تهران- ایرنا- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با برگزاری اولین اجلاس روسای دانشگاه‌ها در دولت چهاردهم خط‌مشی آموزش عالی را در این دولت تبیین کرد، معاونان دانشجویی دانشگاه‌های مختلف نیز در آستانه سال تحصیلی گردهم آمدند تا بهتر و هماهنگ‌تر پذیرای دانشجویان باشند.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، روزهای پایانی شهریور ۱۴۰۳ روزهای پرجنب‌وجوشی برای مجموعه آموزش عالی بود. ستاد وزارت علوم در اولین روز از هفته گذشته (۲۴ شهریور) اولین اجلاس روسای دانشگاه‌ها را در دولت چهاردهم با حضور با حضور محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حسین سیمایی صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، علیرضا منادی‌سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، سید ضیا هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیس جمهور و با شرکت روسای ۱۱۰ دانشگاه، ۴۹ پارک علم و فناوری و ۲۱ دانشگاه وابسته به دستگاه‌ها در دانشگاه شهید بهشتی برگزار کرد.

این اجلاس یک‌روزه در آستانه آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ برای هماهنگی بیشتر بین روسای دانشگاه‌ها و ستاد وزارت علوم برگزار شد و طی آن محمدرضا عارف با اشاره به اینکه در حال حاضر در کیفیت دانشگاه‌ها در منطقه جایگاه دوم را داریم، تصریح کرد: آیا با این روندی که طی کردیم، می‌توانیم رتبه دوم‌مان را حفظ کنیم؟ باید رتبه اول را می‌داشتیم؛ نه منطقه نه دنیا صبر نمی‌کند ما پیشرفت کنیم ما در منطقه پویا زندگی می‌کنیم که شاخص‌های پیشرفت به تدریج روند خوب و خوب‌تری را طی می‌کند.

معاون اول رئیس‌جمهور با این پرسش که چه میزان تحقیقات ما کاربردی است، ادامه داد: امروز مطرح نکردم که تعداد دانشجویان اول انقلاب و اکنون را مقایسه کنید؛ زیرا شاخص‌های دیگری مد نظر است. آیا نوشتن مقاله برای نشریات خارجی کافی است یا اینکه چه میزان پژوهش‌های علمی ما در حل مشکل مؤثر بوده است؟

گزارش کاملی از سخنان وی را اینجا بخوانید.

وزیر علوم نیز در این نشست راهبردهای وزارتخانه را در دولت چهاردهم ترسیم کرد و گفت: دانشگاه، باشگاه احزاب نیست که هر کس در یک حزب قرار بگیرد و با دیگر احزاب رقابت کند یا با سلایق حزبی به آن نگاه کنیم. بلکه باید دانشگاه را دور از نگاه‌های حزبی با شور و نشاط، توافق و وفاق ملی آغاز و اداره کرد.

وی گفت: امسال ما در فضای روحی و روانی بهتری نسبت گذشته سال تحصیلی را آغاز می‌کنیم. اکنون نشاط و شوری در کشور حاکم شده و دانشجویان با نشاط بیشتر این سال را آغاز می کنند.

سیمایی به شعار وفاق ملی دولت چهاردهم گریزی زد و گفت: این شعاری است که از آن به خوبی از آن استقبال شد و در این دوره با رویکردهای متفاوت سیاسی این توافق و وفاق حاصل شده است. هرچند با وجود اختلاف نظرها معتقدم باید توافق و تفاهم کرد و این بدان معناست که دو قطبی های خود ساخته و تصنعی را باید به خاطر منافع ملی کنار گذاشت.

گزارش کاملی از سخنان وزیر علوم را اینجا بخوانید.

چند انتصاب در وزارت علوم

خبر انتصاب سرپرست دو دانشگاه مهم تهران نیز در هفته گذشته منتشر شد، فرهاد دانشجو رئیس پیشین دانشگاه تربیت مدرس که پیش از این نیز استعفا داده بود با حکم سرپرستی وزیر علوم جای خود را به یوسف حجت داد و محمد مقیمی رئیس پیشین دانشگاه تهران نیز با حکمی مشابه ریاست این دانشگاه را به سید حسین حسین سپرد. همچنین وزیر علوم با صدور حکمی حجت‌الاسلام و المسلمین ابراهیم ابراهیمی را به عنوان سرپرست اداره‌کل هماهنگی هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان و انتظامی اعضای هیات علمی وزارت علوم منصوب کرد. حجت‌الاسلام و المسلمین ابراهیم حسینی مدیرکل سابق هماهنگی هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان و انتظامی اعضای هیات علمی بود. همچنین وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی دکتر افشین سفاهن را به عنوان رئیس مرکز حقوقی، لوایح و امور مجلس وزارت علوم منصوب کرد.

مشاور وزیر علوم و مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی در مراسم تکریم و معارفه حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی و ابراهیمی با اشاره به اینکه با تغییر مدیریت‌ها اصول کار دفتر رسیدگی به تخلفات وزارت علوم تغییر نمی‌کند، گفت: از نظر ما مبنای کار این دفتر، رعایت قانون و قضاوت عادلانه است.

سید احمدرضا خضری تاکید کرد: اعتقاد ما برائت استادان و کارکنان شریف آموزش عالی از هرگونه تخلف است و اگر هم تخلفی صورت بگیرد انتظار ما رسیدگی عادلانه، قانونی و غیر سلیقه ای است.

وی حساسیت اقدامات اداره‌کل هماهنگی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان و انتظامی اعضای هیات علمی را بالا توصیف کرد و گفت: نظر به همین حساسیت و افزایش دقت در صدور آرا، بهتر است در بررسی پرونده‌ها از نظرات کارشناسان متخصص و متعهد استفاده شود تا احکام صادره متقن و دور از نظرات شخصی باشد.

پرویز فتاح به وزارت علوم رفت

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با هدف گسترش و تقویت همکاری‌های دو نهاد با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. سید پرویز فتاح رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با حضور در ساختمان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دیدار و گفت‌وگو کرد.

توسعه همکاری‌ها در زمینه افزایش کمی و کیفی خوابگاه‌های دانشجویی در مناطق کم‌ برخوردار و حمایت از دانشجویان مستعد در مناطق محروم، از مباحث مطرح شده در این دیدار بود.

گردهم‌آیی معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها

دانشگاه تهران نیز دوشنبه گذشته (۲۶ شهریور) میزبان هفتادوپنجمین نشست معاونان دانشجویی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور با حضور رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بود. سعید حبیبا، رئیس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم در این نشست با گرامیداشت همزمانی هفته دفاع مقدس و آغازسال تحصیلی جدید به بیانات مقام معظم رهبری در زمینه کرامت دانشجویان اشاره کرد و گفت: دانشجویان باید احساس کنند کرامت و عزت آنها در محیط دانشگاه ها حفظ می شود، همانطور که رئیس جمهور هم معتقد است جای دانشجو در دانشگاه است؛ پس دانشگاه ها باید محیط امنی برای دانشجویان باشد.

معاون وزیر علوم‌ به تفاوت نسل ها به ویژه تفاوت با نسل زد (Z) پرداخت و گفت: باید با سعه صدر با دانشجویان و با اقتضای سنی آنها رفتار کرد. معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها تلاش کنند با نگاه پدرانه پرونده هایی را که در کمیته های انضباطی دانشگاه ها تشکیل شده باز بررسی و در رفع آن مساعدت کنند.

وی در این نشست ایجاد فضای شاداب و امید آفرین در دانشگاه ها را یکی از دغدغه های معاونت دانشجویی عنوان کرد و گفت: معتقدیم در چنین فضایی نتایج بهتری می توان گرفت و یکی از برنامه هایی که می تواند در بحث فضای شاداب محیط دانشگاهی دنبال کرد، برگزاری مراحل مختلف المپیاد فناورانه دانشجویی کشور است که به دانشگاه ها ابلاغ شده است و در مهرماه دانشگاه ها مکلف هستند تا آن را اجرا کنند. این مسابقات ابتدا در سطح استان و بعد سطح کشور برگزار می‌شود.

حذف وام شهریه از سال ۱۴۰۰

رئیس صندوق رفاه دانشجویان نیز در این نشست گفت: صندوق رفاه دانشجویان در سه حوزه فعالیت اصلی دارد و یکی از آن حوزه‌ها در حوزه وام‌های دانشجویی است و تلاش ما این است هر دانشجویی مورد تأیید معاونان دانشجویی باشد را پوشش بدهیم.

مسعود گنجی افزود: وام‌های دانشجویی طی چندسال ۱۰ برابر شده است. یعنی از ۵۰۰ هزار تومان به ۵ میلیون تومان رسیده، طوری که امسال برای وام تحصیلی مقاطع کاردانی و کارشناسی ۵ میلیون تومان برای کارشناسی ارشد ۷ و نیم میلیون تومان و برای دوره دکتری ۱۰ میلیون تومان لحاظ کرده‌ایم.

براساس قانون خانواده و جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، افراد متأهل دو برابر این وام را دریافت می‌کنند. این وام برای دوره کارشناسی ۱۰ میلیون تومان، برای ارشد ۱۵ میلیون تومان و برای دوره دکتری ۲۰ میلیون تومان است. اگر زن و شوهر هر دو دانشجوی دکتری باشند هر کدام ۲۰ میلیون (سرجمع ۴۰ میلیون تومان) دریافت می‌کنند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویی عنوان کرد: ۲۵ میلیون تومان وام ودیعه مسکن در تهران ۲۰۰ میلیون‌تومان شده است، ۲۰ میلیون وام ودیعه مسکن در شهرهای بزرگ به ۱۵۰ میلیون تومان رسیده و وام در شهرهای کوچک به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است. وام شهریه در یک سال‌هایی در بودجه سالانه در نظر گرفته می‌شد؛ متأسفانه از سال ۹۶ هیچ مبلغی از قبال وام شهریه اختصاص داده نشده است. تا سال ۹۹ در قانون بودجه بوده ولی از سال ۱۴۰۰ حذف شده است که پیگیر برگرداندن آن هستیم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان خاطرنشان کرد: هزار میلیارد تومان برای تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها توزیع شده است که معاونان دانشجویی باید آن را در خوابگاه‌ها هزینه کنند. در بحث تغذیه کار صندوق رفاه دانشجویان سیاست‌گذاری است و در این خصوص، دو بخشنامه درباره خوابگاه‌ها ابلاغ کرده‌ایم، نرخ خوابگاهی که اعلام‌کردیم برای دانشجویان روزانه و نوبت دوم است و تمام دانشجویان سنواتی روزانه و شبانه باید مثل دانشجویان شبانه حساب شوند. همچنین دانشجویان بین‌الملل هم مانند دانشجویان شبانه در نظر گرفته می‌شوند و مبلغ وام شبانه‌ها یک و نیم برابر روزانه‌ها است.

گنجی تأکید کرد: کسانی که از خوابگاه استفاده کرده و هزینه را سر وقت نمی‌دهند، از اول شهریور بدهی این دانشجویان براساس نرخ جدید محاسبه خواهد شد و سعی کردیم همه خوابگاه‌ها در مهرماه آماده شوند، گزارش ما از دانشگاه‌ها این است که هیچ دانشگاهی مشکلی از بابت خوابگاه ندارد.

رونمایی از دانشنامه تخصصی حقوق ایران با حضور وزیر علوم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای رونمایی از دانشنامه تحصصی حقوق ایران هفته گذشته به مرکز دائره المعارف اسلامی رفت. وی در این مراسم گفت: «دانشنامه حقوق ایران» نخستین دانشنامه تخصصی حقوق است که با استاندارد دانشنامه‌نویسی تدوین شده و اطلاعات حقوقی با ارزشی دارد.

حسین سیمایی افزود:‌ این دانشنامه نخستین دانشنامه تخصصی حقوق است که با استاندارد دانشنامه‌نویسی تدوین شده است و اطلاعات حقوقی ذی‌قیمتی دارد. دانشنامه‌نویسی را یک فعالیت علمی مهم دانست که در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت: هیچ مقاله پژوهشی نمی‌تواند مانند مدخل یک دانشنامه حق مطلب را درخصوص یک موضوع ادا کند، بنابراین به دانشجویان پیشنهاد می‌کنم که کار پژوهشی را با مراجعه به دانشنامه‌ها شروع کنند.

تعویق انتخاب‌واحد دانشگاه آزاد اسلامی

بر اساس اعلام دانشگاه آزاد اسلامی، به دلیل زمان‌بر شدن فرآیند به روزرسانی تجهیزات فنی، انتخاب واحد همه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به هفته اول مهر ۱۴۰۳ یعنی یکشنبه تا پنجشنبه یکم تا پنجم مهر ۱۴۰۳ موکول شد.

تمدید مهلت ارسال مقالات به دومین همایش ملی مهارت‌افزایی

دومین همایش ملی مهارت‌افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی۳۰ مهر ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان تا ۱۰ مهر فرصت دارند مقالات علمی خود را به این همایش ارسال کنند.

این همایش در محورهای نقش فناوری‌های آموزشی در تحول آموزش عالی، روش‌های مشارکت وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی در هدایت شغلی دانشجویان، نقش آموزش‌های عالی مهارتی در نظام صلاحیت حرفه‌ای، روش‌های هماهنگی و انطباق برنامه‌های درسی با نیازهای بازار کار، الگوها و تجارب بین‌المللی در مهارت‌افزایی و هدایت شغلی دانشجویان، نقش و جایگاه انجمن های علمی در مهارت‌افزایی و هدایت شغلی دانشجویان، روش‌ها و راهکارهای استقرار نظام صلاحیت حرفه‌ای در نظام آموزش عالی، روش‌ها والگوهای مناسب در ارزیابی و سنجش صلاحیت حرفه‌ای برگزار می‌شود.

مهلت دریافت مقالات (با فرمت درج شده در سایت) تا تاریخ ۱۰ مهر ماه است و مقالات برگزیده در نشریات دارای امتیاز پژوهشی مورد تایید وزارت علوم چاپ خواهد شد.

یش از این علاقه مندان تا روز ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۲۳ فرصت داشتند ایده های خود را برای دبیرخانه این همایش ارسال کنند که این فرصت تا ۱۰ مهر تمدید شد. برای اطلاعات بیشتر به نشانی پایگاه اطلاع‌رسانی این همایش مراجعه کنید یا به این نشانی industry@msrt.ir ایمیل بزنید.

برگزاری دوره دانش‌افزایی ثبت اختراع

دوره جامع آموزشی دانش‌افزایی ثبت اختراع توسط «پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم» و «مرکز مالکیت معنوی قوه قضائیه» به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود. این دوره برای آشنایی استادان دانشگاه و اعضای هیات علمی، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، پژوهشگران، صنعتگران و سایرعلاقه‌مندان با مباحث کلیدی درحوزه ثبت اختراع، دوره جامع آموزشی دانش‌افزایی «ثبت اختراع» طی ۶ جلسه و به مدت مجموعاً ۲۴ ساعت در آبان‌ سال جاری به صورت حضوری (با ظرفیت محدود) و مجازی توسط مدیران اداره ثبت اختراعات مرکز مالکیت معنوی کشور برگزار خواهد شد.

عموم افراد می‌توانند برای ثبت‌نام در دوره آموزشی به نشانی لینک https://ssrc.ac.ir/farhangi/fa/form/۱۵۴ مراجعه کنند.

برگزاری اولین رویداد می دانشگاه آینده

اولین رویداد ملی دانشگاه آینده با حضور مدیران فرهنگی و اجتماعی بیش از ۹۰ دانشگاه و با هدف واکاوی مولفه‌های این نوع دانشگاه در قالب برگزاری کارگاه‌های آموزشی و رایزنی مدیران با یکدیگر برگزار شد.

نشست‌های تخصصی این رویداد در موضوعات هم‌آفرینی دانش در عصر هوش مصنوعی، زیست‌بوم نوآوری و آینده دانشگاه و معیارهای دانشگاه آینده از منظر فرهنگی و تمدنی با حضور صاحب‌نظران برگزار شد. همچنین در دومین روز این رویداد، شرکت‌کنندگان در گروه‌های چند نفره بر اساس اصل تنوع تقسیم‌بندی شدند و کارگاه‌های آموزشی به صورت تعاملی در سه محور آینده‌پژوهی، روندپژوهی و سناریونگاری اجرایی شد.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و دانشیار دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران به عنوان مدرس در ابتدای این کارگاه‌ها طی سخنانی با اشاره به نیازسنجی صورت گرفته درخصوص آموزش و توانمندسازی مدیران و کارگزاران فرهنگی دانشگاه‌ها گفت: بر اساس نتایج نیازسنجی صورت گرفته دوره آینده‌نگری یکی از موضوعات پرتکرار مورد درخواست مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها بوده‌ است و به همین دلیل اجرای آن در قالب رویداد ملی دانشگاه آینده در دستور کار دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی قرار گرفته‌ است.

محمدمهدی ذوالفقارزاده اظهار داشت: آینده‌نگری از ضرورت‌های برنامه‌ریزی در دانشگاه به شمار می‌رود و باید مجموعه وزارت علوم و دانشگاه‌ها در همه کارکردهای گوناگون آموزشی، پژوهشی و فناوری و فرهنگی به صورت یک کل به هم پیوسته به طور مستمر این نوع نگرش را مبنای کار و سیاست‌های خود قرار دهند.

وی ادامه داد: باید براساس بایدها و آرمان‌ها از یک سو و رصد عدم قطعیت‌های محیطی و روندها و واقعیت‌ها و مقتضیات زمان و مکان از سوی دیگر، تصویری روشن از آینده دانشگاه داشته باشیم و از پیش برای آینده آماده شویم.

این استاد دانشگاه تهران افزود: کارکردهای آموزشی، پژوهشی و فناوری دانشگاه پس از کرونا و با روندهای فناورانه و به ویژه هوش مصنوعی به‌ شدت دچار تغییر و تحول شده است و آنچه در این میان می‌تواند پیشران سایر حوزه‌های آموزش عالی در آینده قرار گیرد، کار ویژه فرهنگی است.‌ آن مفهومی از فرهنگ مدنظر است که در معنای اصیل خود، زمینه‌ساز تربیت و مسئولیت‌پذیری دانشگاهیان و مستلزم نوآوری و تعامل است نه معنای تقلیل‌یافته آن که صرفا در یک‌سری برنامه‌های تکراری یک سویه و عمدتاً مناسبتی با مخاطبان محدود و مشخص خلاصه می‌شود.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: با توجه به سیر تحول نظام دانشگاهی، فرهنگ نقش مهمی در آینده دانشگاه ایفا می‌کند و سایر اجزای آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد بنابراین این موضوع نیاز به توجه جدی دارد و بایستی در برنامه‌ریزی‌ها به صورت مبنایی و ذاتی مدنظر قرار گیرد نه حاشیه‌ای و پیوستی و در تضارب با سایر کارکردهای آموزش عالی به الگوهای پایدار و معنادار دست یافت ‌و این نگاه با نگاه تمدنی مدنظر در گام دوم انقلاب اسلامی سازگار است.

تجلیل از ۸ استاد شریف برای تدوین سرفصل‌های آموزشی هوش مصنوعی

هشت عضو هیات‌علمی دانشگاه صنعتی شریف با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور به‌ عنوان برگزیدگان فراخوان تدوین سرفصل‌های آموزشی هوش مصنوعی تجلیل شدند.

آیین تجلیل از برگزیدگان فراخوان تدوین سرفصل‌های آموزشی هوش مصنوعی در رشته‌های دانشگاهی، با حضور حسین افشین معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، محمدصادق خیاطیان رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، مینایی دبیر ستاد هوش مصنوعی و شقایق حق‌جوی جوانمرد رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و جمعی از استادان دانشگاه‌های سراسر کشور در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار و از ۵۰ طرح برگزیده در حوزه‌های فنی مهندسی، علوم پزشکی، علوم پایه - کشاورزی و علوم‌انسانی تجلیل شد. همچنین از ۸ استاد دانشگاه شریف در چهار حوزه؛ گروه فنی و مهندسی، علوم پزشکی، علوم پایه - کشاورزی و علوم‌انسانی تجلیل شد.

با اعلام هیات داوران در گروه فنی و مهندسی؛ از سیدمحمدعلی امامی با طرح«سیستم‌های کنترل هوشمند برای مهندسی هوافضا»، زهرا امینی با طرح «حمل و نقل هوشمند»، سعید خدایگان با طرح«یادگیری ماشین کاربردی در مهندسی مکانیک» و علیرضا طاهری با طرح «رباتیک اجتماعی شناختی»، تقدیر شد.

همچنین در گروه علوم پایه‌کشاورزی؛ از هادی پرستارشهری با طرح «کاربرد هوش مصنوعی در شیمی» و صادق رئیسی با طرح«یادگیری ماشین در فیزیک» و در گروه علوم پزشکی از عمادالدین فاطمی‌زاده با طرح«پردازش و تحلیل هوشمند تصاویر پزشکی» و در گروه علوم انسانی از سیدایمان میرعمادی با طرح «هوش مصنوعی؛ نوآوری و جامعه»، تجیل شد.

شکایت ۴۵۸ متقاضی هیات‌علمی و تأیید ۳۷۵ نفر طی ۳۰ ماه

رئیس هیات‌عالی جذب اعضای هیات‌علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز نشستی با خبرنگاران داشت و طی آن گزارشی از فعالیت این هیات داد و گفت: از شکایت ۴۵۸ متقاضی عضو هیات‌علمی دانشگاه‌ها و پذیرش ۳۷۵ نفر از آنها طی ۳۰ ماه اخیر خبر داد.

محمدعلی کی‌نژاد در نشستی با خبرنگاران در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تشریح گزارش عملکرد هیات عالی جذب اعضای هیات علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا، جذب اساتید مجرب و ذی‌صلاح را برای این شورا بسیار مهم خواند.

وی در ادامه با اشاره به حضور ۱۶ هزار نفر در فراخوان جذب اساتید در طول ۳۰ ماه اخیر تصریح کرد: تعداد ۴۵۸ پرونده شکایت از سوی متقاضیان جذب هیات علمی در شورای عالی جذب بررسی شد که شکایت ۳۷۵ نفر از آنها با ارائه اسناد و مدارک که درخواست ماده ۱۵ را داشته‌اند؛ قبول شد و برای تدریس پذیرفته شدند.

کی‌نژاد نپذیرفتن دیگر شکایت‌ها از سوی این شورا را به دلایلی همچون نداشتن صلاحیت عمومی، ضعف علمی و معدل پایین‌تر از شرایط جذب همچنین سن بالاتر از شرایط جذب، مرتبط دانست.

رئیس هیات عالی جذب اعضای هیات علمی در ادامه اظهار کرد: اکنون بیش از ۱۵۰ هیات‌ اجرایی در وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و همچنین در دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه فرهنگیان مشغول به فعالیت هستند و در تعدادی از استان نیز هیات اجرایی فعال است.

گزارش کامل این نشست را اینجا بخوانید.

ارتقای ۵۴ رتبه‌ای دانشگاه تهران در رتبه‌بندی یو.اس.نیوز

بر اساس ویرایش جدید رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های جهان از سوی مؤسسه یو اس نیوز، دانشگاه تهران با ۵۴ رتبه بهبود نسبت به سال گذشته، در جایگاه ۲۷۵ جهان قرار گرفت. مؤسسه یو. اس. نیوز از ۱۳ سنجه کلیدی؛ شامل آوازه جهانی پژوهشی، آوازه منطقه‌ای پژوهشی، شمار انتشارات، کتاب‌ها، همایش‌ها، تأثیر استنادی تعدیل‌شده، شمار همه استنادها، شمار انتشارات در میان ۱۰ درصد انتشارات باکیفیت، نسبت انتشارات در میان ۱۰ درصد انتشارات باکیفیت، شمار همکاری جهانی [نسب به کشور]، شمار همکاری جهانی، شمار مقاله‌های پراستناد در میان یک درصد انتشارات باکیفیت، و نسبت مقاله‌های پراستناد در میان یک درصد انتشارات باکیفیت برای ارزیابی مؤسسه‌ها بهره می‌گیرد.

بر اساس ویرایش منتشرشده این نظام رتبه‌بندی در آبان ۱۴۰۰، دانشگاه تهران دارای رتبه ۳۵۳ بود که اکنون رتبه این دانشگاه به ۲۷۵ رسیده است. جایگاه دانشگاه تهران در سه سال گذشته با صعود مستمر، ۷۸ پله بهبود پیدا کرده است. بنابراین دانشگاه تهران در یک بازه سه ساله (۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳) توانست از جمع ۴۰۰ دانشگاه برتر، به جمع ۳۰۰ دانشگاه برتر دنیا راه یابد.

ضرورت بازنگری در برنامه‌های آموزشی برای ایجاد تحول

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در نشست شهریور مجمع دانشگاهیان انقلاب اسلامی با اشاره به کاهش تولیدات علمی و تغییر در سطح رتبه‌بندی‌های دانشگاه‌ها در جهان همچنین افول فعالیت‌ها و مطالعات صنعتی گفت: امروز نیاز به بازنگری در برنامه‌های آموزشی برای ایجاد تحول هستیم تا ایران بتواند جایگاه خود را در دنیا حفظ کند.

علیرضا رهایی در این نشست با اشاره به اینکه شروع سال تحصیلی تاکید کرد: اگر چه توقفی در فعالیت های علمی در فصول مختلف نیست. بعد از ایام تابستان، فعالیت های متفرقه و کاهش حضور دانشجویان، کارکنان و اساتید، شروع سال تحصیلی در شهریور و مهر ایامی مبارک و شروع مجدد برای فعالیت های علمی است.

وی ادامه داد: ارزیابی فعالیت های علمی در چند سال اخیر به خصوص بعد از شیوع کرونا و حوادث بعد از آن نشان هنده کاهش تولیدات علمی و تغییر وضعیت دانشگاه‌ها در سطح رتبه بندی های جهانی بود. فعالیت ها و مطالعات صنعتی نیز کاهش یافت؛ بنابراین امروز نیاز به بازنگری در برنامه های آموزشی برای ایجاد تحول علمی در کشور داریم تا ایران بتواند جایگاه علمی شایسته خود را در دنیا حفظ کند.

تمدید مهلت ثبت‌نام کارشناسی علمی‌کاربردی/ اعلام اصلاحات جدید دفترچه

قائم مقام رئیس و معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی با اشاره به اصلاحاتی در دفترچه دوره‌ کارشناسی ناپیوسته این دانشگاه گفت: مهلت ثبت‌نام در دوره‌های کارشناسی ناپیوسته تا جمعه پیش‌رو (۳۰ شهریور) تمدید شد.

علی‌ اصغر کشتکار با اعلام این خبر افزود: مهلت ثبت نام در دوره‌های مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه‌ای ناپیوسته دانشگاه جامع علمی کاربردی مهرماه ۱۴۰۳ تا ساعت ۲۴ روز جمعه ۳۰ شهریورماه تمدید شد.

وی ادامه داد: به منظور فراهم کردن تسهیلات بیشتر برای آن دسته از داوطلبانی که تاکنون برای ثبت‌نام و انتخاب رشته اقدام نکرده‌اند، ترتیبی اتخاذ شده است که بتوانند در مهلت مقرر با مراجعه به پرتال اطلاع رسانی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور به نشانی ww.sanjesh.org و همچنین پرتال اطلاع‌رسانی دانشگاه جامع علمی کاربردی به نشانی www.uast.ac.ir پس از مطالعه دفترچه راهنمای پذیرش، نسبت به ثبت‌نام و انتخاب رشته خود اقدام کنند.

قائم مقام رئیس و معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی در خاتمه گفت: آن دسته از داوطلبانی که قبلاً نسبت به ثبت‌نام و انتخاب کدرشته محل‌های تحصیلی اقدام کرده‌اند، می‌توانند در صورت تمایل در مهلت تمدید شده ، نسبت به مشاهده و ویرایش موارد قابل اصلاح و کدرشته‌محل‌های انتخابی خود اقدام کنند.

طبق اعلام سازمان سنجش مهلت ثبت نام تا روز جمعه (۳۰ شهریور) تمدید شد، همچنین داوطلبانی که پیش از این ثبت نام کرده‌اند تا ۳۰ شهریور مهلت دارند موارد قابل اصلاح همچون کدرشته محل‌های انتخابی خود را انجام دهند.