گنبدکاووس- ایرنا- مسوول تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه‌های آزاد اسلامی گلستان مختومقلی فراغی را یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های تقریبی اهل سنت برشمرد و گفت: آثار به‌جای مانده این شاعر ترکمن، نشان از احترام به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) دارد و مردم را به صلح و دوستی دعوت می‌کند.

به گزارش ایرنا، علیرضا گرایلی روز چهارشنبه در همایش «تجلیل از پیشگامان تقریب مذاهب اسلامی در هفته وحدت» به میزبانی گنبدکاووس اظهار کرد: پیشتر هم تقریب در محافل حوزوی و دینی مطرح بود اما دانشگاه آزاد اسلامی با شناسایی اهمیت این مساله در پنج سال گذشته به آن پرداخت و تاکنون بیش از ۳۵ دفتر تقریب مذاهب در دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور از جمله گلستان فعال شده است.

وی گفت: شورای راهبردی تقریب مذاهب تشکیل شده در دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت خوبی در مسیر توانمندسازی، آگاهی بخشی جامعه و ایجاد فضای همدلی داشته‌ است.

رییس دانشگاه آزاد گنبدکاووس، مینودشت و گالیکش بیان کرد: نهادها و سازمان‌ها، مدارس، فضاهای آموزشی و مسوولان شهرستان در کنار فعالیت‌های خود باید بسته‌های تقریبی هم با هدف آگاهی بخشی بیشتر جامعه تهیه کنند.

گرایلی با اشاره به اینکه دشمنان در طول تاریخ با اختلاف افکنی از منابع زیرزمینی، معنوی و نیروی انسانی مسلمانان به نفع خود استفاده کردند، گفت: امام خمینی(ره) با نامگذاری هفته‌ای به نام وحدت در مسیر خنثی‌سازی توطئه‌ دشمنان فعالیت کردند و رهبر معظم انقلاب هم ادامه دهنده راه ایشان هستند.

وی افزود: استان گلستان نماد وحدت شیعه و سنی است و کوچکترین مانعی در روابط کاری، تجاری و خدمات رسانی مذاهب وجود ندارد و احترام زیادی به بزرگان، شخصیت‌ها و مقدسات یکدیگر می‌گذارند.

پیامبر مکرم(ص) تجلی عشق به خداست

کارشناس فرق و مذاهب در گلستان هم در این نشست پیامبر مکرم اسلام(ص) را تجلی عشق به خدا دانست و گفت: نبی مکرم اسلام(ص) دنیا را به سوی خیر و روشنایی و یارانش را به کسب علم و دانش دعوت کرد.

آخوند عبدالجلیل فرهمند افزود: همه مسلمانان با هر گرایشی که دارند حول محور خدا، پیامبر(ص) و قرآن واحد جمع می‌شوند و اسلام به انسان فرهنگ و تمدن داد.

وی ادامه داد: تمدین نوین اسلامی که جهان از آن صحبت می‌کند، تمدن عدالت محور، آزادی خواه و مردم نهاد برگرفته از دین اسلام به عنوان تنها راه سعادت انسان است.

این روحانی اهل سنت بیان کرد: اگر اهل تسنن و تشیع عقاید یکدیگر را بشناسند می‌توانند صلح، آرامش و دوستی را به دور از اختلاف به جامعه اسلامی هدیه دهند.

وی با مهم دانست وحدت عملی، گفت: مسلمانان باید در عمل به اصول مشترک دین اسلام متحد باشند به عبارتی اسلام درخت تنومندی با ریشه محکمی است که میوه آن برای انسان‌ها محبت و دوستی است.

به گزارش ایرنا، همچنین در بخشی از این برنامه از فایل نسخه «خطی الاعتبار و سلوه العارفین» اثر «حسین بن اسماعیل جرجانی» از شخصیت‌ها برجسته استان گلستان رونمایی شد.

اسماعیل جرجانی از علمای بزرگ شیعه در قرن چهارم و اوایل قرن پنجم بوده که در این اثر خود بسیاری از نامه‌ها و سخنان امیرالمومنین (ع) و ائمه معصومین را ذکر کرده است.

همچنین سخنانی از بزرگان اهل سنت همچون ابوحنیفه و عارفان خراسان همچون فضیل عیاض در این اثر ذکر شده است.

از ویژگی‌های این عالم بزرگ جرجان تسلط او بر فقه شیعه و همچنین فقه اهل سنت حنفی، شافعی و مالکی بوده و از این جهت جزو شخصیت‌های تقریبی جهان اسلام به حساب می‌آید.