در حال حاضر حدود ۶۰ درصد محصولات کارخانه صادر می‌شود و به عنوان مجموعه ای پویا دارای ارزآوری است؛ به طوری که سال گذشته بیش از هفت میلیون یورو از این واحد صادرات انجام گرفت.

صفا سراج مهدی‌زاده افزود: این واحد که در سه نوبت کاری فعالیت دارد، همه محصولاتش دارای استاندارد هستند و استاندارد آزمایشگاه مرجع ۱۷۰۲۵ را هم داریم، اما با توجه به شرایط موجود از برخی امکان‌ها محروم هستیم و به دلیل تحریم‌ها امکان استفاده از محصولات ما در مسابقه‌های جهانی رسمی وجود ندارد اما در برخی رشته‌های ورزشی نسبت به تامین توپ‌های تمرینی اقدام می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به این شرایط پوپک طنین پیک سبلان نیز به عنوان مرحله توسعه کارخانه ۲۰ ماه پیش کلنگ‌زنی شد و در حال حاضر پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۰ درصدی دارد و سال آینده آماده افتتاح می‌شود که با بهره‌برداری از آن کشور از نظر واردات توپ بی‌نیاز و در بحث صادرات نیز تقویت خواهد شد.

این فعال اقتصادی عنوان کرد: همچنین مجموعه سامان میلاد آسیا به عنوان دیگر زیرمجموعه کارخانه در زمینه تولید اسباب‌بازی فعال بوده و زمینه اشتغال ۲۵۰ نفر را فراهم کرده است؛ این کارخانه هم در حال حاضر ۲۵۰ مدل اسباب‌بازی تولید می‌کند که سوای تامین بازار داخلی به سه کشور صادرات دارد.

طنین پیک سبلان می‌تواند بزرگترین تولید کننده توپ در دنیا باشد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل نیز در این زمینه عنوان کرد: این کارخانه ۸۰ درصد توپ‌های ورزشی که در ایران استفاده می‌شود را تولید می‌کند؛ به طوری که با تولید بیش از ۷۰۰ مدل توپ امروز این توانمندی را دارد که توپ‌های سفارشی را در عرض چند روز طراحی، فرموله و تولید کنند.

مسعود ایرانی افزود: بر همین اساس کارخانه‌ای ارزشمند از نظر صنعتی و ورزشی در اردبیل داریم که در بحث فرهنگی و صنایع خلاق هم جزو مجموعه‌های پیشرو محسوب می‌شود و جزو واحدهایی است که فوق العاده برای صنعت، اقتصاد و فرهنگ استان حائز اهمیت است.

وی بیان کرد: در این میان اداره‌کل صمت به هر نوعی که در توانش بوده، نسبت به تسهیل‌گری از جمله در ثبت سفارش، تامین مواد اولیه مورد نیاز و ارایه تسهیلات اقدام و کمک کرده است و خبر خوب اینکه اگر برای تجهیزات و ماشین‌آلات خط جدید این کارخانه ثبت سفارش بگیریم، می‌تواند به بزرگترین کارخانه تولید توپ جهان تبدیل شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل اضافه کرد: کارخانه سالانه ۶ میلیون توپ بر اساس استانداردهای جهانی تولید می‌کند که البته به علت تحریم‌ها در حال حاضر تاییدیه ندارد اما محصولاتی که از طریق واسطه‌ها به مرکزهای استاندارد بین‌المللی ارایه شدند، مورد تایید قرار گرفتند و اگر بتوانیم تجهیزات جدید را نیز نصب کنیم، ۱۵ میلیون توپ در سال تولید خواهد کرد و به بزرگترین کارخانه توپ‌سازی جهان با استاندارد بین‌المللی تبدیل خواهد شد.

وی عنوان کرد: در دنیا تنها چند شرکت خاص می‌توانند ماشین‌آلات مورد نظر را تولید کنند که بر همین اساس در تلاش برای تامین نیاز این مجموعه هستیم و در صورت تحقق این کارخانه و استان اردبیل با یک جهش قابل توجه مواجه و حدود ۶۰۰ نفر دیگر نیز مشغول به کار خواهند شد.

ایرانی اظهار کرد: در حال حاضر مشغول برنامه‌ریزی هستیم که محصولات از نظر کمی و کیفی افزایش و بازار صادراتی گسترش یابد تا هم از نظر کارآفرینی مجموعه سهم بیشتری داشته باشد و هم نسبت به تنوع و توسعه محصولات اقدام گردد.

تامین ۱۵ تا ۳۰ درصد باطری‌های صنعتی و خودروها

کارخانه باطری‌سازی اشجع باطری ۱۵ درصد باطری‌های خودروهای سبک و سنگین و ۳۰ درصد باطری‌های صنعتی را تولید می‌کند و جزو واحدهای دارای زنجیره تولید کامل است؛ به طوری که حتی تولید قطعات داخلی باطری‌ها را نیز خود مجموعه انجام می‌دهد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در این زمینه هم گفت: این مجموعه خودکفا از سال ۱۳۹۷ در مدت زمان کوتاهی بخش قابل توجهی از بازار داخلی را در اختیار گرفت و هم اکنون در حال ایجاد خط تکمیلی جدیدی است که با احداث آن سهمشان از بازار باطری کشور به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داشت.

وی بیان کرد: اشجع باطری جزو باشگاه هزارتایی‌های استان است و در حال حاضر یک هزار و ۸۰ نفر در آن مشغول به کار هستند و با توجه به اینکه زیرساخت اولیه در مجموعه فراهم است، مدیران آن با سرمایه‌گذاری اندکی می‌توانند خط تولید جدید را راه اندازی کنند.

ایرانی تصریح کرد: اگر همه طرح‌های توسعه مورد نظر سرمایه‌گذاران مجموعه عملیاتی شود و همه مسئولان در این زمینه دست به دست هم دهند، ظرفیت ایجاد اشتغال برای یک هزار نفر دیگر هم ایجاد خواهد شد.

خط تولید باطری لیتیومی برای نخستین بار در اردبیل راه اندازی می‌شود

وی عنوان کرد: با توجه به ظرفیت‌های اشجع باطری تولید انواع باطری‌ها به ویژه باطری‌های لیتیومی برای خودروهای هیبریدی و برقی در این کارخانه فراهم است و با حمایت‌هایی که اداره‌کل صمت خواهد کرد، تولید این باطری‌ها برای نخستین بار در اردبیل انجام خواهد شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با اشاره به رقابتی بودن بازار باطری، تصریح کرد: کالاهای تولیدی اشجع باطری اردبیل به ضرس قاطع می‌توان اذعان کرد که حتی از باطری‌های کره‌ای کیفیت بالاتر و عمر بیشتری دارد و در چهار نوبت کاری فعالیت می‌کنند.

وی گفت: از جمله مزیت‌های این کارخانه این است که با وجود محیطی اسیدی، سیستم تهویه بسیار قوی در آن تعبیه شده است که هوای درون کارخانه را مشابه هوای محیط تصفیه می‌کند.

یکی از نگاه‌های مدیریت ارشد استان در حوزه صنعت توجه به موضوع اشتغالزایی بوده است. در این راستا برخی از واحدهای توانمند که ظرفیت‌های لازم را دارند با سرمایه گذاری و حمایت های دولتی می‌توانند تعداد شاغلین خود را به بیش از یک هزار نفر برسانند که طی سالهای اخیر تعدادی از واحدهای تولیدی احصا و این برنامه در آنها در دستور کار قرار گرفت و اشجع باطری اردبیل یکی از این واحدها بوده است.

ایرانی در ادامه بازاریابی، فروش، خدمات پس از فروش و وابستگی نداشتن به تسهیلات بانکی را از دیگر مزیت‌های این مجموعه‌ برشمرد و اضافه کرد: برنامه‌ریزی اولیه کمک به تحقق باشگاه هزارتایی‌ها با ۱۰ کارخانه بود که در حال حاضر ۱۵ شرکت برای این امر اعلام آمادگی کردند اما با ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود نزدیک به ۳۰ واحد می‌توانند به باشگاه هزارتایی‌های استان بپیوندند.

دوخت برتر سبلان، از پنبه تا پوشاک

شرکت تجارت دوخت برتر سبلان که همچنان در تملک شبکه بانکی قرار دارد، شامل مجموعه‌ای کامل از کارخانه‌ها است که پیش‌تر با عنوان سبلان پارچه فعال بود اما به واسطه بدهی مالکان اولیه از سوی بانک تجارت مصادره گردید و پس از چندین سال کش و قوس و با پیگیری‌های مسئولان استانی دوباره فعال شد.

مسئول فنی کارخانه با تشریح نحوه فعالیت خط تولید این مجموعه اظهار کرد: در ابتدا پنبه به آن ورود می‌کند، عملیات حلاجی و ریسندگی روی آن انجام می‌شود، سپس نمره نخ ۱۰۰ درصد پنبه مورد نظر تولید می‌گردد و پس از آن به مجموعه مقدمات بافندگی برای عملیات چله‌پیچی می‌رود.

قلیچ‌زاده افزود: نخ تولید شده سپس به قسمت رنگرزی می‌رود و به عنوان نخ تار بافندگی رنگرزی ایندیگو می‌شود و در نهایت به قسمت بافندگی می‌رسد که با ۸۱ ماشین بافندگی پیکانول محصول مورد نظر شامل پارچه‌های پیراهنی و جین تولید می‌کنیم و پس از آن عملیات تکمیل پارچه انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: سالن دوزندگی که ابتدای خط تولید است و در ابتدا پارچه در سالن طراحی با کمترین دور ریز و ضایعات برش می‌خورد و قطعات گوناگون به اتاق آماده‌سازی می‌رود و در مرحله نهایی به خط تولید و دوخت می‌رسد که در حال حاضر سه محصول عمده شامل انواع تریکو، لباس‌های مجلسی مردانه، لباس‌های جین و ضخیم در آن تولید می‌شود.

وی بیان کرد: خط بافندگی تریکو و گردبافی نیز از دیگر بخش‌های این کارخانه است که در آن ۸۶ دستگاه ماشین مایر آلمانی فعال است و در این بخش محصولات تریکو تولید می‌شود و محصولات به سالن منحصر به فرد رنگرزی، چاپ و تکمیل می‌رود.

مسئول فنی تجارت دوخت برتر سبلان ادامه داد: همچنین سالن کشوبافی داریم که عملیات بافت انواع پلیورهای ریز و درشت زنانه و مردانه در آن انجام می‌شود و در واقع کارخانه‌ای مستقل است که ۶۰ دستگاه ماشین اشتول در آن مستقر است و تولیداتی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف دارد که عملیات شست و شو، بخارزنی، دوزندگی و سایر مرحله‌های مربوطه در همان جا انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: تمام پارچه‌های بافته شده در سالن دوزندگی قابلیت دوخت و دوز دارد و انواع پیراهن مجلسی مردانه و تریکوها حتی پوشاک ضخیم مانند جین در این سالن با یک هزار و ۲۰۰ دستگاه چرخ خیاطی ژوکی ژاپن دوخته و روانه فروشگاه می‌شود.

به گفته وی، در مجموع نزدیک به ۹۰۰ نفر در حال حاضر در قسمت‌های مختلف این مجموعه که در واقع مجموعه‌ای از هفت کارخانه است، مشغول به کار هستند و ظرفیت اسمی میزان تولید ریسندگی ۱۰ تن روز است که در حال حاضر با ظرفیت به مراتب کمتر فعال می‌باشد.

سهم ۲۵ درصدی اردبیل از بازار آب معدنی و تامین ۸۰ درصد صنایع سلولوزی

استان اردبیل همچنین به دلیل برخورداری از نعمت خدادادی چشمه‌های زیرزمینی، سالانه ۲۵۰ میلیون لیتر آب معدنی از سوی ۱۱ کارخانه با اشتغال یک هزار نفر تولید دارد که ۲۵ درصد از نیاز کشور را تولید می‌کند.

واحدهای تولیدی و صنعتی این استان همچنین در زمینه تولید محصولات گوناگون سلولزی نیز در مقایسه با سایر نقاط پیشتاز هستند، به طوری که بین ۲۰ تا ۸۰ درصد نیاز کشور از پارکت گرفته تا اچ‌.دی.ال را تامین می‌کنند.

واحدهای صنعتی استان اردبیل ظرفیت خوبی در تولید خودروهای سنگین دارند که از جمله می‌توان به تولید کشنده کامیون با عمق ساخت حدود ۸۵ درصد لوازم یدکی، بدنه و قطعات فنی اشاره کرد که بخش زیادی از خودروهای سنگین مانند کامیون و لودر را تامین می‌کنند.

علاوه بر این استان اردبیل در زمینه فولاد یک میلیون تن آهن اسفنجی مورد نیاز کشور را با واحدهای تولید شمش و ذوب، مقاطع فولادی تامین می‌کند و در حال حاضر تلاش برای تکمیل زنجیره تولید ادامه دارد.

چنانچه حمایت همه جانبه از سوی مسئولان مربوطه از بحث تسهیل صدور مجوزها گرفته تا تامین مواد اولیه، اعطای سرمایه در گردش، حل معضل قطعی برق، مسائل مالیاتی و کمک به صادرات صورت بگیرد، استان اردبیل فرصت و ظرفیت میزبانی از واحدهای صنعتی بیشتر، توسعه واحدهای موجود و افزایش فرصت‌های شغل‌های جدید را خواهد داشت.